Mmmm ja
Elendig kontrol
1996 vil gerne have sin grafik tilbage
Lydsporet er enormt ensformigt og grimt
Helt uden pointe og komplet ligegyldigt

Skidt fra ende til anden
Hvad har jeg nogensinde gjort Polske Nano Games? Og hvis de hader mig meget hvorfor kører de så ikke bare min hund over? Det var de to første tanker, der strøg gennem min plagede knold, mens jeg forsøgte at spille igennem første mission som skraldemand i Cityconomy. Præmissen virkede ellers lovende: spillet sætter dig i direktørstolen hos et service firma, der skal holde en storby kørende. Men derfra gik det ned af bakke, for du skal umiddelbart selv lave alt arbejdet, så glem alt om at flirte med sekretæren og smutte hjem ved frokosttid.

Citiconomy er i bund og grund en simulation af simple serviceydelser, som man måske tager for givet i sin dagligdag. Du kan således opleve at køre skraldebil og tømme skraldecontainere, klippe buske og hække i parkområder, ordne kloakker og bugsere biler. Hver opgave har sit eget unikke køretøj, som der er ca. 15 af i spillet.

Det er bestemt ikke fordi der er noget galt med skraldemænd, gadefejere eller alle de andre hårdtarbejdende mennesker, der hver dag holder storbyerne kørende – det kunne måske endda være interessant at prøve kræfter med deres daglige opgaver, HVIS simulationen altså havde været god. Eller pæn. Eller spilbar. Eller bare et eller andet udover elendig. Men det er den ikke, for der er stort set intet i Cityconomy, der virker.

Lad os begynde med det tekniske. Grafikken hakker og er generelt ufattelig kedelig og grim. Lydsiden er ensformig og uinspirerende og består udelukkende af larmen fra dit køretøj (ikke realistisk motorstøj - men larm). Kontrollen med lastbilerne er direkte elendig. Nu har jeg aldrig kørt en skraldebil i mit liv og har da heller ingen ambitioner derom, men hvis det er lige så svært som det fremstilles i Cityconomy, så er det intet mindre end et mirakel, at skraldemænd overlever en uge på arbejde. Bilernes kontrol er løs, sløset og ufattelig ringe. Men bare rolig da du ikke kan køre fodgængere over eller ødelægge ting ved at køre ind i dem, så lader det ikke rigtig til at have nogen effekt hvor piv ringe kontrollen er og hvor mange lygtepæle du rammer på din tur ned af en lige vej.

Gsameplayet, hvis vi kan tillade os at kalde det for et ”gameplay”, er så rystede banalt og simpelt, at det er hovedpinefremkaldende efter få minutter. Alting er endeløse gentagelser af de samme ligegyldige handlinger. Kørt til punkt A og udfør handling B. Om handling B så lige er at hente og tømme en skraldecontainer eller klippe en grimt pixeleret hæk er sådanset ligegyldigt – det er så ligegyldigt og meningsløst, at det gør fysisk ondt at udsætte sig selv for.

Der er stort set ingen undskyldninger for Cityconomy. Det er bare et elendigt spil – det er elendigt designet, har elendig grafik, elendig lyd og elendigt gameplay. At du kan spille sammen med tre venner online gør ikke fornøjelsen større. Det gør dig derimod til en sadist, hvis du får tre af dine venner til at spille denne gang lort. There I said it. Lort. Hold dig langt væk.

Gamesector Frarder