Dynamiske kampe
Mange sjove indfald
Middelmådige pap-kampe
Måske lidt for velkendt
Køb Mario & Luigi: Paper Jam Bros. hos vore partnere:

Mix af to niche-serier
Selvom Marios eventyr stadig oftest er platformspil, så er det ikke usædvanligt at han er med i rollespil, med erfaringspoint og det hele. Faktisk findes der hele to serier. Den ene serie hedder Paper Mario (f.eks. Paper Mario: Sticker Star), og i den serie er Mario og alle hans venner tynde som papir. Den anden serie hedder Mario & Luigi (f.eks. Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story). I den serie optræder Mario altid sammen med sin bror Luigi. Der er forskellige udviklerhold bag de to serier, og man skal nok være en kender for at have helt styr på alle de små forskelle, men ens for begge serier er, at kampene imod de fjender, Mario møder på sin vej, næsten altid er turbaseret. En kamp i Mario & Luigi kan eksempelvis foregå sådan, at du tager din tur først. Du vælger at angribe med Mario. Mario hopper så på en fjende, der tager skade. Hvis du rammer knappen på det helt rigtige tidspunkt, så giver Marios angreb en lille smule ekstra skade. Derefter bliver det fjendens tur. Her kan du også trykke på knappen på et helt bestemt tidspunkt, og hvis det lykkes for dig, så tager Mario mindre skade end han ellers ville. Når fjenderne løber tør for liv er kampen slut, og du har vundet. I kampene tjener du guld og erfaringspoint. Nok erfaringspoint får Mario og venner til at blive stærkere og bedre, og guldpengene kan du bruge til at købe svampe, der kan give liv tilbage mellem kampene, eller du kan købe udstyr, der giver adgang til stærkere angreb. Stærkere angreb kan bruges til at klare større fjender, der så igen giver endnu flere erfaringspoint og endnu mere guld. Selvfølgelig er der mere dybde i det, men det er i grove træk den overordnede struktur i spillet.

Det, der gør Paper Jam Bros. så specielt er, at der er tale om en crossover imellem de to serier. Altså en situation, hvor karaktererne fra den ene serie optræder i et spil i den anden serie. Her er der tale om, at den ”almindelige” Luigi ved et uheld kommer til at vælte en bog, hvori hele Paper Mario-universet ligger i. Derefter bryder papir-udgaven af Marios ærkefjende Bowser ud. Helvede bryder for alvor løs, da papir-Bowser møder almindelige Bowser, og de to får kidnappet begge udgaver af Prinsesse Peach. Heldigvis får Mario & Luigi hjælp af papir-Mario, der i denne udgave får lov til at være det tredje hjul i kampene.

Som altid i serien, er der masser af humor og fjollerier, der gør oplevelsen sjovere, som når du skal lege gemmeleg med papir-udgaverne af Marios svampe-venner. Eller når de selv samme svampe-venner samler en kæmpe pap-udgave af en af Marios venner, som du skal styre rundt for at besejre tilsvarende pap-udgaver af Marios fjender. Disse småting kommer dog hurtigt til at føles som det, de nok også i virkeligheden er – afledningsmanøvrer. Det er ikke lige så sjovt at lege gemmeleg, som det er at kæmpe imod udfordrende fjender, for den del er poleret igen og igen over flere spil. Heldigvis er du altid hurtigt forbi en gemmeleg eller en pap-kamp, og de ødelægger ikke rigtigt flowet, men du havde nok heller ikke savnet dem, hvis de ikke var der.

En ting Nintendo, gerne vil sælge for tiden er deres Amiibo-figurer, og af den grund kan du bruge Amiiboer i dette spil. Har du en Amiibo kan du lave forskellige kort, der kan bruges til at opnå fordele i kampene. Nogle gange er disse kort næsten urimeligt gode. Du kan godt klare dig helt uden, men spillet lægger meget op til, at du faktisk bruger op til flere figurer, så du kan få de aller stærkeste kort. Det kan godt give en lidt dårlig smag i munden, for to Amiibo-figurer koster nogenlunde det samme som et nyt spil, men hvis du i forvejen har figurerne, så kan de altså også bruges med dette spil. Du skal så bare enten spille på en New Nintendo 3DS eller have den særlige Amiibo-reader.

Som det tit er tilfældet, når et spil er baseret på Mario, er der brugt mange kræfter på at gøre Mario & Luigi: Paper Jam Bros. sjovt at spille, og det er det bestemt også. Kampene er solide og ideen med de to forskellige verdener og de forskellige udgaver af alle de lune personligheder, fans kender fra tidligere spil, er med til at gøre dette spil til et af de bedre bekendtskaber. Når det så er sagt, så kan man godt mærke, at dette er det femte spil i en serie, og selvom der er mange nye ting med, så er der også rigtig meget, der har været med før, og meget af det nye – som pap-kampene – er ikke helt på det samme høje niveau som kampene. Alt i alt er Paper Jam Bros. primært en titel for de fans, der allerede har de forrige spil, og som gerne vil have mere, men nytilkomne kan også fint springe på her.