Rigtig god co-op med tre venner i samme rum
Mange missioner
Grimt, åh så grimt
Single player totalt ødelagt
Ensformigt

Meh…
Canadiske Next Level Games klarer sig godt for tiden. De har i hvert fald indgået et lukrativt samarbejde med Nintendo, der tidligere har kastet Luigis Mansion 2 og Punch-Out af sig. Nu har firmaet så lavet Metroid Prime: Federation Force, der i sit grundkoncept ligner Metroid Prime Hunters (fra 2006) rigtig meget. Begge spil er spin-offs på den populære Metroid serie, begge spil er 3D skydespil og begge har multiplayer. Men her deles vejen så for de to spil – for Federation Force har nemlig sit fokus stift rettet på co-op multiplayer for op til fire spillere (lokalt eller online).

For de virkelig hardcore Metroid fans, er der en tyndbenet historie at følge med i og der bliver ikke sparet på stednavne eller referencer til Metroid universet. For de fleste andre er historien blot en gang sniksnak før der skal splattes nogle aliens. Kort fortalt lader spillet til at finde sted efter Metroid Prime 3: Corruption. Phazon er nedkæmpet og The Galactic Federation sender nu sine marinesoldater efter rumpirater og andet godtfolk. Hvis du ikke allerede har gættet det, så er du en af de soldater, der sendes af sted på en kampagne, som spænder over tre planeter med noget der ligner 30 missioner tilsammen. Fjenderne på missionerne er en frisk blanding af gamle kendinge og nye racer og typer. Så langt, så godt.

Mens missionerne kan spilles alene, så er det klart sjovest at spille dem i et team af op til fire spillere, der skal arbejde sammen. Før hver mission kan spillerne selv sammensætte hvilket udstyr og hvilke færdigheder deres marine skal have. Det giver spillet et lille taktisk pift og det hele føles da også lidt rollespilsagtigt, når man nu skal vælge hvem der skal bruge de tunge våben og hvem, der skal være healeren. Men det er meget simpelt og næppe noget, der kræver den store lænestolegeneral at overskue. Dertil kommer muligheden for at anvende nogle kamprobotter på missionerne, man disse er så langsomme, at det svarer til at føre krig siddende på ryggen af en gigramt trebenet gnu.

Når nu vi skal kritisere, så…
I sig selv er spillets action, for det meste, ganske underholdende og spillet er nemt at gå til og hurtigt at lære og spille. Fans af universet vil naturligvis elske at Samus Aran dukker op på nogle af missionerne, men det ville nok have været sjovere at spille den bad ass tøs selv. Og når nu vi er ved at pege fingre af Federation Force, så er spillet tynget af flere problemer. Mens det er meget underholdende at sidde fire spillere i samme rum og samarbejde om at spille Federation Force, så er det knapt så underholdende og indlevende at spille sammen med tre spillere online – for slet ikke at snakke om de problemer, der vil opstå når spillet er et halvt år gammelt og online spilerne falder fra.

Et af de andre problemer er, at til trods for at spillet foregår på tre forskellige planeter (Bion, Excelcion og Talvania) med tre meget forskellige klimaer, så er missionerne utroligt ens. Dette er især tydeligt i single player, der meget hurtigt bliver en ensformig og enerverende oplevelse. Grafisk er spillet ikke noget at råbe hurra for, hvilket ikke gør de ensformige omgivelser nogle tjenester. Det er faktisk lidt skuffende. Det samme kan siges om selve single player delen, der er helt ude af balance, da spillet ikke ændrer antallet af fjender eller tiden du har til en mission, når du spiller den alene i stedet for sammen med tre venner. Det bliver med andre ord mærkbart sværere at klare sig alene – man kunne endda gå så langt, som til at sige, at spillet direkte straffer dig for at spille missionerne alene.

Federation Force kommer desuden med en ekstra spilmode kaldet Blast Ball, som kan spilles af seks spillere imod hinanden i hold af tre. Det kræver heldigvis kun et spil, da de andre kan downloade Blast Ball og spille med, bare en af jer har Federation Force. Spillet er åbenlyst ”inspireret” af Rocket League. Spillerne er i hver deres kamprobot og forsøger at score mål med en bold. Men da det hele foregår i gigtsvag gnu tempo (som jeg nævnte tidligere), er underholdningsværdien på den lange bane til at overskue og man kan undre sig over hvorfor denne mode overhovedet eksisterer – det står skidt til, hvis det eneste man kan finde på som ekstra mode i et skydespil, er at skyde rundt med en bold.

Metroid Prime: Federation Force er ikke ren ynk og elendighed. Når det er bedst og du spiller med tre venner hjemme i stuen og alting bare spiller, så er det fantastisk god underholdning. Hurtige missioner (der max tager et kvarter), masser af action, taktiske muligheder og god kommunikation mellem spillerne. Men lige så ofte så fungerer Federation Force bare ikke og så smager det mest af alt af en halvgrim generisk shooter, der ikke har meget at byde på – især ikke hvis du ikke har nogle venner at spille med.

Om Peter Rosenholdt