To velfungerende forbedringer
Stadig den bedste 4X spilserie på markedet
Sean Bean!
Virker som en opdatering til Civilization V
AI'en stadig utilregnelig

Sjette udspil siden 1991
Tilbage i 2010 var vi henrykte over Civilization V. Det nye oversigtskort var et hit og det solide og velkendte gameplay blev yderligere finpudset i en lang række DLC udvidelser og endelig i 2014 med udgivelsen Beyond Earth. Det var som om fortællingen om Civilization nu var komplet og spillet var der hvor det skulle være. Det var måske ikke perfekt, men det var tæt på. Men nu sidder vi så her med Civilization VI. Så enten er der er nogen hos Firaxis, der desperat mangler penge til at betale af på en gammel narkogæld eller også har man virkelig oprigtigt følt at Civilization V slet ikke var så perfekt endda. Naaah det må da være noget med narkogæld, ikke?

Ved første øjekast ser Civilization VI ud som om det er snydt ud af næsen på forgængeren. Konceptet er naturligvis det samme som altid – opbyg en civilisation fra hulemænd til rumrejsende intellektuelle supermennesker. Om du vil gøre det stående på et bjerg af dine fjenders forkullede lig eller i fred og fordragelighed (*host* svagpisser *host*) er op til dig selv. Spillet bygger på 4X modellen (eXplore, eXploit, eXpand og vores favorit: eXterminate) og er trækbaseret. På det område er Civilization VI helt magen til sine forgængere – lige fra Civilization V fra 2010 til originalen fra 1991.

De store ting
Men der er naturligvis blevet plads til nytænkning. Den mest markante er hvordan byerne udbygges. I de foregående spil blev alle forbedringer til en by bygget på det felt byen fyldte – hvad enten det var et kornlager, en fabrik eller en lufthavn, så kunne de rummes i byen, som aldrig løb tør for plads. Det kan de ikke længere. Nu skal du udvide byen med zoner, f.eks. en religiøs zone eller en militær zone, der hver fylder et helt felt uden for byens kernedistrikt. På disse zoner kan du så bygge bygninger, der passer til tyden (f.eks. en kirke på den religiøse zone eller en barak på den militære zone). Det betyder at byerne fylder mere og naturligvis også at fjenderne kan ødelægge dele af din by, hvis du er under belejring. Ideen er i teorien meget god, men det har den negativt konsekvens, at mange byer tidligt i spillet ikke har mulighed for at bygge andet end militære enheder eller zoner, hvilket bliver lidt ensformigt og halvkedeligt. Det kan give nogle strategiske fordele at placere zonerne korrekt i forhold til hinanden og det omkringliggende terræn, så alt i alt betyder planlægningen af dine byer noget mere nu end det har gjort tidligere og det er måske i virkeligheden ganske positivt.

Den anden store ændring er forskningen. Det såkaldte Tech Tree, der er den komplette liste og forgrening over alle de ting du kan forske i og udvikle, er blevet delt i to. En del, der baserer sig på den ”hårde” tekniske videnskab (læs: nye spændende måder at slå ihjel på) og en der er baseret på samfundsudvikling (læs: tøsede ting som poesi, drama og demokrati). De to skal nu udvikles samtidig. Det skulle efter sigende gøre det lettere at arbejde imod en kulturel sejr i spillet. Hvorfor man skulle have lyst til at forfølge en kulturel sejr, når man kan vinde ved at lade kampvogne og kanoner bombe alle andre til slagger, ved vi ikke helt, men okay nu er det da en mulighed. Hele forskningssystemet har desuden fået en overhaling, så du nu kan tjene ekstra point imod opdagelser ved at gøre bestemte ting – bygger du f.eks. en mine eller et stenbrud får du lettere ved at udvikle teknologien om murerarbejde. Det giver ganske god mening og det giver lidt mere kolorit på hele systemet, der ellers har været meget lineært og rigidt.

Og et hav af små ting
Udover disse to ”store” ændringer er der massevis af små justeringer og finpudsninger af eksisterende koncepter. For eksempel kan en militær enhed eskortere en arbejdsenhed, så de kan være på amme felt samtidig. Veje oprettes nu automatisk, når du opretter handelsruter. Forbedringer på et felt bliver bygget øjeblikkeligt. Great Persons fungerer nu mere varieret og er unikke historiske personer. Men det er i virkeligheden helt umuligt at opremse alle de små justeringer, for der er rigtig mange af dem. Nogle af dem virker logiske og ganske godt i forlængelse af Civilization V, mens andre ikke nødvendigvis føles som en forbedring.

På det politiske og diplomatiske område er der også sket noget. Samarbejdet med bystater er ændret en smule, religion er finpudset yderligere og de andre nationer har nu dagsordner, der vil diktere hvordan de reagerer på dig (et koncept, der blev introduceret i Beyond Earth så vidt jeg husker). AI’en er dermed en smule mere forudsigelig og lidt lettere at samarbejde med selvom de AI styrede statsledere stadig kan være nogle provokerende r*vhuller til tider. Men det problem er der jo altid en militær løsning på. Hvordan du vælger at lede din egen civilisation er også blevet udbygget med flere styreformer og mere variation i de muligheder du har under hver styreform.

Men føles det så som et nyt spil Civilization? Både ja og nej og det er måske den største klage man kan rette mod Civilization VI. Civilization V var udbygget med udvidelser i hoved og rø… bagdel. Det er Civilization VI ikke (endnu), så på mange måder føles det nye spil blot som en fuldpris opdatering af Civilization V med et par ekstra nye features og nu flot grafik til kortet. Ah ja og Sean Bean som stemmen bag teknologierne.

Har du ikke spillet Civilization V er situationen en anden. For i sin egen ret er Civilization VI et glimrende spil – i hvert fald helt isoleret set. Så kan man se bort fra at spillet har genbrugt en lang række funktioner, features og ideer fra sin forgænger, så er Civilization VI værd at opleve. De nye flotte og farverige kort er utroligt smukke, den nye måde forskning fungerer på og de forbedrede diplomatiske muligheder giver faktisk spilleren en mulighed for at spille Civilization på en helt ny måde. Det er måske ikke raketvidenskab, der ligger bag spillets opdateringer og forbedringer, men det er små ændringer der alligevel ender med at have en stor effekt.

Og når den forventede syndflod af DLC udgivelser og udvidelser udkommer til Civilization VI vil vi for længst have glemt hvor forelskede vi i sin tid var i Civilization V. Ja så overfladiske og utro er vi nemlig.