Grafik, lyd og musik i høj kvalitet
Våben, våben, våben
Ingen online features eller sociale funktioner
Kun ét save-game
Køb Ratchet & Clank (2016) hos vore partnere:

Ratchet & Clank begins (again)
Første gang Ratchet & Clank skød sig frem på skærmen, var to år efter krudtrøgen fra årtusindeskiftet. Hvilket vil sige, at selv børn og unge, som spillede Ratchet & Clank dengang, nu er godt på vej ind i voksenalderens stramme vilkår. Ja, tænk engang (skræmmende nok anmeldte vi det faktisk dengang i 2002 - nu føler vi os virkelig gamle!). Måske derfor har Insomniac Games taget det indlysende mest veldipsonerede valg til genopstandelsen af Ratchet & Clanks: Som en reboot og ikke mindst for at supplere den kommende biograffilm, baseret på samme historie.

Tilbage til oprindelseshistorien, hvor Ratchet, udstyret med sin overdimensionerede svensknøgle, reparerede rumskibe i en garage, og Clank undslap robotfabrikken, som et fejlprodukt fra samlebåndet. Ratchet & Clank til PS4 er ikke en kopi af originalen, men et moderniseret og justeret remix af originalen. En mulighed for at få genfortalt historien og genbesøge gamle, velkendte planeter. Men, hold da kæft - denne gang ser det super lækkert ud.

Våben, gadgets og variation har altid været Ratchet & Clanks trækplaster, og denne reboot / remix har godt fat om sine spidskompetencer. Våbensystemets brede kogeplade genfinder samlermaniens appetit i våbentyper, som enten er skøre, effektive eller taktiske. Plus det neurotisk stimulerende upgrade-system, hvor spilleren skal bruge sin begrænsede økonomi til at træffe valg: Hvilke våben skal optimeres mest og i hvilken retning? Nemt at gennemskue og svært at tømme for valgmuligheder. Åh, hvor jeg dog elsker den pixel-pumpgun, som pulveriserer fjenderne til at bunke 8bit klodser på asfalten. Og disco-granaten, som gør fjenderne til dansende, forsvarsløse skydeskiver. Og den gnavne hjælperobot Mr. Zurkon, der bitcher over at bruge tid på at skyde kasser. Og…

Gung, gadgets og Snagglebeasts
At spille Ratchet & Clank er som at blive trukket gennem et grafisk slaraffenland. Fra den ene brødkrumme til den næste inspireres spilleren til at fortsætte sin maraton, med kontinuerlige løfter om nye forfriskninger og spændende gaver rundt om næste hjørne. Nyt våben, ny mission, ny udfordring, ny gadget, ny type verden, ny sub-mission. Platform-missioner, flyve-missioner, jet pac-missioner og surfer-konkurrencer i konstant variation. Smag og behag. Nogen vil måske synes den lineære opbygning mest er anmassende tøndebulder, mens de fleste glemmer at slippe controlleren før solopgang.

Med stort R og C, dette er arketypisk Ratchet & Clank. Insomniac har rekonstrueret et flagskib med fokus på en afbalancering af de egenskaber som fans forventer, og jeg tror ikke eksisterende Playstation-veteraner bliver skuffet. Humoren i dialogen og de obskøne navne er i skabet. Sværhedsgraderne er puffet lidt i den nemmere retning, måske for at tiltrække nye, casual gamers, uden dog at være for femårige. Styringen føles strammere og mere gnidningsfrit end tidligere. I hjørnerne er der småaber dabeis: Hvordan kan Ratchet blive ramt af et angreb på jorden, når han er to meter over fjenden, midt i et dobbelthop? Og hvorfor dælen kan jeg kun oprette én save-game fil? Det kan potentielt give anledning til søskende-konflikter i hjemmet. Tilfældige fodfejl og bevidste fravalg fra Insomniac.

Ratchet & Clank årgang 2016 er overskyggende ambitiøst og fornuftigt fokuseret. Barren er sat højt, for i hver sekvens og hvert et hjørne af den galaktiske verden, fornemmes en kompromisløs kvalitetssans og glæde for sit indhold. Scopet har været restaurering mere end nytænkning, for indholdet er velkendt, mens der tenderer en fornægtelse af nymodens påfund. Ingen leaderboards, intet online halløj eller multiplayer gimmicks. Ratchet & Clank kan spilles med wifi slukket, for det var og er atter en velkomponeret og kulørt singleplayer rutsjebane eksklusivt for Playstation-ejere

Om Torben Andersen