Nervepirrende turbaserede missioner
Stor variation i muligheder
Manglende tutorial til den strategiske del
Dårligt overblik i etagebygninger
Køb XCOM 2 hos vore partnere:

Welcome back commander
XCOM 2 starter 20 år efter handlingen i XCOM: Enemy Unknown og lægger ud med at give os et slag i ansigtet. Vi var ikke gode nok. Vi tabte til de invaderende rumvæsener og Jorden er nu styret med hård hånd af aliens og mutanter i et brutalt og sterilt samfund, der leder tankerne hen på George Orwells 1984 eller Ray Bradburys Fahrenheit 451. Men på trods af din åbenbart fejlslagne rolle som leder af kampen mod invasionen, er det nu alligevel dig som modstandsbevægelsen sætter i spidsen for kampen mod besættelsen og ultimativt i spidsen for kampen imod menneskehedens udslettelse.

Heldigvis har Firaxis valgt at holde fast i alle de elementer, der fungerede første gang i og i stedet fokuseret på at rette op på de få steder, hvor det forrige spil modtog kritik.

Spillet er helt grundlæggende stadig opdelt i en strategisk del, der foregår på din base og en taktisk holdbaseret del, der foregår på nålestiks missioner ude i felten. Men det fungerer faktisk endnu bedre denne gang med de nye forudsætninger, nu hvor du er den angribende part, der forsøger at underminere de fremmede ved hjælp af sabotage og guerillakrig.

Som en blæksprutte i en myretue
Din base ser du stadig fra siden i myretue-perspektiv, hvor du kan zoome ind på hvert enkelt rum og styre basens udvikling med hensyn til nye faciliteter, træning af soldater, forskning i nye teknologier (og reverse engineering af de fremmedes teknologier) og fremstilling af udstyr til kampen mod besættelsesmagten.

Men denne gang er din base mobil og du kan flyve den rundt til alle dele af kloden for at skabe kontakt til andre mostandsceller og på anden måde skaffe penge og opbakning til modstandskampen. I din bases kommandocenter finder du det strategiske kort (det klassiske geoscape), som har fået sig et gevaldigt løft. Nu får du ikke længere automatisk stanget missioner ud efterhånden som tiden går, men du skal aktivt beslutte hvilke regioner du vil besøge og hvilke missioner, der er vigtigst i forhold til belønning og i forhold til bedst at bremse den måler, der ubønhørligt tæller frem mod Jordens undergang. Desværre er de ændringer, der er lavet til både din base og det strategiske kort meget dårligt dækket af spillets tutorial og det kan være frustrerende for både XCOM veteraner og for nye rekrutter at lægge gamle vaner fra sig og komme ind under huden på hvordan det nye og endnu bedre XCOM 2 fungerer.

Der er lagt langt mere vægt på tilfældighed og på personlige præferencer, når det kommer til forskning, produktion og nye faciliteter på din base. Der er ikke længere en enkelt fast defineret rækkefølge som alting skal bygges og udvikles i, for at du kan vinde spillet. Du kan vælge at satse benhårdt på at udvikle konventionelle våben og udstyr, du kan vælge at fokusere på eksperimentelle våben, eller du kan beslutte dig for at prøve at besejre de fremmede ved hjælp af deres egne våben og teknologier. Uanset hvad, eller hvilken kombination du vælger, er der så mange og så forgrenede valg at træffe, at det er usandsynligt, at du kan komme igennem dem alle i løbet af et enkelt spil.

XCOM: Enemy Unknown modtog en del kritik for den manglende variation i de taktiske missioner som foregik på et begrænset antal forskellige kort og som derfor hurtigt gik hen og blev forudsigelige rutineaffærer for de garvede spillere. Det er der lavet om på i XCOM 2, hvor alle standardmissioner foregår på tilfældigt genererede kort og som derfor altid indeholder nye taktiske udfordringer. Her styrer du dit hold af fire til seks XCOM soldater i nervepirrende turbaserede missioner, som alle falder inden for varianter af de samme kategorier som i forrige spil. Det vil sige at det handler om at eskortere eller redde vigtige personer, stjæle eller tilintetgøre strategiske ting, redde modstandsgrupper fra massakrer og bryde ind i de fremmedes baser.

4,5 millioner XCOM soldater døde i spillets første uge
Selv på de nemmeste niveauer er spillets missioner altid brutalt svære taktiske udfordringer, hvor du konstant møder modstandere der er din gruppe teknisk og talmæssigt overlegne. I traditionel XCOM stil er hver eneste mission en kamp, ikke blot for at gennemføre missionen, men i endnu højere grad for at sikre at alle dine soldater kommer hjem i live. Dine soldater opnår løbende forfremmelser og nye evner efterhånden som de klarer sig levende gennem missioner og du kommer lynhurtigt til at knytte dig til de små computergenererede djævle. Derfor kommer det også til at gøre forbandet ondt når du mister en soldat i tjenesten, eller bliver nødt til at ofre en af dem for at sikre at resten af holdet kan evakueres i live.

Der er ikke pillet meget ved hvordan missionerne fungerer. Dine soldater har stadig de samme fem grundlæggende klasser (hvoraf den ene først bliver tilgængelig langt henne i spillet) og hver soldat har mulighed for at foretage to handlinger i hvert træk. Du kan for eksempel vælge at lade en soldat bevæge sig fremad og derefter skyde på fjenden, eller du kan vælge at bruge begge træk på at bevæge dig. Den største ændring, der er lavet, er muligheden for at bevæge din gruppe frem skjult for fjenden, hvilket giver dig mulighed for at lave spektakulære baghold hvor du pludselig angriber fjenden fra alle sider på en gang. Denne gang kan du også tilkalde din skyranger til at nødevakuering af dine tropper, hvis en mission går totalt i vasken. XCOM 2 er også blevet til et langt mere nådesløst spil over for skildpaddespillere, fordi de fleste missioner skal klares inden for et fast antal træk, som tvinger dig til at være aggressiv og risikobetonet for overhovedet at have en chance for succes.

Hvor der kun er mindre forbedringer til designet, så har grafikken i de taktiske missioner fået sig en gevaldig overhaling. Variationen i omgivelserne er væsentligt større og dine soldaters udseende og uniformering har nu næsten uendelige variationsmuligheder. Desuden bruges spillets action kamera, som viser et close-up af alle skud nu næsten ved hvert eneste skud, hvilket giver missionerne et næsten filmisk udtryk. Umiddelbart er det faktisk kun problemet med at få et ordentligt overblik, når der er bygninger i flere etager med i en mission, som ikke er blevet løst i forhold til det første spil.

Det bedste nogensinde?
XCOM 2 leverer på alle områder en forbedret oplevelse i forhold til XCOM: Enemy Unknown. Udviklerne har effektivt fjernet alle de områder hvor ensformigheden og forudsigeligheden fik gjort XCOM til en rutineaffære. I stedet har de givet os dynamisk genererede missioner og langt større elementer af valgmuligheder og tilfældigheder på det strategiske niveau, som sikrer, at to XCOM 2 spil aldrig bliver ens.

Med XCOM 2 har Firaxis endnu en gang hævet overliggeren for hvad vi kan forvente af et turbaseret taktisk strategispil og leverer en fantastisk intens men brutalt krævende spiloplevelse som ingen fan af genren må snyde sig selv for.