Fantastisk grafik
Lækker lyd
Kæmpestort og varieret område
Fremragende og varieret gameplay
Ikke så meget nyskabende
Køb Forza Horizon 3 hos vore partnere:

Med et dobbelt så stort areal som i Forza Horizon 2 (som altså var 3 gange så stort som det første Forza Horizon) lægger Microsoft sig i teten hvad angår størrelsen på open world-bilspil. Nu er det som bekendt ikke kun størrelsen, men også gørelsen, og her formår Playground Games som for 2 år siden igen at imponere.

Men lad os starte ved begyndelsen. Præcist som i 2'eren er du en racerkører, der deltager i den såkaldte Horizon Festival, hvor det gælder om at vinde løb, lave stunts og deltage i specielle begivenheder. Hermed optjener du penge til at købe nye køretøjer for, og samtidigt får du flere og flere fans, som igen låser op for din kørers level og dermed adgang til nye løb i nye løbsområder eller Perk points, så du kan låse op for forskellige fordele - eksempelvis større bonus, når du drifter m.m. Samtidigt er der også en masse skilte rundt omkring, som giver dig bonus på markedspladsen, hvor du køber biler, eller bonus på prisen for at lade dig transportere hen til at andet område i kortet uden at skulle køre den lange vej selv.

Området både en masse fiktive steder i Australien, men så sandelig også virkelige områder som eksempelvis Surfer's Paradise i Queensland, vinområdet Yarra Valley i delstaten Victoria, badestedet Byron Bay i New South Wales og selvfølgelig den golde, australske ørken, bedre kendt som The Outback. Der er alt hvad hjertet kan begære af natur og by - alt præsenteret med variation og en smukt ført pensel.

Gameplayet er grundlæggende ikke forskelligt fra 2'eren. Du vælger biler, der passer til de enkelte løbstyper, du kører rundt og deltager i både circuit races, A til B-løb, på veje, i naturen eller en blanding heraf, der er specielle events, hvor du eks. skal køre om kap med et tog eller en flyver, og der er et hav af andre events, hvor du eks. skal opnå en høj driftscore eller sætte en bestemt topfart. Der er med andre ord masser af indhold for pengene igen. Sværhedsgraden bestemmer du sådan set selv. Du kan nemlig til hver en tid indstille, hvor meget køreassistance, du vil have, og dermed har du mulighed for selv at tilpasse spillet til, hvorvidt du er mest til arcaderæs eller til simulation. Forza Horizon 3 byder på begge dele!

Styringen er suveræn. Dette hænger ikke kun sammen med bilernes fysik, men også med den helt unikke fartfornemmelse, som Forza Horizon-spillene (og i princippet også de "rigtige" Forza-spil) altid har formået at give til dig som spiller. Når det så samtidigt ser så vanvittigt flot og meget realistisk ud, ja så føler man det næsten som om, man kører i virkeligheden. Renderingen af de mange, mange, mange forskellige biler - den ene mere lækker end den anden - er igen i særklasse, og omgivelser, grafiske effekter og brugen af lys og skygge er i en klasse for sig og overgås ikke af andre bilspil på markedet. Forza Horizon 3 sætter tydeligt nye standarder! Lydsiden er også igen i en klasse for sig. Lydeffekterne virker virkeligt realistiske i alle instanser. Både motor, dæk osv. lyder fremragende og bidrager til den lækre fartfornemmelse og til helhedsoplevelsen. Har du brug for at "hvile" ørerne fra den høje motorlyd, kan du vælge blandt en masse forskellige radiokanaler, som du løbende gennem spillet låser op for. Her er både tecno, jazz, rock, klassisk og meget andet.

Online-delen fungerer - også teknisk - upåklageligt. Du kan igen lave din egen klub, hvor du kan invitere dine online-venner, du kan køre ræs mod dem og andre, du kan gennemføre løb i co-op mode, du kan køre mod de såkaldte Drivatars, som er AI-styrede gengivelser af dine Xbox Live-venner osv osv. Alt i alt en både omfangsrig og velfungerende online-del.

Muligheden for at være kreativ er igen tilstede i spillets "malefabrik". Her kan du lave de vildeste designs på dine biler, sætte dem til salg på markedspladsen eller bedømme og købe andre kreative sjæles kreationer. Dette er igen noget, som gør spillet mere socialt og samler spillere, der er mere interesseret i at male end at køre.

Skal der dryppes en lille smule malurt i bægeret, så må det være, at spillet altså i bund og grund ligner sin forgænger utroligt meget med den tynde historie og de mange forskellige, grundlæggende features. Men alligevel er der rigeligt nyt at komme efter, selv om man har kørt 2'eren igennem til hudløshed, for indpakningen er endnu flottere, udvalget er biler er endnu mere varieret og lækkert og området er nu dobbelt så stort og flyttet til Australien.

Så har du hang til bilspil, og har du en Xbox One eller en kraftig PC, så kan du roligt smide spareskillingerne efter Forza Horizon 3, som helt klart, lige som sine forgængere, må kandidere kraftigt til titlen som årets bilspil!