Masser af ”loot”
Ikke nok nyt
Grafikopdatering halter
For langt og ensformigt
Dårlig konvertering fra konsol
Køb Darksiders 2 Deathinitive Edition hos vore partnere:

”Og jeg så en gustengul hest, og han, der sad på den, hed Døden, og dødsriget fulgte med ham. Og de fik givet magt over en fjerdedel af jorden, til at dræbe med sværd og sult og pest og jordens vilde dyr”

Med døden på udflugt
Det er ikke hver dag man får chancen for at spille rollen som en af Apokalypsens fire ryttere fra biblens Johannes Åbenbaring, men i Darksiders 2 får du lov til at holde en fridag fra at være et sølle menneske og træde ind i det muntre firkløver i rollen som selveste Døden. Darksiders 2 er en fortsættelse til dommedagsspillet Darksiders fra 2010, men er i øvrigt overhovedet ikke nyt, da Darksiders 2 oprindeligt udkom tilbage i 2012. Nu er det så genudgivet med ny forbedret grafik og med al det ekstramateriale, der blev udgivet til det originale spil, samt med undertitlen Deathinitive Edition, som på magisk vis er næsten lige så håbløst at stave, som det er at udtale.

Da der kun kan være en enkelt ”Dommedag” og det oprindelige Darksiders satte sig på den, er Darksiders 2 henvist til at foregå i ”Domme-i-morgen”. Her er det din opgave at finde din bror, Krig, som er blevet væk i dommedagens forvirring, mens Pest og Hungersnød er blevet hjemme med dommedags tømmermænd. Det leder dig ud på en lang rejse, hvor du i 3-person perspektiv styrer Døden, både til hest og til fods og nedlægger tusindvis af fjender, mens du udfører opgaver og udforsker Himlen, Helvede og Jorden, som den ser ud dagen efter at alting er gået under.

Desværre indfries løftet om en fortælling af bibelske proportioner slet ikke. Historien er mere end tyndbenet og hvis du ikke lige vidste du var Døden, kunne det lige så godt have været en hvilken som helst anden voldspsykopat du styrede gennem eventyret. Og hvor fedt havde det ikke lige været hvis man kunne få en evne hvor man bare pegede på dine fjender og sagde ”dø” hvorefter de straks gik op i flammer?

Døden på hårdt arbejde
Darksiders 2 trykker effektivt på to af de primære lystcentre, der findes hos spillerne: Voldelig overdreven action og kærligheden for hele tiden at finde nye fantastiske skinnende rustninger og våben. Begge dele leverer spillet til overflod. Med både primære og sekundære våben til rådighed og mulighed for at lave kombinationer, slagserier og undvigemanøvrer pløjer du dig igennem endeløse horder af skabninger. Skabninger som rundhåndet efterlader tonsvis af våben og udstyr af konstant stigende kvalitet og ”badass” udseende.

Men hvor kampe og udstyr leverer 100%, så halter det straks mere med indpakningen. Variationen i dine opgaver er næsten ikke eksisterende og fascinationen ved at hakke ting i småstykker afløses hurtigt af ensformighed og følelsen af at du bare laver nøjagtigt det samme i en uendelighed. Men konceptet holder stadig her mere end tre år efter originalen og spillet føles nøjagtigt lige så underholdende som første gang. Desværre er der til gengæld ikke voldsomt meget at hente i den opdaterede version. Du får adgang til nye områder og nyt udstyr, som der i forvejen var alt for meget af i originalen og den opdaterede grafik er blevet ledsaget af problemer. Grafikken hakker og stønner i dødskramper og PC versionen lugter stadig langt væk af en konvertering fra konsolspillene.

Dødens pølse
Darksiders 2: Deathinitive edition er et fremragende spil, men den opdaterede grafik og det ekstra materiale giver slet ikke grund nok til at investere i det hvis du allerede har det oprindelige Darksiders 2 - og nogen dødsinitiv version er der under ingen omstændigheder tale om.