Man kan ride på en T-Rex
Manglende dokumentation
For meget bøvl og ventetid
Multiplayer er umulig at komme i gang med
Kontrollen alt for bøvlet på konsoller

65 millioner år før logikken blev opfundet
Endelig... Jeg har fået flikket nogle huder sammen ved hjælp af en masse plantefibre og lavet en primitiv vandflaske. Det er også på høje tid, tørst-ikonet blinker faretruende og fortæller mig at jeg er på randen til at kradse af. Men hvad nu? Der er hverken søer eller bække i nærheden, så jeg kan fylde flasken. I desperation trasker jeg ud i havet men når kun i vand til anklerne før jeg på magisk vis har fået slukket tørsten .. med fødderne... I saltvand. På bizar vis er min overhængende bortgang blevet aflyst for en stund. Men min vandfalske er stadig tom og uanset hvad jeg foretager mig med den kommer der ikke en dråbe i. Jeg opgiver og konsulterer endnu en gang spillets wiki-side. ”For at fylde din vandflaske skal du gå ud i vandet, højreklikke på den og fortære den”...

ARK: Survival Evolved er en besynderlig størrelse. En kaotisk rundkørsel af mere eller mindre succesfuldt gennemførte ideer, hvor du på den ene side får et fabelagtigt og detaljeret overlevelsesspil i en fantastisk verden beboet af hundreder af dinosaurusarter. Men hvor du på den anden side får manglende logik, elendig dokumentation og perioder med næsten endeløs frustration og kedsomhed.

Dit mål: At være i live om fem minutter
Når ARK viser sig fra sin bedste side er det en overdådig og smuk fortidsverden spækket med liv til lands til vands og i luften. Men det er også en farlig verden hvor forsøg på at udforske for langt og for tidligt vil resultere i en hurtig og voldsom død som måltid for en kødædende dinosaurus. Det er et spil, der i den grad først og fremmest handler om bare at overleve og om at passe på de små fremskridt du gør. Og det er med en vidunderlig kildrende fornemmelse af fare og dumdristighed, at du langsomt begynder at bevæge dig væk fra de vante omgivelser på den strand, der i spillets første mange timer er dit hjem og din base.

Dystert men smukt

På mange områder er ARK et spil, der mere skal opleves end det skal spilles. De mange dagligdags gøremål for at holde dig selv og din dinosaurusfarm i live og arbejdet med langsomt at udbygge dit hjem fra et lejrbål på stranden til et overdådigt palads, fylder væsentligt mere i spillet end de mere action-prægede elementer hvor du kæmper mod drabelige kæmpeøgler eller forsøger at finde ud af hvad det egentlig er der foregår på øen. ARK handler faktisk langt mere om at skabe dig et hjem og en identitet end det handler om at slås med drager. På den måde appellerer spillet i højere grad til The Sims eller Second Life segmentet end det gør til de digitale krigere på jagt efter action.

Da den vågnede var arten for længst uddød
Men for hver ting, der slår benene væk under dig i benovelse, dukker der en anden ting op og slår dig oven i hovedet med frustration (jeg vil slet ikke komme ind på den frustrerende kontrol i PS4 og X1 versionerne). Der er ting i spillet, der virker provokerende langtrukne eller overdrevent kedelige. For at bygge det mest simple træhus skal du for eksempel fælde flere kvadratkilometer regnskov og har du ikke som minimum tæmmet et par triceratops, kan du nemt komme til at bruge en hel dag på at slæbe træ tilbage til lejren. På samme måde når du skal tæmme en vild dinosaurus. Det foregår ved at du først slår den bevidstløs og derefter fodrer den mens den er bevidstløs (ja, vi ved det lyder dumt) indtil dens ”tæmningsmåler” langsomt sniger sig op på 100%. Hvis den er ved at vågne op under processen er du nødt til at stikke den et par på kassen eller fylde den med narko, ellers er hele projektet spildt. I starten af spillet fungerer det sådan set fint nok, men senere når du kaster dig over at tæmme de helt store øgler, så tager det latterligt lang tid. Vil du tæmme dig en level 120 Tyrannosaurus Rex ved hjælp af råt kød? Så forbered dig på at sidde lidt over syv timer og glo på et bevidstløst kæmpefirben.

På trods af at spillet netop er udkommet, så har det været tilgængeligt siden 2015 i ”Early Access” på Steam, hvor spillerne har kunnet prøve kræfter med det efterhånden som det har taget sin endelige form. Men det virker som om det har været lige så meget en forbandelse som en velsignelse at så mange har deltaget i test og udvikling, for ganske vidst har det givet et væld af små detaljer, men for en nyankommet til spillet er indlæringskurven nærmest lodret fordi alting er udokumenteret, ulogisk og indforstået mellem en base af spillere, der allerede har brugt tusindvis af timer i spillet. Det ødelægger alt for ofte fornemmelsen af at være en overlever, at stort set intet i spillet er så logisk, at du kan regne det ud eller så enkelt, at du opdager det ved et tilfælde. Forvent at hvert eneste lille fremskridt du gør i spillet sker ved intensivt at konsultere spillets wiki side.

Dystert men smukt

Som en gråspurv i kamp mod kanoner
Der er tre forskellige spiltyper i ARK; der er singleplayer hvor du spiller lokalt på din PC (eller kojsol) og skal udforske og overleve øen på egen hånd og så er der to typer af multiplayer hvor du logger på en server og organiserer dig i stammer sammen med andre spillere. Her arbejder I så enten sammen mod spillets udfordringer (PvE) eller bekæmper andre stammer af spillere (PvP). Begge typer af multiplayer byder på ret store udfordringer for nye spillere. På PvE servere vil hele øen sandsynligvis allerede være proppet med andre spilleres baser så det er svært overhovedet at komme i gang og i PvP er der en overhængende fare for at du bliver pløkket i smadder af en narrehat med laserriffel og natkikkert allerede inden du får samlet din første flintøkse. Et rigtigt godt råd er derfor at bruge lang tid på at komme ind under huden på ARK i singleplayer mode, før du overhovedet overvejer at kaste dig ud på online serverne.

ARK: Survival Evolved er et spil, der er let at elske, men næsten umuligt ikke også at hade. Dinoer der sidder fast når de møder et træ, ikke eksisterende dokumentation, fremskridt, der tager fornærmende lang tid og multiplayer spil der kræver du på forhånd har bestukket med og modspillere. Men på trods af alle de problemer vi ser, så er det stadig et fantastisk spil, der lader dig opdage og udforske en imponerende og detaljeret fortidsverden i dit helt eget tempo. Der vil helt sikkert være vildt delte meninger om ARK: Survival Evolved, men vi er solgt og har tabt vores hjerte til en ø fyldt med levende forhistorie. Så vi napper vores machete, pakker vores ankylosaurus og dykker ned i junglen igen.