Utroligt flot grafik.
'Medrivende historie.
Robotdyrene er nogle gode modstandere.
Kameraet kan godt drille.
Kan godt blive ensformigt ved længere spilsessioner.

Stenalder med robotdinoer
Efter en længere med fuld dedikation på deres Killzone franchise skifter Guerrilla Games nu fuldstændigt spor. Det sker i selskab med rødhårede Aloy i et actioneventyr, som ville få selv Uncharteds Nathan Drake til at kigge nysgerrigt med. Vi befinder os i fremtiden, hvor menneskehedens konstante jagt efter automatiserede forbedringer har bragt det nuværende moderne samfund til et brat endeligt. En utroligt stemningsfuld introduktion sætter temaet, og introducerer vores senere hovedperson som en mystisk spæd.

Du bliver smidt ind i rollen som et forældreløst udskud i dette fremtidige jæger-samler samfund. Et barn – og senere ung kvinde – fyldt med spørgsmål. Det et sted hvor samtale ikke er noget man gør med en udstødt, og hvor ens surrogatfar ikke selv aner hvad baggrunden er for den lille pige, hvis opvækst han ellers står for.

Fortiden er så heller ikke helt gået i forglemmelsens tåger. Faktisk vandrer den aktivt rundt om det lille samfund. Det i form af dinosaurlignende maskiner. Mekaniske dyr som betræder sletterne omkring de isolerede mennesker, og konstant udgør en ikke uvæsentlig trussel. En trussel, som er blevet mere udtrykt over den senere tid, hvor maskinerne er begyndt at gå til angreb på befolkningen.

Historiefortællingen er en meget vigtig parameter i Horizon. Der er tydeligvis lagt meget tid og energi i det, og det er lykkedes at skabe et troværdigt samfund, med en stærk hovedperson og ditto bipersoner. Det er et absolut bærende element i forhold til at holde din interesse fanget. Man har konstant lyst til at se hvad næste sekvens byder på af overraskelser og det suger dig ind i spillets fortælling.

Velkendte action elementer
Imellem disse er spillet et gængs actionadventure i stil med seneste reboot af Tomb Raider serien. Dog drysset med lidt flere elementer af frihed, hvor eventyrlyst belønnes. Som barn har Aloy et kort møde med ”metalverdenen” i nogle ruiner fra fortiden, her finder hun et headset, som spillet ganske intelligent implementerer som et HUD. Imens du bevæger dig rundt kan du konstant hive information op omkring omgivelserne, noget der især er brugbart før og under spillets kampe.

Kampene mod spillets mange mekaniske væsner er et andet vigtigt omdrejningspunkt. Du finder hurtigt ud af, at omtanke og tålmodighed er vigtige partnere at tage med sammen med din bue. Pile er selv sagt ikke noget, der løfter dig meget over en flok robotter, så du lærer hurtigt at tilgå opgørene med lige del respekt og tilbageholdenhed.

Ved hjælp af dit headset kan du danne dig et overblik over modstandernes bevægelsesmønstre samt svagheder. Du vil spejde fra højtliggende områder inden du sniger dig vej gennem højt græs. Her fungerer stealth fuldstændigt som vi efterhånden er blevet vant til i spil som f.eks. Assassin’s Creed. Styringen med Aloy føles for det meste dejligt levende og naturlig. Måden hvorpå hun det ene øjeblik sniger sig afsted og næste øjeblik er en hurtigskydende heltinde med sin bue sidder lige i øjet.

Kun få skønhedsfejl
Der kan være lidt fnidder med kameraet, når du panisk prøver at slippe bort efter en fejlslagen kampplan. Det er lidt frustrerende når man kombinerer det med, at skadesindikatoren er ringe. Man mangler et klart signal på, når man er meget tæt på at miste livet. Det kan godt ende i situationer, hvor du bandende ikke rigtigt kan komme væk – alternativt dør uden at vide du var tæt på det.

Det står dog som små skønhedsfejl i en fortælling, der er både medrivende og eventyrlig. Kampene føles utroligt levende og der er spredt godt med interessante sidemissioner ud på din vej i hovedhistorien. Alt sammen bakkes op af et ganske enkelt fantastisk smukt spil. Det her er nok det ypperste din PS4 hidtil har præsteret, og det er lidt svært ikke lige at tjekke at det ikke er din toptunede PC du har fået startet op.

Detaljegraden er slående og udnyttelsen af farver, lys og partikler er med til at gøre billederne levende. Der er lidt pop-up og nogle teksturer, der klipper ind i hinanden, men det er småting i det store billede. Det hele bakkes op af en solid lydside, hvor både skuespil og musik klæder både hinanden og det store hele.

Horizon Zero Dawn er et brag af en eksklusiv titel. Det er en teknisk magtdemonstration, som er båret af en flot præsentation både på det grafiske men også på det fortællemæssige plan. Der er et element af fare i kampene og af eventyr, imens man er på opdagelse. Negativt så kan kameraet godt irritere lidt, og over længere perioder kan gameplayloopet (opdagelse, kamp, historie) godt blive lidt ensformigt. Bliver du dog først revet med af begivenhederne, så er det et meget svært spil at slippe igen.