Fantastisk singleplayer.
Store åbne og destruktive miljøer.
En stor og underholdende multiplayerdel.
Pompøs musik og flot afpudset grafik.
Enkelte vil savne en højere sværhedsgrad i singleplayerdelen.

Interessant og anderledes setting
I disse dage, for præcist 100 år siden, sled ildelugtende mænd sig gennem gustne skyttegrave i Europa. Kolde, trætte og inden længe sikkert helt og aldeles frarøvet den sidste livsgnist. ”Den store krig”, eller ”krigen, som skulle ende alle krige”. Dette alt andet end kære barn har mange navne, men mest velkendt er denne begivenhed under navnet – Første Verdenskrig. Her 100 år senere kan man næsten ikke komme længere væk fra denne store krig, der på mange måder står lidt i skyggen af Anden Verdenskrig, som nogle årtier senere igen klistrede Europa ind i ondskab og gru.

Men 100 år kan gøre meget, og det er svært at komme længere væk fra fortidens krigsuhyrligheder – end at sidde i en lun stue i 2016 klistret op ad fladskærmen med en controller i hånden. Alle fans af krigsspil i førstepersonsperspektivet kender alt til grumme nazister fra Anden Verdenskrig og senest en solid bunke futuristiske spiloplevelser med nano-suits og exo-skeletter, der åbenbart er en del af de krige, som vi venter lige om hjørnet. Men nu er vi tilbage ved den første verdensomspændende krig, og aldrig har den været smukkere og mere velindbydende. Det er en del år siden, at jeg spillede mig igennem et krigsspil indenfor rammerne af Første Verdenskrig – så det var ikke med en helt lille forventning, at jeg smed Battlefield 1 i min Xbox One.

Helt blæst væk!
Vi kan ligeså godt tage det med det samme! Efter få dage i selskab med spillet var jeg blæst væk. Hvilket fantastisk spil! Her mange uger senere er følelsen ikke blevet mindre, og skal jeg absolut smide controlleren fra mig, så bliver det alene for at rejse begge arme begejstret over hovedet. Dette er en klokkeklar bejler til titlen som årets spil. Men lad os hive gaveposen med tillægsord frem, og så dykke lidt ned i spillets styrker.

Jeg lagde selv helt klassisk ud med at kaste mig ind i historiedelen af spillet. Sværhedsgraden blev sat på ”hard”, og jeg trykkede headsettet godt ned over mine ører. Ganske kort tid efter blev alt normal tidsfornemmelse fjernet, og jeg var i en glorificeret version af den store krig. Det første som spillet skriver til mig, er meget godt i tråd med mine resterende mange timer der: ”Du forventes ikke at overleve”. Ret hurtigt stod det klart, at man ikke spiller en lineær historiefortælling. Hvert kapitel tager en ny vinkel, og man ender i mange forskellige situation - og til vands, på land og i luften.

En god historiekampagne i et førstepersons-skydespil har næsten altid tjent som en langtrukken tutorial til multiplayerdelen. Men i det her tilfælde var min oplevelse ganske anderledes. De forskelligartede figurer og scenarier skaber en fantastisk vedrørende historie, hvor tiden flyver afsted. Efter det hele var slut, og virkelighedens vinterkolde Danmark igen rammer, så rammes man af lysten til at kritisere længden af singleplayerdelen – og jeg havde endda taget den på hard-sværhedsgraden, som det første. Men her er en diskussion omkring kvalitet versus kvantitet på sin plads. Jeg fortrækker uden tvivl det første frem for det sidste.

Hvert kapitel er en livshistorie, og der er ingen svage øjeblikke. Der er missioner i kolde skyttegrave, hvor ligene flyder, og alt er ragnarok og kaos. Senere er der rolige snigemissioner i den arabiske ørken, hvor man med list og snilde skal udrydde store mængder af fjender. Det hele er velafstemt, og tempoet er disponeret helt perfekt. Dette er uden tvivl en af de bedste singleplayeroplevelser, som jeg har haft i mange år i et krigsspil. Min eneste ganske mikroskopiske kritikpunkt her er, at sværhedsgraden godt kunne være højere. Denne statement dækker alle os med masochistiske tilbøjeligheder, og en usmagelig iver efter at dø en masse gange for at trække spiloplevelsen urimeligt langt ud.

Kvaliteten fortsætter online
Multiplayerdelen skuffer heller ikke, og vi har alle de forventelige elementer – plus en masse mere. Det er jo Første Verdenskrig, så vi er ude i det helt gamle maskinel. Man kan endda ty til heste på enkelte baner, og ride rundt blandt venner og fjender. Miljøerne er dejligt destruktive, og grafikken er noget af det bedste, som jeg har set i et krigsspil til denne generation af konsoller. Helt igennem opslugende!

Hvor jeg fandt den åbne betatest en smule kedelig, så er der nu åbnet op for en mængde varierede baner. Måske ikke helt overraskende, så er de selvfølgelige skabt / genbrugt fra scenerne i singleplayerdelen. Alle de kendte spil-modes er bibeholdt – såsom eksempelvis Rush, Domination og TDM. Dertil kommer en ny spilmulighed, som kaldes ”Operations”. Det er gigantiske slag, hvor man skal holde eller erobre forskellige sektorer på store baner. Det er meget underholdende, og Operations blev hurtigt min ynglingsgenre i multiplayerdelen. Det er dog ikke en spiltype, som man hurtigt går til og fra. Det kræver en grad af tidsinvestering.

Alt i alt så står vi overfor det stærkeste kort i Battlefield-spilserien i mange år. Der er så meget kvalitet i dette spil, og det er en urimelig opgave at skulle udpege minusser. I mine mange år som spilanmelder har jeg aldrig været tættere på at smide et rent 10-tal efter et krigsspil. Det er alene småting som afgør dette – og selvom jeg er helt skudt i singleplayerdelen, så kunne den godt i perioder være mere udfordrende. Men samlet set er dette et stærkt bud til ønskesedlen til jul, hvorefter det bare er at krydse fingre for, at man sner inde et par uger derefter.

Om Sebastian Reinhold Sørensen

Sebastian Reinhold Sørensen har gamet siden hans irriterende fætter fik klassikeren ”Pong”. Efter mange år med Commodore 16 og 64 gik han all-in på Commodore Amiga, og resten er historie. Efter en pause, mens Reinhold snappede en PhD-grad i mikrobiologi, så kom han tilbage til gaming og skriveriet. Han skriver her og andre centrale steder på nettet – og er altid frisk på at dele ord og oplevelser omkring spil.