Halo Wars 2

PEGI 16+PEGI ViolencePEGI Online
Enkelt og konsoltilpasset
Masser af Halo
RTS-genren ligger ikke naturligt til konsol
Køb Halo Wars 2 hos vore partnere:

For ikke mindre end otte år siden udkom Halo Wars til Xbox 360. Det er stadig det bedst sælgende real-time strategy (rts) på konsol, selvom onde tunger nok ville indvende, at der ikke er så stor konkurrence... Men Halo Wars blev lidt af et kult-hit, og mange af seriens fans skulle i hvert fald lige gennemføre spillet for at få en masse historie og information om det fascinerende Halo-univers. Også selvom de (vi) måske ikke lige var til strategi-genren til at begynde med.

28 years later
Kampagnen denne gang foregår kort efter begivenhederne i Halo 5: Guardians og 28 år efter det første Halo Wars. Man behøver ikke som sådan have spillet etteren for at kunne følge med, men et kendskab til Halo-serien generelt er en stor fordel. Og også denne gang er spillet en gennemspilning på lavere sværhedsgrad det hele værd alene for at suge historie, filmklip og detaljer om universet til sig. Det er i øvrigt et Microsoft Play Anywhere-spil, hvilket betyder, at hvis du køber det digitalt, kan du spille både på Xbox One og pc. Denne anmeldelse er skrevet på baggrund af konsolversionen.

Tilbage til kampen
Besætningen på Spirit of Fire vågner efter 28 år fra dvale og befinder sig over en Forerunner Ark, hvorfra der overraskende nok kan spores et krypteret UNSC-signal. I de tidlige missioner styrer man et lille team, der finder et tomt forskningscenter nede på den planetlignende struktur. Eller dvs. tomt bortset fra ai’en Isabel, der er dette spils Cortana. Hun fortæller om, hvordan basen blev løbet over ende af bruten Atriox, der er leder af en gruppe ved navn the Banished. Historien er aldrig uvæsentlig, når det drejer sig om Halo, men de fleste karakterer er nu lidt kedelige. Der er – som så ofte før – selve settingen, der er i fokus. Den holder stadig hele vejen.

Godt og varieret
Ganske ligesom kampagnen i det første spil, er missionerne ret varierede. I nogle missioner er basebygning altafgørende, mens det i andre gælder om at anvende tildelte elitetropper optimalt eller strategisk brug af tungt support-skyts. Det føles meget ligesom det første spil med faste primære mål, der er relativt nemme at klare for alle med lidt rts-erfaring – især hvis man kun spiller på normal sværhedsgrad. De sekundære mål er noget sværere at løse, så der er udfordring til både begyndere og trænede spillere – og pænt med genspilningspotentiale. Der er også co-op igen. Det fungerede også fortrinligt første omgang og er en kæmpe hjælp til de højere sværhedsgrader.

For det ER ikke helt nemt at anvende avanceret taktik, når man spiller rts på konsol. Halo Wars (1+2) er det bedste i genren, men der er stadig den begrænsning, at man er tvunget til at benytte en controller, hvor mus/keyboard er optimalt. Styringen minder meget om det første Halo Wars, med nogle små forbedringer her og der. Det fungerer stadig godt i forhold til de naturlige begrænsninger. Jeg spekulerer faktisk på, om det overhovedet kan gøres bedre. Firmaet bag spillet, Creative Assembly, er også meget erfarne udi genren. De er kendt for Total War-serien. Under alle omstændigheder må man vælge, hvordan, man vil spille spillet. For mig fungerer det bedst (læs: er sjovest) på normal sværhedsgrad, så udfordringen ikke er for stor og spillet aldrig bliver frustrerende.

Derudover så passer Halo-universet faktisk rigtig fint til rts. Det er en anden måde at styre de kendte enheder såsom Marines, warthogs, hornets, scorpions og også flere spartaner. Sammen med de usædvanligt gode cutscenes, der kæder missionerne sammen, føler man sig i godt selskab med spillet hele vejen. Missionerne er heller ikke for lange. Visuelt er detaljegraden ikke superhøj, men stilen rammer helt plet i forhold til Halo-universet. Spillet set ud lige præcis, som det skal.

Multiplayer
I tillæg til den fine kampagne og co-op, så er der en ganske omfattende multiplayer-del i spillet. Der er noget, man bedst kan beskrive som ’horde’, hvor man hjælpes ad mod bølge efter bølge af ai-kontrollerede fjender. Men det er versus-delen, der for alvor kan give spillet levetid for hardcore-spillerne. Til gengæld er det også her, spillets styring for en casual som undertegnede begynder at føles kluntet, når man får tæsk gang på gang. Spil i hvert fald kampagnen igennem først, for i multiplayer er sværhedsgraden ikke just ’normal’.

Toppen af poppen
Er det for lidt at give toppen af en genre (konsol-rts) et ottetal? Erfarne rts-spillere, der spiller spillet på pc, vil nok snarere mene, at det er for meget. Oplevelsen minder meget om etteren for otte år siden, og der endte jeg med at gennemføre flere gange, samle skulls og alt, der nu hørte med af achievements. Halo Wars 2 leverer igen varen, og samtidig kan etteren nu spilles på Xbox One via maskinens bagudkompatibilitet. Så det er gode tider, hvis man er rts-spiller og foretrækker konsol.