Sjove replikker hos kommentatorerne.
Godt strategisk sportsspil.
Bliver hurtigt lidt ensformigt.
Kræver man er fan af turbasererede amerikanske sportsspil.
Køb Blood Bowl 2 hos vore partnere:

Er turbaseret sportspil og en frisk lille hverdagsblodtud dig, så læs endeligt videre.
Du kan som læser af denne anmeldelse hurtigt spare dig selv lidt tid, hvis du starter ud med det centrale spørgsmål: ”Er jeg til turbaserede sportsspil?”. Er svaret et klart ”nej”, så bruges tiden bedre på julebag eller andre gøremål væk fra denne tekst. Det er hurtigt at slå fast, at Blood Bowl 2 nok aldrig når op på toppen af salgslisterne, da målgruppen næppe bliver folkerig. Men nikkede du derimod til spørgsmålet, og mumlede et stille ”ja da”, så er her et skønt lille spil til de kolde vinteraftener.

Blood Bowl 2 er baseret på et brætspil fra Games Workshop, og en fortsættelse af 1-eren fra 2009. Spillet kredser omkring voldelige og blodige amerikanske fodboldkampe, hvor to hold møder hinanden i kampen for at score touchdowns i modstanderens zone. Der er intet som en blodtud og en kæberasler mellem venner. Spillet afvikles fra et tredjepersons perspektiv set meget ovenfra, hvor man efter tur rykker spillerne strategisk rundt på banens felter. Galleriet af spilfigurer er hentet fra Warhammer-universet og hver hold består af 11 spillere – tykke, tynde, gigantiske og bare aparte. Der er noget for enhver her. Man kan vælge imellem flere forskellige racer, der tæller eksempelvis elvere, dværge, orker og andet godtfolk.

For folk der er lidt rustne i reglerne bag amerikansk foldbold, som denne anmelder, så kan man med fornuft starte med kampagnedelen. Reglerne og de forskellige muligheder i spillet præsenteres ganske fint, og indenfor de første par runder er den basale spilteknik på rygraden. Spillerne styres rundt, og når to spillere fra forskellige hold ender på samme felt, så har vi en blodig kamp. Dette kan ende med en lille grafisk mellemsekvens, hvor den ene, under ganske blodige forhold, smadrer den anden spiller til plukfisk. Udsættes en spiller for den behandling for mange gange, kan han permanent udgå af spillet. Da man gennem legen kan opgradere figurerne, kan det være forbundet med en anelse utilfredshed, når diagnosen lyder på fuldkrops-gips og et år på hospitalet. Spillet bliver dog hurtigt en anelse ensformigt, og jeg endte med at se frem til cutscenerne mellem de forskellige kampe, hvor to kommentatorer kommer med tørre replikker. Selv indenfor rammerne af mainstream amerikansk humor, så er det faktisk ganske underholdende.

Når din spilkonsol har banket dig tilstrækkeligt mange gange, kan hele oplevelsen smides online. Av! Der er folk med markant mere fritid end mig derude, og den ene pinlige omgang bøllebank efter den anden venter forude. Jeg kan forestille mig, at fans af enten amerikansk fodbold eller sadomasochisme vil nyde det markant mere end mig. Oplæringskurven føles pludselig meget høj, og jeg var aldrig i nærheden af at score bare en gang. Der er dog mange muligheder online, hvis man har tid til at sætte sig ind i løjerne. Desværre oplevede jeg at vente meget længe på at finde online modstandere, men hvis man står op om natten og satser på at finde amerikanere online, så kan der måske være lys forude.

Samlet set er dette en svær titel at anmelde for en dansk gamer med ringe indsigt i amerikansk fodbold. Min interesse blev skærpet, da jeg genså visuelle dele af Warhammer-universet, men det fjerner ikke det faktum, at dette er et turbaseret sportspil – primært rettet mod fans af amerikansk fodbold. Falder man indenfor denne kategori, så er det bare med at få julebonussen brændt af på denne titel. Falder man derimod i samme kategori som mig, så vil jeg nok anbefale en kop gløgg, en brunkage og herefter et helt andet spil i konsollen.

Om Sebastian Reinhold Sørensen

Sebastian Reinhold Sørensen har gamet siden hans irriterende fætter fik klassikeren ”Pong”. Efter mange år med Commodore 16 og 64 gik han all-in på Commodore Amiga, og resten er historie. Efter en pause, mens Reinhold snappede en PhD-grad i mikrobiologi, så kom han tilbage til gaming og skriveriet. Han skriver her og andre centrale steder på nettet – og er altid frisk på at dele ord og oplevelser omkring spil.