28 minispil er flere end 27
Alt alt for simple spil
Grotest overfladisk og hurtigt overstået
Ikke engang sjovt efter en halv flaske vodka...... *hik*
[Gallery not found]

Nintendo tilbage i minispils-helvede
Wii Sports er det bedst sælgende computerspil (der kun udkom til én enkelt konsol) nogensinde. Ca 83 millioner eksemplarer er det blevet til. Og det er bestemt ikke på grund af spillets fornemme ”kvaliteter” – men derimod fordi spillet var at finde i Nintendo Wii grundpakken og den solgte jo som bekendt hurtigere end nybagt brød et sted hvor man VIRKELIG godt kan lide nybagt brød. Nintendo har i stedet valgt at udgive 1-2-Switch som en selvstændig udgivelse og det betyder jo så, at spillet skal konkurrere med ligeværdige spiludgivelser om kundernes spareskillinger. Så lad det være sagt med det samme: skal du kun have ét spil til din Nintendo Switch så køb Zelda: Breath of the Wild.

1-2-Switch er en klassisk minispilssamling i stil med dem der kom et ton af til Nintendo Wii. De flest af disse var, lad os nu bare være ærlige, totalt rædderlige. Ja vi kigger på jer UbiSoft. Føj siger vi bare. I alt byder spillet på 28 ”forskellige” minispil, hvoraf kun en håndfuld er tilgængelige fra starten. ”Minispil” er måske et alt for bredt prædikat at give disse ”spil”. Mikrospil ville være en bedre betegnelse, for de er helt uhyggeligt simple og der findes umiddelbart ikke alkohol nok i verden til at gøre dem morsomme nok til at spille med vennerne til en fest. Med mindre du altså gerne vil have alle dine venner går hjem. Og aldrig kommer tilbage. Nogensinde.

Ti minutters sjov
Minispillene er designet til at blive spillet af to spillere, imod hinanden. Typisk skal spillerne kigge på hinanden og ikke på skærmen. Så nu får du også en mulighed for at stirre dine gaming-buddies dybt og inderligt i øjnene. Så måske var det med at drikke alkohol først, ikke nogen god ide. Spillene er som nævnt alle yderst simple og involverer sjældent mere end en eller to forskellige bevægelser med en af konsollens to Joy-Cons. Selv Wii Play minispillene fremstår som store spilmæssige mesterværker sammenlignet med minispillene i 1-2-Switch. Den eneste kvalitet spillet byder på er i realiteten kvantiteten, da 28 minispil trods alt tager en times tid at hakke sig igennem.

Jeg vil ikke gennemgå hver enkelt minispil, men blot opridse nogle enkelte for at understrege hvor simple de er. Et minispil kræver f.eks. at begge spillere placerer deres Joy-Con på bordet og efterfølgende skal de se hvem af dem der hurtigst kan samle den op og svare på den som om den var en telefon. Et andet minispil kræver at spillerne laver vugge bevægelser for at vugge et fiktivt barn til ro. Og så er der minispillet, der kræver at spillerne løber på stedet og spillet hvor spillerne skal malke en ko. Det er grotesk simpelt, men karaktererne på skærmen, der udfører bevægelserne spillerne skal lave, lader af uforklarlige årsager til at have det betydeliget mere festligt med inispillene end vi havde.

Så hvis du akut står og mangler 28 mikrospil, hvis kompleksitet og udfordringsniveau er et sted mellem at samle ting op fra gulvet og børste tænder, så er 1-2-Switch nok lige spillet for dig. Så vores råd er, at hvis du skal have spil til din Switch, så køb Zelda. Har du råd til to spil, så køb et ekstra Zelda.