Steam

Masser af tungt udstyr
Mange timers underholdning
Tager en evighed at komme i gang med
Besværlig styring

Hvis du har en drøm om at komme til at jonglere gigantiske betonelementer med din 30 meter høje byggekran, så er det værd at vide, at det får du ikke bare lige lov til. Du starter med at køre trillebør, rydde op efter frokosten og, hvis du er heldig, køre en tur med en bunke jord. Det tager årevis at kvalificere sig til at håndtere kompliceret og svinedyrt materiel.

Rom blev ikke bygget på en dag
Sådan er virkeligheden og sådan er den simulerede virkelighed i Construction Simulator 2015 også. Her har du spillet hvor du får lov til at grave huller, køre kraner, transportere tunge ting og anvende tonsvis af stål og beton til at bygge motorvejsbroer, skyskrabere og vindmøller. Men inden du kommer så langt kommer du til at bruge flere timer på trivielle opgaver som at køre rundt med lastbiler mellem byggepladser for at læsse jord og grus af, inden du får lov til gradvist at kaste dig over de sjovere ting. Når først du har gennemført alle træningsopgaverne er du til gengæld klar til at kaste dig ud in en stor åben entreprenørverden med mere end 200 missioner.

Når spillet først folder sig ud, får du lov til at håndtere mere end 20 maskiner og bygge alverdens ting fra swimmingpools til store kontorejendomme. Spillet har licens til maskiner fra Liebherr, Man og Still og kontrollen med dem skulle (efter sigende) være så tæt på virkeligheden som man kan komme. Desværre betyder det så også, at det kan være håbløst svært til tider når styringen af din kran kræver at du holder 3-4 keyboard knapper nede samtidig. Spillet understøtter dog controllere og blandt andet også dual joystic kontrol, hvilket skulle gøre det hele både nemmere og endnu mere naturtro.

På den visuelle front har udviklerne tydeligvis primært fokuseret på de licenserede maskiner som fremstår naturtro og detaljerede, mens resten af spillet virker livløst og sterilt og man får ikke rigtigt fornemmelsen af støv, sved og hårdt arbejde på samme måde som når man går forbi en af virkeligheden byggepladser. Men det ødelægger ikke fornøjelsen ved at se hvordan dit lille håndværkerfirma efterhånden udvikler sig til en byggegigant og langsomt sætter sit aftryk på landskabet med bygninger, der skyder op her og der og alle vegne.

Det kan betale sig at starte i det små
Gold Edition indeholder al det ekstramateriale der er kommet til siden den oprindelige udgivelse, hvilket hovedsageligt vil sige adgang til en håndfuld nye tunge maskiner og avancerede missioner. Om det berettiger den ekstra prislap på 75 kroner for guld versionen vil vi lade være op til den enkelte Byggemand Bob aspirant. Men et tip her fra redaktionen er at starte med standardudgaven, da prisen for senere at opdatere er nøjagtig den samme som at købe Gold Edition med det samme.

Construction Simulator: Gold Edition er et af de smalle nichespil som tyskerne efterhånden har gjort sig til eksperter i. Det er kompetent og solidt gennemført og det tilbyder mange timers underholdning for dem der har en lille entreprenør eller kranfører gemt i maven. For de brede masser vil spillet med statsgaranti virke dødkedeligt og ekstremt kompliceret. Men for den yderst smalle målgruppe findes der ikke noget bedre (eller noget andet) alternativ.