Masser af forskellige spilmuligheder.
The Journey vender stærkt tilbage.
Flot grafik.
Angrebsorienteret spil på banen
Den defensive del er ikke forbedret.

Fodbold - nu med stærkere historie
De sidste år har det vitterligt været en fornøjelse at spille digitale fodboldspil. Efter en lang periodes flagren, hvor Konami aldrig rigtigt fik skovlen under sidste generations konsoller, så har Pro Evolution Soccer endelig fundet formlen, og er nu igen en seriøs titelkandidat. Sideløbende hermed er FIFA løbende blevet finpudset, og ramte sidste år et nyt højdepunkt i en lækker samhørighed mellem Frostbite, som grafisk motor og et hav af features, hvor karrieredelen, som så os følge unge Alex Hunters første spæde skridt mod stjernehimlen, var et overraskende positivt bekendtskab.

Du får atter lov til at hoppe i hans støvler, i en historie, der denne gang spænder sig over seks kapitler og fører dig til flere forskellige klubber og kontinenter. Det er en fortælling om svig, familie og nogle af de faldlemme, der kan være for en ung sportsmand. Der er små forsøg på variation, hvor du blandt andet får lov til at spille street soccer og (uden at afsløre for meget) også kort får lov til at spille som en anden end Alex Hunter. Disse små variationer fungerer godt, og er noget EA Sports bør implementere mere aktivt fremadrettet.

Billede

Historien fungerer overordnet set ganske godt, og man får igen hurtigt sympati for den unge mand. Der er også smidt lidt valg ind, som gør at historien kan gå forskellige retninger – dog uden at afslutningen bliver anderledes. Dertil kan du denne gang gøre kosmetiske ændringer, hvor du både kan ændre tøj, hår og tilføre tatoveringer. Det er små ting, men er samlet med til at gøre indlevelsen bare en anelse større. Man har forsøgt at binde historien til begivenhederne på banen – blandt andet i starten hvor publikum buer af dig, og kommentatorerne omtaler specifikke ting som du gennemgår på tidspunktet. Desværre sker det generelt ikke nok, og kampene føles hurtigt distancerede fra den generelle fortælling. Samlet set er det dog fin underholdning.

Bedre offensiv
Spillet på banen er blevet yderligere finpudset. Der er tydeligvis hældt yderligere kærlighed i den offensive del, og det kan mærkes. Tempoet er skruet en anelse op, og man har igen givet forskellighederne fri. Med det skal forstås, at man har klippet elastikken fra sidste ombæring over, og lader hurtige spillere være hurtige. Det gør især at dybe stikninger er ekstremt dødbringende. Samtidig har man også justeret indlæggene, som ellers i en periode har været nerfet til ubrugelighed. Er det den rette fod der spiller bolden, så har denne fået mere spin, så den buer væk fra målmanden. Samtidig har spillerne en fin fornemmelse af tyngde, så store angribere er nu reelt et våben.

Denne veksling mellem både tyngde samt hurtighed giver dig meget mere variation som angribende part, og er med til at gøre spillet meget mere levende. Det sker selvfølgelig på bekostning af forsvarsspillet, hvor der ikke rigtigt er blevet justeret. Hurtige angribere gør timingen på dine angreb endnu mere essentielle, og det er bare ikke let – selv for øvede spillere. Der vil helt sikkert være nogle, som brokker sig over at det går ud over ”realismen”, men det er altså et spil og et spil skal være sjovt. Det er bare væsentligt sjovere at angribe og score mål end det er at se defensive dødbiderkampe.

Masser af indhold
Ultimate Team er tilbage i stærkeste startopstilling. Klar til at lokke samleren ud af sit hi med sine skinnende pakker fyldt med nye spillere. Konceptet er meget lig det vi så sidste år, det er bare pudset yderligere af blandt andet med lækre spillerpræsentationer. Muligheden for offline spil er også udvidet, hvorved det reelt er muligt at få virtuelle mønter i kassen på ugentlig basis uden at skulle jordes af en ung knægt, som lader dig gense alle hans mål i langsom gentagelse. Endelig så har karrieredelen fået lidt tiltrængt afpudsning – blandt andet ved handel med spillere. Det er dog stadig den spildel, som mest af alt kunne tåle en rigtig rystetur.

Billede

Frostbite motoren kører grafikken for andet år i træk, og den står bare snorlige. Detaljegraden på spillerne er imponerende, og bevægelserne på banen fungerer rigtigt godt. Det virker også som om man endelig har fået ram på problemet med at spillerne bliver fanget midt i animationer. Overgangen fra den ene bevægelse til den næste er virkelig flydende, og responsen på dine input, boldens beliggenhed og omkringliggende spillere går op i en højere enhed.

FIFA18 er en imponerende pakke. Spillet på banen er måske for actionpræget i et realistisk perspektiv – men det er først og fremmest sjovt. Mulighederne er mange. Uanset om du vil nørde med Alex Hunters historie, samle fodboldspillere eller gå igennem en hel karriere. Samtidig er hele pakken præsenteret utroligt flot, med levende grafik som står knivskarpt.