XCOM 2

Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 16+PEGI Violence
PositivtNegativt
Solid taktisk udfordring
Samme gode gameplay som på PC
Underholdende og vanedannende
Lange loadtider
Et par grafiske bugs her og der

Nu også for sofa generaler
Har du ikke læst Jespers glimrende anmeldelse af XCOM 2 til PC, så er det et fint sted at starte, for XCOM 2 til konsollerne (læs: PlayStation 4 og Xbox One) er en direkte konvertering uden så mange ekstra dikkedarer. Gameplay- og handlingsmæssigt er konsolversionen nemlig helt identisk med PC versionen. Så der er stadig gået 20 år siden XCOM tabte krigen i de foregående spil, rumvæsnerne har stadig infiltreret Jordens regeringer og du er stadig lige blevet vækket til live for at lede modstandsbevægelsen. Intet nyt under solen der.

Spillets centrale kerne er stadig de trækbaserede taktiske missioner, hvor du sender et hold af elitesoldater ud fra din base for at nedkæmpe rumvæsner i et område. Nogle gange på tid, nogle gange for at beskytte en dims, nogle gange for at ødelægge noget – men ligegyldigt hvad missionen påstår at handle om, så er sandheden altid, at dine elitesoldater skal pløkke aliens som en flok Ripleys på speed. I modsætning til forgængeren er missionerne nu mere varierede, da de foregår på tilfældigt genererede kort. Det er måske en sandhed med modifikationer, for selvom kortene nok genereres tilfældigt, så bliver de alligevel lidt trivielle og ensformige i længden, for du kommer til at tage på MANGE missioner før spillet er slut.

Når du ikke lige sidder og leder dine soldater i felten, så har du travlt med spillets anden centrale del: udvikling og udbygning af din base. Nye teknologier skal udvikles, nye våben produceres og bases skal langsomt udbygges i takt med at du erstatter døde soldater med nyt kanonfø… med nye rekrutter. At basen denne gang er flyvende og kan flyttes rundt på verdenskortet er mest af alt en gimmick, for denne del af spillet er helt klassisk XCOM og når det kommer til stykket er det en vigtig del af oplevelsen at obducere rumvæsner, opfinde nye våben og så videre.

PC eller konsol?
Så alt i konsolversionen er altså som det er i PC versionen? Ja stort set. For der er naturligvis nogle enkelte ting man skal lære at leve med, hvis man hellere vil spille XCOM 2 på sin PlayStation 4 eller Xbox One end på sin PC. Det første du vil bemærke er nogle ret lange loadtider før hver mission. Det er forsøgt camoufleret som en missions optakt, men samlet set virker loadtiderne uendeligt lange. Det gjorde de sådan set også i PC versionen, men det er virkelig frustrerende nu i konsoludgaven – især fordi XCOM 2 er et nådesløst svært spil (nogle vil nok kalde det et retfærdigt spil, men vi kalder en spade for en spade). Du kommer til at loade dine savegames om og om igen fordi du har lavet en simpel taktisk fejl, der i sidste ende kræver, at du bruger halvdelen af tiden på en mission på at glo på loadingskærme. Festligt.

Kontrollen tager også lige et par missioner at vænne sig til. Den fungerer nogenlunde, når du først får den lært. Nu var kontrollen på PC jo heller ikke ligefrem enkel, med mindre du havde spillet forgængeren, så det er forståeligt, hvis man i starten føler at det er lidt klodset at spille XCOM 2 med en controller. Men det kan lade sig gøre og med lidt træning er det ikke så slemt som vi havde frygtet.

Så skal man vælge PC eller konsolversionen? Konsolversionen ser bestemt flot ud på overfladen, der er dog nogle grafiske fejl i nogle mellemsekvenser og det er da en fordel, at du ikke skal være nervøs for om spillet giver dit hardware en regulær nedsmeltning. Lad os være ærlige: det var langt fra alle PC’ere der kunne leve op til det bæst som XCOM 2’s systemkrav viste sig at være. På den anden side er PC versionen solidt understøttet af et community der udgiver mods og det må du naturligvis kigge langt efter i konsolversionen.

Har du endnu ikke spillet XCOM 2 på PC – og det må der jo være en grund til at du ikke har, for de fleste fans af serien kastede sig frådende over det da det udkom, så er konsolversionen slet ikke noget dårligt bud på en solid taktisk udfordring. Det er svært, loadtiderne er lange og kontrollen kræver lige lidt tilvænning, men gameplayet sidder lige i skabet. Det er lige så vanedannende og underholdende, som det var i PC versionen, men det er et spil, der kræver en investering i tid og tålmodighed, før du får den fulde fornøjelse ud af det.

Gamesector Anbefaler

Om Peter Rosenholdt