Velfungerende kampsystem
Overvældende dybde
Ujævn sværhedsgrad
Lidt fnidret kamerastyring
Køb Xenoblade Chronicles X hos vore partnere:

Monster Hunters in space!
Selvom Xenoblade Chronicles X er en efterfølger (til Xenoblade Chronicles fra 2011), så kan man sagtens hoppe på her. Historien i de to spil hænger ikke sammen, men kampsystemet har en del genbrug. Lidt ligesom de mange Final Fantasy-titler, hvor det er de færreste spil, der bygger videre på de forrige.

Spillet begynder i år 2054. Der bryder en krig ud omkring planeten Jorden, hvor to andre racer begynder at kæmpe imod hinanden. Alle større byer på Jorden får bygget et kæmpe fartøj, så vi mennesker kan slippe væk, men langt de fleste skibe går tabt. I dette spil følger vi folkene ombord på et af disse fartøjer, der har navnet White Whale. White Whale letter fra Los Angeles, og rejser igennem verdensrummet i et par år, inden en af de to racer fra tidligere dukker op, og tvinger skibet til at nødlande på en fremmed planet, ved navn Mira. De overlevne stifter byen New Los Angeles i vraget på White Whale, og de forsøger at få en hverdag på benene igen på Mira. Der er dog meget, der skal gøres. Det går hurtigt op for indbyggerne i New Los Angeles, at de ikke er alene på Mira. Der er mange forskellige indfødte væsener – kaldet Indigens i spillet - og de kan være både venlige og fjendtlige. Disse væsener skal undersøges og klassificeres, ligesom omgivelserne skal udforskes og kortlægges, inden historien om menneskeracens næste kapitel kan skrives. Til dette formål bliver der nedlagt en operationsgruppe der hedder BLADE.

Som spiller får du lov til at opleve meget af denne udforskning på første hånd, efter du har valgt hvordan din hovedperson skal se ud og lyde. Kort tid inde i spillet bliver du optaget i BLADE, hvor du kan vælge blandt en af otte forskellige divisioner, alt efter om du vil fokusere på at finde ting eller dræbe ting, og derefter yderligere inddelt efter, hvilke ting du vil finde og hvilke ting du vil dræbe. Du kan frit skifte division undervejs, og den division du befinder dig i kan give dig fordele, alt efter hvordan du spiller, så det er vigtigt at vælge den division, der passer dig bedst.

Med barakkerne i New Los Angeles som hovedkvarter kan du vælge mellem mange forskellige slags missioner. Nogle af dem er historiemissioner, der fremskynder handlingen i spillet, mens langt størstedelen af missionerne har til formål at præsentere dig for spillets forunderlige univers.

Hovedparten af spillet foregår i Miras natur, hvor du går rundt mellem de mange Indigens. Du kan se disse væseners level, og til forskel fra mange andre rollespil, så kan du næsten alle steder møde fjender, der er langt stærkere end dig selv. Dem må du bare undgå at komme i kamp med. Skulle uheldet være ude, og du bliver overfaldet, så bliver du placeret en lille smule længere tilbage i spillet. Disse mange væsener kan udvise personlighedstræk, såsom at være aggressive eller sky, og ligesom i film som f.eks. Avatar er dyrelivet designet, så det ikke minder om noget, vi kender fra vores verden. Spillet har også en dag/nat-cyklus, hvor nogle af spillets væsener sover på forskellige tidspunkter. Alt er gjort for at gøre spillet så levende som muligt, og det er i høj grad lykkedes. Som spiller bliver du naturligvis opfordret til at udforske og observere Miras økosystem.

Smukt – under omstændighederne
Grafikken i spillet er veldesignet. Det er tydeligt at Wii U ikke er lige så kraftig en maskine som PS4 eller Xbox One, men udviklerne har virkelig presset maskinen til det yderste, og spillets ”draw distance” - altså hvor langt ud i horisonten, du kan se – er ret imponerende. Til gengæld har spillet en tendens til at lade andre personer og genstande dukke op nærmest lige foran dig.

Som med langt de fleste Wii U spil kan du spille Xenoblade Chronicles X uden brug af fjernsynet, men teksten er meget lille, og du vil helt klart få mest ud af at bruge den større skærm fremfor gamepaddet. Den mere handy Pro Controller er også understøttet, men der er rigtig mange fordele ved at spille med gamepaddet. På den ekstra skærm befinder kortet sig, og du kan bruge den berøringsfølsomme skærm til at rejse hurtigt til de fjerne dele af kortet. Når der vanker belønninger for din indsats i BLADE, får du det også at vide på gamepaddet.

Den vigtigste ting at bide mærke i, inden du går i gang med Xenoblade Chronicles X er, at det er en kæmpe ”time sink”. Du kan bruge hundredevis af timer på Mira, og selvom du godt kan gå efter kun at følge historien, så vil det være nemmere for dig, hvis du bruger lidt tid på at finde bedre udstyr og opgradere dine evner. Spillet forventer meget af spilleren, både af tid og indsats. De første timer vil kampsystemet nok virke forvirrende, specielt hvis du ikke i forvejen har spillet det forrige spil. Spillets indlæringskurve tager en gang imellem nogle voldsomme stigninger, og du vil aldrig føle, at spillet holder dig i hånden, som så mange spil i dag ellers gør det. Xenoblade Chronicles X er om noget et spil for den hårde kerne, og det skammer sig aldrig over det faktum. På forsiden af spillet og i spillets trailer kan du se en flot robot (kaldet en ”skell” i spillet), som du kan bruge til at bevæge dig rundt og til at kæmpe i, men du skal forvente, at du godt kan spille 20-30 timer, inden du selv får én.

Xenoblade Chronicles X er altså et spil, der rammer lidt snævert, men er du i målgruppen og er du forberedt på at møde spillet på spillets præmisser, så vil du ikke blive skuffet.