Masser af muligheder for at spille
Rigtigt lækkert flow og følelse af kontrol
Mangler stadig licenser
De enkelte spilmodes kunne godt tåle noget opfriskning
Køb Pro Evolution Soccer 2016 hos vore partnere:

FIFA dræberen anno 2016
Det er alligevel bemærkelsesværdigt, at det nu er 20 år siden at Pro Evolution Soccer første gang så dagens lys. Det er en serie som undervejs har været igennem både op- og nedture, en serie som i en lang periode var de fleste boldfeinschmeckeres absolutte favorit, men vel fra omkring 2010 blev mere og mere massivt overhalet af FIFA. Stort set hele vejen på sidste generation var det et glidende forløb, hvor Konamis fodboldflagskib blev sejlet mere og mere agterud. Med ankomsten af nye konsoller er maskinrummet blevet fuldstændigt redesignet, og det har været en sund øvelse.

Med en sidelæns bevægelse hos konkurrenterne, der for tiden puster ud i skyggen af deres Ultimate Team succes, så er tiden inde for PES at komme ind i spillet igen. Sidste år blev første advarselsskud fyret afsted, og i år går man så skridtet videre med en titel, hvor kærligheden til spillet overskygger alt den glitrende indpakning. Ikke at det er en ærgerlig pakke, for når de få licenser er i spil og de største hold er på banen, så er der skam blikfang og stemning for alle pengene.

Der er ingen tvivl om at balance er en vigtig parameter med spil i denne genre. Nogle gange kan man dog gå for langt i forsøget på at gøre kampene ligeværdige – og derigennem optimere spillet online, så der ikke er enkelte strategier, der konstant bærer frugt. Hos EA Sports er man kommet rundt om dette ved at sænke farten, og neddrosle alle muligheder for hurtigt gennemspillede angreb. Det føles nærmest som om der er en elastik i dine hurtige angribere, når du ellers føler at en gennemspillet bold ligger helt perfekt. I PES 16 har Konami valgt en noget anden og mere levende indgangsvinkel.

Du vil føle det allerede i første træningskamp, som du kan hoppe ud i imens resten af spillet installeres i baggrunden. Det især hvis du skulle være så heldig at have en ven ved hånden, som kan agere modstander. Spillet flyder ekstremt godt, og du har en reel fornemmelse af de enkelte spilleres egenskaber på banen. De kan være hurtige, driblestærke eller fysisk stærke som okser – og det gør en reel forskel, som du kan udnytte. Du vil føle at din indsats gør en forskel, og der kan opstå hyle morsomme situationer, især i starten, imens man forsøger at tillempe sig hastighed og flow. Mest imponerende er det dog, at man i dette dynamiske forløb stadig har formået at ramme en god balance på banen – altså uden at skære en hæl og hugge en tå.

Annonce – anmeldelsen fortsætter under billederne

Hvor man andetsteds har en flok kloner rendende rundt, har man altså her lagt vægt på egenskaber. Det kan man så kombinere med, at de forskellige taktikker reelt føles forskellige. Spiller du kontra angreb, så vil du virkeligt få glæde af de to hurtige driblestærke spillere du har på fløjen. Spiller du til gengæld mere langsomt opbyggende pasningsspil, så vil disse fløje ikke skabe samme glæde, som dine pasnings stærke kreatører på midten. Der er fordele og ulemper på begge sider, og hele humlen ligger i at man reelt tænker sig om, og ikke bare gentager samme øvelse igen og igen. Det er rigtigt rart, og er med til at give mere variation i opgørene – hvilket igen selv sagt forlænger levetiden.

Gode kampe, tamme modes
Pakken inkluderer selvfølgelig alle de ting du efterhånden er kommet til at forvente fra serien. Her er Champions League, der er mulighed for spille karriere, der er et Ultimate Team rip-off, muligheden for at føre en enkelt spiller til fodboldtoppen og selvfølgelig mulighed for at tørne sammen med folk online. Der er rigeligt at tage fat på, men retfærdigvist er der ikke meget nytænkning her. De enkelte dele kunne virkeligt godt tåle lidt ekstra fluff og polering. Det gælder især de efterhånden lidt tamme karrieredele, der har trådt vande de sidste mange år. Ikke at det er dårligt, det er bare i træskolængder nøjagtigt det samme du sad og spillede sidste år.

I sidste ende kommer det an på, om du mest af alt er til et spil hvor du ved du får alle licenserne og alt den lækre indpakning, eller om du i stedet ønsker et spil, hvor der er dybde og dynamik under overfladen. De to titler har begge oppet sig på begge områder undervejs, men især på banen har Pro Evolution Soccer haft et par virkeligt givtige år. Prøv at læg automatikkerne på hylden og tænk taktisk i stedet, så vil du pludselig afdække et niveau af underholdning, som du ikke finder i genren andetsteds. Næste år vil vi dog ønske, at de også breder innovationen lidt til de forskellige gamemodes.