God historie og stemning
Uendelige muligheder og detaljer
Fantastiske strategiske kampscener
For mange fejl
Utidssvarende grafik

Spil – nu med danske vikinger!
Det danske udviklerhus Logic Artists har rykket teltpælene op og er flyttet hjem til Danmark med det andet spil i deres ”Expeditions” serie. Et spil, der med nogenlunde samme opskrift som Expeditions: Conquisador fra 2013, er et omfattende og detaljerede turbaseret strategisk rollespil. Men med sit nye fundament i vores egen hjemlige andegård og i vores nationale arv virker det som udgangspunkt langt mere interessant set gennem de nationale briller.

Efter at du først har fået lov til at vælge din vikings udseende og evner fra det store kolde bord af en detaljeret karakter menu, sætter Expeditions: Viking dig i rollen som nyudnævnt høvding over en lille vikingeklan. Spillet starter på aftenen for din fars bisættelse efter hans død under et vikingetogt til England og allerede fra den første aften finder du ud af at han har efterladt dig en landsby i miserabel forfatning. Økonomien er til rotterne, loyaliteten er næsten ikke eksisterende og du ejer ikke en gang et skib at sejle i. Det er herfra at du skal demonstrere din evne som leder og skabe en plads i historien for dig og din klan. For at nå så langt skal du jonglere både krigsførelse, handel og diplomati. Dog med hovedvægten lagt på krigsførelse samt på din rolle som leder for din ”hird” af blodtørstige vikinger.

Djævelen ligger i detaljen
Der hvor Viking for alvor imponerer, er i de mange detaljer som vil være det rene kræs for dedikerede rollespils fans. Du skal nemlig ikke bare sende dine vikinger i kamp, men du skal også styre alle de små dagligdags udfordringer ved at have en bande hærgende vikinger på farten. Du skal sørge for at dine vikinger har det rigtige udstyr, er loyale og motiverede og hver gang du slå lejr skal du uddelegere opgaver med at lave mad, holde vagt og jage. Alle opgaver du uddelegerer tærer på kræfterne, så livet som vikingehøvding er hele tiden en balance for at holde kampformen oppe.

Spillet er proppet med dialoger med både centrale og perifere karakterer, hvor du hele tiden skal vælge mellem forskellige mulige svar og attituder, som i den sidste ende afgør hvile personer du kan få med på din side og hvilke du gør til dine dødsfjender. Desværre ser det ud til at netop dialogerne og resultaterne af dem er spillets akilleshæl, ikke fordi de er dårligt udført, men fordi de er fyldt med fejl, der i bedste fald betyder at du risikerer at dine bedste vender pludselig dukker op som dine fjender og i værste fald risikerer at spillet bliver umuligt at fortsætte og tvinger dig til at finde et gammelt savegame frem.

Vold og plyndring
En hel central del af et taktisk rollespil er kampscenerne og her rammer Viking virkelig hovedet på sømmet. Kampene foregår på en traditionel turbaseret ”spilleplade” bestående af 8-kantede felter. I starten har du kun end håndfuld mænd du kan tage med dig i kamp, men som spillet og dine evner udvikler sig bliver det til flere og flere.

Der er masser af strategiske muligheder i kampene hvor dine evner til at udnytte både terrænnet og dine enheders forskellige styrker og svagheder til din fordel er afgørende. Kampene er hårde og nådesløse og du må forvente at dine vikinger, selv når de er sejrrige, kommer tilbage fra kamp med sår og brækkede lemmer. Det udstyr du bringer med dig i kamp har også enorm betydning for udfaldet. Hvad for eksempel med at tage en spand vand med i tilfælde af at fjenden sætter en af dine mænd i brand med en brændende pil?

Odin og Thor, sidder og glor – på sidelinjen
Expeditions: Viking er et detaljeret og stemningsfyldt spil, der giver et langt bedre og mere nuanceret billede af vores forfædre end vi er vant til. Ikke at det nødvendigvis er 100% historisk korrekt. Virkelighedens vikingekvinder deltog for eksempel aldrig i kamp – men det holder en fin balancegang mellem det historisk korrekte og det fiktive. Vikingernes tro på de gamle nordiske guder og det overnaturlige spiller også en stor rolle gennem hele spillet, uden at magi og guddommelige kræfter på noget tidspunkt kommer i spil. Så hvis du forventer at komme til at smadre Thors Hammer ned i hovedet på dine fjender som det ultimative dommedagsvåben kan du godt tro om igen.

Spillets lyd og grafik er på det jævne. Grafikken er ikke bedre end hvad vi så i lignende spil for 10-15 år siden og dialoger leveret på uengageret engelsk med falsk dansk accent skurrer ind imellem i ørerne. Men det betyder faktisk ikke så meget i et spil hvor nøglen til at få succes ligger i at jonglere spillets næsten uendelige kombination af detaljer, valg og muligheder.

Helhedsindtrykket er et spil der er svært at komme i gang med men næsten umuligt at lægge fra sig når man først har fået det ind under huden. Desværre er der alt for mange fejl, der ikke er blevet rettet inden udgivelsen, som forhindrer, at spillet kommer helt op på klassiker status, men til Logic Artists ære skal det nævnes at de konstant arbejder på at få rettet alle de fejl der dukker op, så det er nok ikke urealistisk at håbe på at langt de fleste fejl allerede vil være glattet ud inden for de næste par måneder.