Score: 9
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
PositivtNegativt
Kampagnen er medrivende.
Mulighed for co-op – også på sofaen.
Hordemode fungerer godt.
Masser af online underholdning.
Flot teknisk.
Ikke den vilde nytænkning.
Meget lineært.
Starter ikke fantastisk.

Som snydt ud af næsen på de foregående
Efter den bombastiske Gears of War trilogi udnævnte sig selv til en af de primære årsager til at eje en Xbox 360, har der været stille. En enkelt opdateret genudgivelse af originalen er det blevet til. Indtil nu altså, hvor man har sat The Coalition bag udviklingen af et fjerde kapitel – denne gang rykket til Xbox One. Det er der kommet et friskt pust ud af, som dog stadig er meget tro over for sine rødder.

Udgangspunktet er 25 års efter afslutningen af Gears of War 3. Umiddelbart stod menneskeheden som sejrsherrer, men tabene har været kolossale. De få mennesker, der er tilbage, er buret inde i store mekaniske byer – holdt i militær undtagelsestilstand af COG. Ikke alle er tilhængere af denne opsætning. Nogle er udbrydere, som prøver at klare sig selv udenfor systemet. Du kommer selv til at træde i støvlerne på en af disse. Nærmere bestemt navnkyndige J.D. Fenix, søn af helten fra de tre tidligere titler, Marcus Fenix.

En ceremoni til ære for de store krige mod The Locust, sparker begivenhederne undervejs, og giver dig en let tutorial i skikkelse af et par ikke navngivne soldater, som gennemlever rædslerne fra de to store krige mod Locust. Kender du ikke allerede baggrunden, bliver du ikke meget klogere her, men det er alligevel en ganske elegant måde at reintroducere de tre slægtninge, samtidig med, at man giver folk mulighed for at bruge lidt af det militære habengut.

Herefter går det over stok og sten på vanlig overstadig facon. Man har tydeligvis studeret de tidligere titler, og sørget for at fjerde kapitel falder direkte ind i arven. Den første time kæmper du mod robotter, hvilket godt kan blive lidt trivielt, men herefter åbnes der mere op for løjerne, imens en gammelkendt fjende igen træder ind på scenen. Det er skydning fra dækning, fint krydret med helt afsindige over-the-top actionsekvenser.

Solid action som vi kender det
Det er ikke fordi historien er spillets stærkeste kort, men interaktionen de enkelte figurer imellem og ikke mindst mødet med en aldrende – men stadig afsindig mavesur – Marcus Fenix er med til at bære balladen. Samtidig er det lykkedes at blande fjendetyperne fint, så der kommer noget variation til løjerne. Fra de lidt endimensionelle robotter i indledningen over en ny – ikke så lidt skræmmende – meget hurtig type i midten til en afslutning helt i seriens ånd. Det betyder, at du denne gang bliver nødt til at variere din spillestil, og ikke bare kan gå i dække og stationært pille fjenderne ned. Modstandere kan rulle imod dig, skyde op af jorden nær dig eller hive dig ind over dit dække. Dertil kan du lægge, at meget af dit mulige dække kan destrueres. Det gør begivenhederne langt mere nervepirrende og medrivende.

Kampagnen er generelt rigtig fin underholdning. Vel er den strengt lineær, men områderne er godt strikkede sammen, det forskellige dække flot integreret og der er som oftest god plads til at manøvrere. Samtidig kæmper den kunstige intelligens godt med, og er flittig til at assistere dig, når du eksempelvis er hårdt såret. Bedre bliver det selvfølgelig i co-op, som heldigvis både kan ske lokalt som online. Nu hvor man med Halo 5 fraveg lokal co-op, er det herligt at se at Gears of War 4 lykkeligvis holder fast i dette glorværdige koncept.

Våbnene er godt balancerede. Gamle kendinge dukker op igen, og suppleres blandt andet af en kombi sniper / assault rifle, hvor du skal time dine skud ved at holde knappen trykket inde, samt en shotgun med to affyringer. Dertil kan du nu også sætte dine granater som fælder – hvilket især er noget man kan bruge online. Apropos online, så er der selvfølgelig her et hav af muligheder for at forlænge din underholdning. Der er en lang række variationer over holdkampe eller alle mod alle, hvor fællestrækket er at de er rigtig god underholdning. Det skyldes ikke mindst de lækre kort, som byder på gode variationer over åbne vidder, killzones og snævre korridorer.

Sidste vigtige område er Horde Mode, hvor du og fire andre skal forsvare jer mod horde efter horde af eskalerende mere hårde modstandere. Spillet introducerer her en såkaldt fabricator, som du kan bruge til at producere våben og forsvarsværker. Denne er mobil, og man optjener valuta ved at slå modstandere ihjel og opsamle energi fra dem. Puljen er fælles, så det opmuntrer selvfølgelig til samarbejde. Noget der yderligere underbygges af forskellige klasser, hvor der er en der får mere ved at opsamle energi fra fjender og en anden, der kan udbygge omtalte fabricator. Det er god underholdning, og det bliver hurtigt temmelig svært og neglebidende, når man kan se sine kammerater falde på slagmarken omkring én.

Teknikken runder en glimrende pakke af, hvor grafikken flot har taget springet til den nye generation. Ikke nok med at den er visuelt lækker, så er den også uhyre stabil. Læg dertil at musikken er virkeligt omsvøbende og formår at underbygge på de helt rigtige tidspunkter samt dygtig dialog. Ja, så står du tilbage med et lækkert produkt.

Gears of War 4 er ikke den vilde nytænkning. Det er derimod en flot reetablering af et elsket produkt, hvor man med kærlig hånd har lagt til på udvalgte områder. Det fungerer alene, sammen eller mod kammerater – hvilket gør, at der er masser af levetid. Absolut et vigtigt salgsargument fra Microsofts side på et tidspunkt, hvor deres maskine vitterligt har brug for det.

Gamesector Anbefaler

Om Alan Vittarp Rasmussen