Champions League
Manglende licenser skærer mere og mere i øjnene
Online fungerer ikke fantastisk
Defensivt spil er prioriteret lavt
Køb PES 2017 Pro Evolution Soccer hos vore partnere:

Store forbedringer
Med fuldstændig taktfast timing ankommer årets store fodboldtitler til endnu et glorværdigt opgør. Sidste år lokkede PES mig endelig væk fra den trygge FIFA favn, med et flydende boldspil på banen. Til trods for visse fejl og mangler, så vandt det i sidste ende på ren charme, når først spillet rullede og styringen sad i fingrene.

Vi startede helt naturligt op med en række træningskampe. Det første vi bemærkede var, at tempoet er skruet ned og balancen omkring midtbanen er forstærket. Væk er umiddelbart de mere afsindige gennemløb og kombinationer, som mest af alt var afstedkommet af revner i den tekniske motor. Til gengæld bemærker man også hurtigt, at der vitterligt er smidt flere animationer ind i forsøget på at gøre førsteberøringerne mere realistiske. Man kan se spillerne strække sig, tydeligt bevæge fødder og ændre kropsholdning imens de prøver at positionere sig bedst muligt.

De forbedrede førstegangsberøringer er bakket op af en synligt mere realistisk fysisk motor. Der fables lidt om et utal af beregninger, som ligger bag hver eneste berøring. Fakta er, at det reelt er synligt og det vitterligt er med til at hjælpe på flowet. Det hænger så også fint sammen med, at tempoet generelt er trukket ned, så spillet får en mere kreativ og teknisk kant, hvor der lægges mere op til timing af løb, stikninger og driblinger. Hvor selv kampe mod ligeværdige modstandere sidste år kunne blive lidt af en arcadefest, så føles det i år meget mere som en balancebom, hvor tålmodighed kombineret med rettidig kreativitet belønnes.

Et andet område som er synligt bedret er dommerne, hvilket især kommer til udtryk af deres håndtering af glidende tacklinger. Væk er sidste års vanvidskampe, hvor man nærmest frit kunne flæske folk til højre og venstre. Dommerne er meget mere vakse med kortene, og er sågar også fornuftige til at vurdere hvorvidt der eksempelvis skal gives fordel til det angribende hold eller om en spiller, der allerede har et kort skal slippe med en advarsel.

Sidste mærkbare forbedring på banen er målvogterne, som i år har fået licens til at bruge hænder. Den kunstige intelligens er tydeligt blevet reetableret fra ny. Ud over, at de ikke har nær så mange håbløse blundere som tidligere, så er der også her fyret ekstra animationer ind. Det gør at deres generelle opførsel virker langt mere realistisk, og det ikke er på fejl men derimod på dine evner som spiller at målene fremkommer.

Men stadig store mangler
Hvor man har forbedret et allerede ganske lækkert fremadrettet spil på banen, så har man desværre glemt at tone op for de defensive muligheder. Selv om tempoet er skruet ned, så er effektiviteten af eksempelvis dybe stikninger blevet endnu bedre. Det kan være besværligt at manøvrere sin bagkæde i position, og springet mellem spillere – især folk der lige har foretaget en tackling – sker ofte på uhensigtsmæssige tidspunkter hvilket kan koste livsvigtige sekunder. Måske er det et bevidst valg for at belønne intelligent angrebsspil, men det føles stadig lidt på en billig baggrund når forsvaret kokser.

Et andet stort problem for serien har altid været de manglende licenser. I år har man igen satset, og hevet store navne hjem – hvor den største tydeligt er Barcelona. Udfordringen er, at dette endnu mere understreger manglen på andre licenser, og fremhæver dette som en ulempe i stedet for en charme. Den ekstreme leflen for Barcelona vil sikkert også få nogle til decideret at vælge spillet fra – det er jo ikke alle som er vilde fans af kun dette hold.

Det samme problem buldrer lige ind i myClub, hvor man ikke skal tage fejl af, at det er samleelementet i blandt andet klassiske spillere som holder modstanderens Ultimate Team flyvende. Det her føles som en lidt bleg kopi, som samtidig – for os i hvert fald – blev yderligere hæmmet af mange ventetider. Værst når vi skulle finde nye modstandere. Dertil var der ofte mærkbare forsinkelser ved knaptryk under selve kampene – dræbende i et spil i denne genre.

Den tekniske kant er lidt en blandet pose bolsjer. På den ene side så er det mere levende med flere animationer, og intelligente interaktioner med bolden. Det er tydeligt hvor teknisk begavede dine spillere er. Uden du selv behøver at gøre ekstra, så vil finter og elegancen på dine bevægelser stå direkte proportionalt med de spillere du har til rådighed. Negativt så er den endelige pakke bare stadig lettere hul. Blandingen af hold der er spejlbilleder af virkeligheden og hold der er blege kopier skurer. Dertil er brugerfladen oldnordisk, med lyde og betegnelser tilbage fra genrens barndom. Endelig er både musik og især kommentatorerne under kampene bare ikke på en standard der kan konkurrere med den største modstanders niveau.

PES 2017 er en blandet oplevelse, som tydeligvis står lidt i stampe. Spillet på banen er blevet yderligere poleret, og fremstår virkeligt lækkert især når bolden føres frem. Den lavere hastighed kombineret med en bedre boldfornemmelse giver nogle mere intensive opgør, der belønner evner og tålmodighed. Er du ligeglad med at alt er licenseret og er det ikke alt afgørende at online spillet sidder lige i øjet, så er der her et lækkert stykke underholdning.