Genial editor
Glimrende action
Ensformigt i længden
For få missioner
Ingen historie eller interaktion

Få mennesker, masser af benzin
Det er den klassiske triste fremtid hvor størstedelen af menneskeheden, for Gud ved hvilken gang, er døde og de overlevende har ikke andet konstruktivt at tage sig til end at slås. Rigtig meget endda. I biler. Skrotbyggede biler naturligvis. Glem alt om dybt plot, engagerede karakterer og forbered dig i stedet på køretøjsbaseret action i det ene ødeland efter det andet. Åh ja og forbered dig også på rustfarve. Masser af rustfarve. I 2041 er der nemlig mere benzin og flere rustne biler end der er mennesker tilbage.

Hele forhistorien kan dybest ser koges ned til at spillet byder på lidt over en håndfuld forskellige missioner, der typisk smider dig ind i en kamp med og mod et hold af andre post-apokalyptiske bilgalninge og deres monstrøse køretøjer. Det er klassisk deathmatch eller capture the flag, men der er også enkelte PvE missioner, hvor du sammen med tre andre spillere kan køre missioner hvor en boss skal besejres eller en bygning ødelægges. Variationen er med andre ord til at overskue og det er p.t. spillets største svaghed.

Vehicle Combat når det er bedst
Heldigvis så er spillets action rigtig underholdende og forbløffende veldesignet. Du har rig mulighed for at bygge og designe dine egne vilde Mad Max køretøjer og arsenalet til din rådighed sikrer masser af variation. Du kan bruge timer på at designe køretøjer, ja du kan faktisk (som os) godt regne med at du kommer til at bruge lige så lang tid i værkstede på at designe biler, som du bruger på at køre i dem. Det siger en hel del om hvor veldesignet spillets editor er og hvor mange muligheder du har.

Når du endelig giver los og presser speederen i bund, så vil du opleve at Crossout byder på utrolig underholdende action. Alle områder på dit (og fjendernes naturligvis) køretøj kan beskydes og hver enkelt del kan ødelægges. Våben kan skydes af, så fjenderne ikke kan skyde igen, mens kritiske komponenter kan rammes og ødelægges, så fjenden ikke længere kan køre eller styre. Fjenderne kan naturligvis gøre det samme ved dig.

Det er helt op til dig selv hvordan du vil tilgå udfordringerne. Vil du helst være let og hurtig med lette våben eller vil du hellere køre en tung og langsom, men samtidig tungt bevæbnet og pansret bil? Der er naturligvis masser af middelveje, men valget og ikke mindst ansvaret for konsekvenserne, er dit. Nye bildele og våben bliver løbende fundet og indsamlet på missionerne, så der er altid en grund til lige at spille én mission mere – også selvom det er en ensformig affære med et begrænset antal missioner.

MMO er måske lige at stramme den
Der er i realiteten ikke meget Massive Multiplayer over oplevelsen. I hvert fald ikke hvis du er vant til MMORPG’s med masser af spiller til spiller interaktion. Dine eneste muligheder for at interagere med andre spillere er via spillets marked og så naturligvis når de er i dit sigtekorn under missionerne. Som en lille ekstra bonus kan du lade dig inspirere af andre spilleres køretøjer, men som sådan er der ingen direkte interaktion med andre spillere.

Alt i alt gør Crossout rigtig mange ting rigtigt. Bil editoren er velfungerende og fantastisk dyb, spillets action er glimrende og tempofyldt, men samtidig er der en række steder hvor spillet sagtens kan forbedres. Missionerne er for ensformige og der er simpelthen for få af dem. Dertil kommer at der stort set ikke er et plot eller et narrativ i spillet, så der er nærmest bare en online arena at slås i. Og så er der naturligvis den manglende interaktion med andre spillere. Det betyder alt sammen at Crossout ikke nødvendigvis er et spil man elsker fra første færd. Spillet er lidt som stegt lever – det kræver en indsats at lære at elske det.