Ekstremt fængende
Masser af visuel varation
Meget lineært
MP delen ikke så fantastisk
Køb Uncharted 4: A Thief’s End hos vore partnere:

Hollywood Action
Alt der har en begyndelse må have en ende. Det er et simpelt fakta, og det er et mantra, som nok også har ligget i baghovederne på Naughty Dog, da de satte sig ned med Nathan Drakes fjerde eventyr. Uncharted har siden 2007 været et utroligt stærkt trumfkort for Sony, hvor de tre tidligere kapitler alle var magtdemonstrationer, når det drejer sig om balancen mellem en dragende fortælling og action i metermål. Med dette kapitel sender de igen deres omdrejningspunkt på en intensiv skattejagt, men det sker med en mere moden selvindsigt.

Efter en klassisk hæsblæsende introduktion, føres vi tilbage i tiden, og får lov til at følge Nathan fra barnsben. Herigennem introduceres også Nathans ellers indtil videre ukendte bror Sam, der bliver en vigtig person i den videre færd. Herefter hopper vi atter frem i tiden, hvor vi finder Nathan, som en ældre mere moden mand, som har valgt at slå sig ned med Elena. Forviklinger gør naturligvis, at stilheden ikke holder fast på os længe, og inden længe er du på et storladent eventyr efter en piratskat af hidtil usete dimensioner.

Man kastes på en jagt rundt om jorden, hvor en gammel ven samt en hel hær af lejesoldater, sørger for opgaven, som i forvejen var besværlig, bliver gjort nærmest umulig. Heldigvis har vi i Nathan en eventyrhelt af dimensioner, og du får i selskab med ham mulighed for at hoppe, skyde, liste og ikke mindst løbe dig vej igennem en lang række scenarier, hvor ikke så få vil dig til at sidde med tilbageholdt åndedræt og et lille smil på læben.

Historien om at blive voksen
Hastigheden er skruet lidt ned i forhold til de tidligere udgivelser, og det sker fordi man her også har noget at fortælle. I de små rum, hvor man lige har undveget endnu en katastrofe trækker spillet sig tilbage, og lader dig manøvrere igennem nogle hoppesekvenser. Her taler hovedpersonerne sammen, og kombineret med de brudstykker du undervejs vil finde fra andre eventyrere og pirater, danner det en historie om at tage et valg: Et valg om at lade sig opsluge af en besættelse eller i stedet blive moden og fokusere på de vigtigere ting i livet.

Måden det er fortalt på er ganske elegant, og interaktionen mellem de forskellige personer sidder lige i øjet. Nolan North ejer ganske enkelt Nathan Drake, og du vil mærke hans iver og ikke mindst hans tvivl undervejs på jeres rejse. Især samspillet med hans bror Sam er fremragende, og deres små hjertelige skænderier er med til at udfylde et tomrum, som du måske end ikke var opmærksom på var der. Det er med til at binde fortællingen sammen, imens du kaster dig ud fra endnu en bjergside, kaster en gribekrog mod en gammel rådden bjælke for at svinge dig frem og kaste dig mod en anden bjergside i et blindt håb om at der er noget at holde fast i.

Det er tydeligt, at Naughty Dog retter skytset mod en særlig del af demografien: Dem på 30+, som selv står ved nogle af livets skilleveje, hvor man skal overveje at lægge fortidens eventyr bag sig, og i stedet slå sig ned og begrave sig i hverdagen. Et valg som heldigvis ikke er helt så sort og hvidt, og som fortællingen også ender med at komme med sit svar på. En lækker lille bonus til den generation, som også er dem der voksede op med videospil kommer da Nathan og Elena i starten sætter sig foran skærmen, hvorunder der står en PS1. Dyret bliver startet op, og sørme om du ikke får lov til at spille Naughty Dogs klassiker Crash Bandicoot. Ren klasse.

Når du når til vejs ende med kampagnen, så er der sørme også mulighed for at spille multiplayer. Det sker i de klassiske scenarier, hvor man enten skal stjæle skatte eller slå hinanden ihjel. Uncharted 4 er ikke oppe og konkurrere med de mere dedikerede multiplayerspil, det er skydedelen simpelthen ikke god nok til, men det er alligevel en ganske underholdende måde at holde bekendtskabet med de forskellige figurer kørende.

Episk nostalgi
Jeg sad for nylig og ærgrede mig lidt over, at de klassiske eventyrfilm fra min ungdom, der så elegant kombinerede action med et glimt i øjet og et smil på læben ikke rigtigt er at finde mere. Hvor er nutidens Back to the Future, Star Wars, Lethal Weapons og ikke mindst Indiana Jones. Det viste sig, at jeg bare har kigget de forkerte steder. Med Uncharted har vi en solid hyldest til sidstnævnte. Det her er en kærlighedserklæring, hvor man må sige at nummer fire i serien er noget mere overvældende end det ophav man tog inspirationen fra.

Om det her er sidste gang vi stifter bekendtskab med Nathan Drake ved jeg ikke. Men hvis du har lyst til at sætte dig ned med en storslået, interaktiv film, som trækker store veksler på din PS4 så er Uncharted 4 det helt rette. Det er eventyr, afsindige biljagter, skyderier kombineret med lidt nostalgi og romantik som vil gå lige i hjertet på de fleste. Samtidig er det nok også den ultimative svanesang for denne spilform, for under alt glasuren knirker teknikken lidt, og det er altså helt ekstremt lineært – nærmest en glorificeret form for Quick Time event. Her holder det dog 100 % på charmen, og ikke mindst på udviklernes fantasi og opfindsomhed – det ville være et værdigt endeligt for en af de helt store figurer på Playstation.