Kun to stater til at starte på

Ride, ride and ride
He sees the stars are out tonight
And all of it is yours and mine
And all of it is yours and mine
Oh, let's ride and ride and ride and ride

Steen Jørgensens udgave af Iggy Pops ”I am the Passenger” flyder ud gennem højttalerne i kabinen på mit 18-hjulede skinnende monster af en amerikansk lastbil, mens jeg pløjer mig igennem Nevadas ørken på vej til Las Vegas med et læs gummiænder.

American Truck simulator er et spil, der lader dig tage rollen som en amerikansk ”trucker” i en gennemført og detaljeret simulation, hvor det er stemningen og kærligheden til at køre lastbil, der er i fokus og hvor der ikke er ret meget action undervejs på landevejen. Men djævlen ligger i detaljen og American Truck Simulator formår at lave en model, der på samme måde er detaljereret og tilgængelig og hvor du selv er herre over hvor realistisk din lastbil skal opføre sig, for eksempel ved at vælge om du manuelt vil skifte gear eller vil køre med automatgear.

If you’re going to San Fransisco …
Når du er færdig med de indledende manøvrer, er det tid til at rumle ud på vejene. I øjeblikket består de af alle hovedveje i Californien og Nevada, men udviklerne har lovet ad udvide med flere stater undervejs, hvor Arizona skulle være den første, der står for skud. Begge de nuværende stater er repræsenteret ved en række genkendelige landmærker, som f.eks. Golden Gate broen i San Francisco og The Strip i Las Vegas, men bortset fra det, er spillet ikke en nøjagtig gengivelse, som du kan sidde og sammenligne med Google Maps. Det er landevejene og de store tals lov der gælder i American Truck Simulator og du skal ikke bevæge dig ret mange meter væk fra den slagne vej før din simulator får en brat opvågning til virkeligheden når din vej spærres af en række svævende krydser der fortæller dig at det er hertil kammerat og ikke længere.

Det der er med i spillet er til gengæld flot, gennemført og detaljeret udført og både dine lastbiler, dine medtrafikanter og landskaberne, der bølger forbi får det hele til at gå op i en højere enhed, der helt får dig til at glemme at du i virkeligheden bare sidder hjemme i kælderen i Sdr. Omme og spiller en simulator

Med i pakken får du i virkeligheden to spil i et. Du starter med at påtage dig småjobs for andre vognmænd for håndører og erfaringspoint. Det gør dig i stand til at påtage dig bedre betalte og mere interessante jobs indtil du til sidst får råd til at købe din egen lastbil og på længere sigt købe flere lastbiler, hyre chauffører og skabe dig din helt egen vognmandsforretning. På den måde skifter spillet fokus undervejs fra en ren simulation til en ”business sim”, men hvis du er af den mere puritanske type, der fortrækker bare at køre lastbil, er det dig frit for bare at fortsætte som almindelig lønslave i din arbejdsgivers lastbil.

Samme benzin på nye tanke
Hvis du allerede er ejer af European Truck Simulator, vil du ikke finde ret meget nyt under kølerhjelmen i den amerikanske version. Det er i store træk samme spil, hvor det blot er landskabet og lastbilerne er er blevet skiftet ud. Men hvis du vil have mere af samme skuffe med endnu mere stemning, så er American Truck Simulator slet ikke nogen dårlig investering.

American Truck Simulator har sin helt egen puls og rytme, der kryber ind under huden på dig mens du rumler henover Californien og Las Vegas støvede veje. Det er ingen action, men det er en overvejende troværdig og fængende simulation hvor den lange vej til rigdom og berømmelse som vognmand er et langt tungt træk med kilometer efter kilometer af asfalt der langsomt men sikkert forsvinder ind under din kølerhjelm.
Oh, let's ride and ride and ride and ride.