Tydeligvis et spil udviklerne har brugt lang tid på
Kedelig grafik
Meget tungt at komme i gang med
Styringen med bilen er især i starten klodset
Køb Sébastien Loeb Rally Evo hos vore partnere:

Mere race fra vores italienske venner
Italienske Milestone er måske ikke verdens største udvikler, men de har gravet sig deres egen lille niche, hvor de aktivt ligger og spytter nye titler ud. Indtil videre har de blandt andet stået for RIDE, MotoGP og WRC – hvor fællesnævneren for alle har været høj oktan og et massivt overforbrug af hestekræfter. I denne tradition har de nu spyttet Sebastien Loeb Rally Evo (SL Rally) på gaden. Det er igen en tydelig kærlighedserklæring fra et hold, hvor hjertet banker for fart og motorsport. Samtidig er det også et spil, som på ingen måde lefler for laveste fællesnævner.

Det første man bemærker efter spillet har fundet sig til rette på harddisken er hvor mange detaljer udviklerne har ønsket at fylde på. Det er kort sagt et overflødighedshorn, hvor spilmodes flyder ud i lind strøm. Du vælger en ny kører, vedkommendes nationalitet og sågar mærket på din hjelm. Derefter er der en række enkelte racermuligheder, en yderst omfattende karriere og også muligheden for at træde i den kære Sebastien Loebs fodspor på nogle særlige øjeblikke i hans flotte karriere.

Uanset hvor du vælger at klikke hen, så vil jeg næsten garantere at din første oplevelse i mudderet ikke vil være overvældende positiv. Vi har i hvert fald efterhånden vænnet os til, at bilspil – især til de nye konsoller - er et spørgsmål om glorværdig grafik kombineret med arcaderæs. SL Rally kunne næsten ikke befinde sig længere fra denne definition. Du vil måske ikke decideret finde at bilen er umulig at styre, men det er godt nok tæt på. Vægten føles forkert, bagenden skrider for meget og timingen er utroligt svær at ramme.

Denne fornemmelse holder de første par løb, men har du en smule tålmodighed og bare en kende automekaniker i maven, så begynder du langsomt at fange nuancerne i bilens opsætning. Der er et hav af parametre du kan justere – og det gør reelt set en forskel. Ret beset: Skal du gøre dig nogen som helst forhåbning om at performe på noget niveau over det laveste, så er det hundrede procent essentielt at du har styr på stumperne. Skulle det dog lykkedes dig at komme ud på den anden side, så kommer belønningen til gengæld også.

De tålmodige belønnes
Det er en fantastisk fornemmelse, når du først begynder at kunne konkurrere med maskinens tider, imens du i fuld symbiose med din co-driver manøvrerer dig igennem snævre skovveje, som farligt slanger sig vej frem. Følelsen af at bilen fanger underlaget på det rette tidspunkt, og du i sidste øjeblik får reddet dig igennem det hårnålesving, som ellers har medført nederlag i de sidste gennemkørsler, er fantastisk.

Karrieredelen vil være det sted, hvor du bruger mest tid. Der er et ganske bemærkelsesværdigt udvalg af baner, som giver dig adgang til et rigtigt langt antal kilometer i varierede omgivelser. Det giver dig både penge og erfaring, som du selvfølgelig kan bruge til nye biler. Det er gammelkendt, men her er det præsenteret effektfuldt og med passende mulighed for konstant lige at få adgang til noget nyt.

Teknisk set er det dog ikke nogen ledestjerne. Grafisk set er det en modpol til de andre oktanmonstre vi har været vidne til, og det er vitterligt et mudret spil. Detaljegraden er ikke videre høj, og omgivelserne er ekstremt kedelige. Især lyseffekterne, som ellers er noget, der kan få sådanne spil til at shine, er på den kedelige side, og det gør at den samlede pakke ikke virker særligt levende og tillokkende.

Sebastien Loeb Rally Evo er en lidt sær størrelse. Første indtryk er decideret dårligt, med en ikke videre attraktiv grafisk front kombineret med en klumpedumpe styring. Det første ræs, isoleret set, vil være nok til at skræmme mange bort, og når man så kombinerer det med en høj sværhedsgrad samt et krav om at man investerer tid i ens racerbil – ja, så er der endnu flere der er smuttet ud af bagdøren. Tager man dog tiden til at lære spillet ordentligt at kende, så afslører der sig et hav af detaljer og muligheder, som vil pumpe levetiden voldsomt op for kendere og genrefans.