Solid 2D platformer
Sjovt visuelt design
Let at gå til for børn og voksne
Lange loadtider
Ikke meget nyt

Indsæt din egen vittighed om garn og uld her
Hvis du allerede har spillet Yoshi's Woolly World, så er plottet i 3DS versionen ganske velkendt for dig. En uld-Yoshi bor i fred og fordragelighed med en masse andre uld-dinoer på en uld-ø midt i et uld-hav. Hvis du fornemmer en vis form for et uld-tema, så har du i grove træk forstået hvad det hele handler om. Denne fred og uld-baserede idyl forstyrres af den onde troldmand Kamek, der forvandler alle øens indbyggere, på nær vores helt (og Poochy) til garnnøgler. Det er nu op til Yoshi at redde alle sine venner fra et evigt liv som garnkugler. Det er et plot på tykkelse med et ark papir, men der er vel ingen gamere, der nogensinde har spillet et Yoshi spil for det medrivende og gribende narrativ. Forhåbentlig ikke.

I Nintendos egen baghave
Vi befinder os solidt i Nintendo territorium her. 2D sidescrollende platformere med masser af variation i banedesign, diverse fjender, platforme i bevægelse og andre muntre påfund har de mestret side Mario så dagens lys for mange mange år siden. Med Poochy og Yoshi’s Woolly World beviser de nok engang at det er en genre, som de behersker til fingerspidserne. Der er mere end 50 sidescrollende baner bundet sammen af et klassisk oversigtskort (væk er den åbne verden fra Wii U versionen, men det er til at leve med). Banerne er temmelig lange, meget varierede og en sand fornøjelse at spille.

Garn spiller stadig en stor rolle på banerne og Yoshis evne til at lave platforme eller sluge fjender og efterfølgende spytte med garnkugler, er en vigtig del af alle de puzzles og forhindringer, der skal løses eller fjernes på banerne. Omgivelserne er naturligvis også designet, så det ligner garn, hvilket giver spillet en charmerende og meget farverig fremtoning. Bliver det ensformigt? Ja naturligvis gør det det og til sidst føles hele garn temaet som en lang joke, hvis pointe bliver gentaget i det uendelige – men charme, det har det!

Kun ganske små forskelle fra Wii U versionen
Du har måske ikke helt samme detaljerede konsol over Yoshi, som du havde i Wii U versionen. Udviklerne har dog forsøgt at bruge 3DS konsollens muligheder, bl.a. ved at lade dig vippe med konsollen, så du bedre kan sigte, mens du udfører andre handlinger samtidig. Om du finder kontrollen lige så god som i Wii U versionen er nok en smagssag. Desværre er det ikke en smagssag om du kan lide loadtider eller ej, for Woolly World er enormt langsom til at få hentet nye baner. Det var originalen sådan set også, så det er måske ikke nogen stor overraskelse.

Som noget nyt er der inkluderet en Poochy Dash mode, hvor en Poochy (en form for uld-hund, som du også kan anskaffe dig i Amiibo form) spæner gennem banen, mens du så skal forsøge at hoppe på fjender og samle forskellige genstande op. Selvom de da er meget sjove, så er der ikke voldsomt mange Dash baner og de kommer på bekostning af Wii U versionens challenges, så alt i alt er det et dårligt bytte i min optik. Af andre nyskabelser kan nævnes muligheden for at samle materiale, så du kan ”strikke” din egen Yoshi. Et enkelt, men alligevel sjovt koncept.

Der er stadig en Mellow mode beregnet for yngre spillere (eller gamere, der bare ikke gider for meget bøvl), hvor du får hjælp til af besejre fjender og finde secrets på banerne. Det gør næsten spillet for simpelt, men har man børn eller barnlige sjæle i husstanden, så er denne mode sikkert et besøg værd. Personligt havde jeg hellere set en mere udbygget Dash mode. Men man skal samlet set ikke klage over mængden af indhold. Der er mere end 50 baner i spillets centrale del og det er mere end nok til mange timers garn-holdig underholdning.

For alle jer der ikke fik købt en Wii U
Samlet set er Poochy & Yoshi’s Woolly World en glimrende konvertering. Spillet lider under nogle af de samme problemer som, Wii U versionen, f.eks. alt for lange loadtider. Grafisk er spillet nydeligt og især de mange små videoklip af Poochy og Yoshi er sjovt lavet og ganske morsomme. Der er i realiteten ikke sket alverden med spillet siden vi oplevede det for første gang i 2015, så har du allerede spillet Wii U versionen, så skal du nok lige tænke dig om før du slagter sparegrisen. Men med en udgivelse på 3DS når spillet med sikkerhed ud til en meget større målgruppe der nu også kan få glæde af Yoshi’s garn-inspirerede eventyr.