Skarp kontrol
Co-op online features
Opgraderinger og egenskaber er ikke helt intuitivt.
Lokker med avancering og optjening af XP.
Ingen lokal co-op.

Diablo møder Xcom
Hvad er det Housemarque brillerer så elegant i, ud over kritikerroste download-spil til Playstation med skyhøj produktionsværdi? Spilhuset har en særlig evne til at fylde skærmen med detaljer, placeret med pincet, der arbejder disciplineret om helhedens konsensus. Der er kontrol og tøjler i hver en polygon. Gameplays læner sig op at klassiske koncepter, som platform, shoot’em up eller isometriske shooters, tilføjet et stramt komponeret lag af moderne æstetik og kirurgisk selvkontrol. Outland, Resogun og særligt Dead Nation virker derfor som logiske forgængere op mod Housemarques seneste sværvægter; Alienation.

Dead Nation tog spadestikket med et top-down isometric perspektiv, hvor spilleren skulle skyde sig igennem horder af zombier. Med mulighed for lokal 2player co-op og online-hitlister, der fremhævede hvilken nation var mest produktive i zombie-bekæmpelse, havde Dead Nation et glimrende, simpelt potentiale og en lækker, ramponeret stemning i ødelagte bymiljøer. Desværre tabte spillet sine fordele på grund af langsom pacing, langtrukne levels og ensformigt gameplay. Alt for langt mellem snapsene til at (ud)holde i længden.

Nogle gange virker spilproduktioner kompetent gennemtænkt i eftermæglet fra tidligere erfaringer, faldgruber og markedets respons (vil jeg gætte på), for Alienation ligner Dead Nation i look-and-feel, men kompenserer målrettet for en håndfuld af de aber dabeis som forringede livet i zombienationen.

Baggrundshistorien i Alienation tæller flere støvkorn end et ryatæppe. Atter inficeres Jordens overflade af klamme rumvæsener, og mennesket må udvikle ny våbenteknologi for at ruste sig mod de galaktiske uvenner, men historien bruges kun som scenisk baggrund for et melankolsk, tæppebombet miljø og som undskyldning for at meje fjender ned.

Elegant skyderi
Det første jeg mærker når fødderne rammer underlaget, er hvor stramt og kompakt Alienation føles - helt efter Housemarques talent, men denne gang med meget mere fylde. Som en barberskraber skærer den skarpe sigtestråle gennem det kolde miljø. Detaljerigdommen er neurotisk, mens hjerneløse mutanter og pansrede bisser gør livet på landjorden et barskt erhverv, særligt når din SMG konstant skal lades på uheldige tidspunkter, og manøvrer med melee attacks og undvigelser eksekveres i et dynamisk samspil med offensive angreb og projektiler fra primær og sekundær våben. Ligesom i Dead Nation kan efterladte biler bruges effektivt som brandbomber, og der er en form for real-time taktik i udnyttelsen af områdets grundplan. Et konstant momentum fylder det smalle, afvekslende og sammenhængende miljø gennem 20 story-levels rundt omkring klodens dystopiske nationer.

Men modsat Dead Nation, tilbyder Alienation ikke lokal 2player co-op, sandsynligvis for at undgå den irriterende, begrænsende afhængighed når to uenige spillere render i hver sin retning på samme skærmbillede. Som alternativ er der online co-op, hvor du enten kan tilmelde dig aktive sessions med fremmede spillere eller ping’e lokale PSN venner. En mission vil altid have en host som automatisk bliver teamleder, og som sekundære spillere er nødt til at holde sig i nærheden af. Så rent online-mæssigt er Alienation hvad du selv gør det til og hvem du spiller sammen med. Nogle samarbejder godt til at løse mission quests på højeste sværhedsgrad, mens andre er XP-looters, der egoistisk drøner rundt, malker point og misser målet. Heldigvis kan du altid forlade en mission og stadig få alle optjente point sat ind på bankkontoen.

Udover det tilfredsstillende, kompakte gameplay, er der en potentiel hang til at drive rovdrift i opgradering af sin avatar - eller flere avatars. Desværre, måske, for det rammer muligvis lidt forkerte motiver for at spille Alienation: Konstant tørst efter avancering. Spilletimer og loyalitet inkasseres som XP points, level rankings, ressourcer og opsamlede mineraler, der bruges til at veksle, opbygge og opgradere din karakters egenskaber og våben. Det lidt ujævne system kan under tiden virke uigennemskueligt og indforstået, medmindre man investerer tiden til at forstå alle komponenterne og vokser med opgaven.

Alienation er endnu et eksklusivt spildesign kun til PlayStation 4. Housemarque har taget Dead Nation ud af fryseren, skiftet zombier ud med aliens, perfektioneret ambitionerne, frigivet flere online-modes og tilføjet et bredt opgraderingsmodul som mørtel mellem missionerne. Alienation er tilegnet spilleren som værdsætter den skarpe elegance og disciplinerede selvkontrol i skuddueller - ikke for den ubetænksomme actionfan med utålmodig aftrækkerfinger, og dermed er Alienation ikke for alle og enhver. Housemarque har begået en moden, balanceret og stilsikker isometrisk shooter. Hvis du kan leve foruden lokal co-op, så er Alienation et kompetent futuristisk krigsspil set fra fugleperspektiv, som uden tvivl kan samle en loyal fanskare.

Om Torben Andersen