Inside

Score: 9
Playstation NetworkSteamXbox Live Arcade
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PositivtNegativt
Smuk rejse
Utroligt stemningsfuldt
Enkeltdelene løfter helheden
Kort
Puzzles lidt til den enkle/lette side

Come Inside
Limbo var og er en ganske særlig størrelse. Det repræsenterer noget af det ypperste indenfor indiegenren, en perle hvor kernen stod så stærkt, at det løftede helheden. Playdead har selvfølgelig haft deres tanker omkring hvordan de kunne følge op på sådan en succes. Inside er en arvtager, som tydeligt er rejst i samme ånd. Det er en monokrom mareridtsrejse igennem en apokalyptisk fremtid, hvor en enkelt dreng skal forcere en ugæstfri verden.

Modsat diverse AAA titler, hvor produktionsapparatet efterhånden har gjort det muligt at konkurrere med Hollywood, når det drejer sig om store epostunge opsætninger, så er den fortællemæssige indpakningen i Inside minimal. Introduktionen er ikke tilstedeværende, i stedet så kastes du direkte ind i det. Nærmest som i et flagrende mareridt er du i løb igennem mørke omgivelser. Uden at vide hvordan, men helt sikker på at det eneste der er at gøre bare er, at løbe for at slippe væk fra en frygtelig skæbne.

Som det var tilfældet med Limbo er også Inside det meste af tiden et platformsspil i 2D, som ruller fra venstre mod højre. Udfordringerne ligger i timing samt små puzzles, hvor hovedparten er intrigant skruet ind i forløbet. Det meste af tiden føles det reelt ikke som om du sidder og løser puzzles, det føles mere som en helt naturlig del af forløbet. Det kan være når du spurter fra en halsende helvedeshund eller når du går, hopper og vender sammen med en flok af hjernevaskede fremtidsborgere.

Tyk og omklamrende stemning
Fortællingen i Inside kommer nemlig ud fra din forståelse af omgivelserne. Det er din tolkning af de maskebærende overmennesker, de grå masser af zombielignende mennesker og de nedslidte omgivelser. Stemningen er ganske enkelt tyk og omklamrende som en fugtig tåge. De flydende animationer og den intuitive styring er med til at lade din fokus hvile 100 % på de omgivelser, der skyller forbi dig, imens din helt langsomt bevæger sig videre på en færd vi ikke kender start og slutning på.

Undervejs brydes det velkendte med en tur i en undervandsbåd. Ud over at det er en ganske betagende rejse, hvor du også vil falde over et af spillets mere underlige skabninger, så vægter Inside også her diverse trykke-puzzles højt. Det føles for en kort periode mere som et reelt puzzlespil, imens man manøvrerer sig frem og tilbage gennem sluser, forlader båden, trykker på knapper og bruger sine dyser til at forcere forhindringer.

Bedst er Inside når det foregår til fods, og når de smukke omgivelser er befolket med folk og natur, som – modsat Limbo – her fremstår meget mere levende. Sammen med den smukke fåmælte musik er det med til at fremkalde følelser af såvel mismod samt glæde. De enkelte dele spiller ganske enkelt sammen, og løfter forløbet op på et niveau som er højere end de enkelte dele ellers tilsiger.

Inside er nemlig på mange niveauer et enkelt spil. Udfordringerne er ikke overvældende, og løsningerne er næsten altid at finde indenfor et relativt lille område. Slutningen vil nok dele vandene lidt, men det er – uanset hvad – et mindeværdigt punktum på en medrivende rejse. Inside er ikke et særligt langt spil, og det er ikke en kæmpe produktion. Til gengæld er det en følelsesmæssig rejse, der om noget formår at omfavne en stemning. En meget værdig opfølger fra Playdead der viser at Limbo ikke bare var et one hit wonder.

Gamesector Anbefaler

Om Alan Vittarp Rasmussen