Fedt med rigtige mennesker
Guitar Hero TV med rigtige musikvideoer
Smalt udvalg af sange genremæssigt
Kort og lettere triviel karrieredel
Micro transactions
Køb Guitar Hero Live hos vore partnere:

Activisions Guitar Hero-serie har solgt rigtigt mange spil og masser af plastikudstyr gennem tiden. Konkurrenten har altid været Rock Band-serien, og sjovt nok lanceres Guitar Live samtidigt med, at Rock Band-serien også forsøges genoplivet.

I Guitar Hero Live er der dog ikke helt tale om den meget genkendelige opskrift, som tog livet af serien. Det var med titler som Guitar Hero Aerosmith, Guitar Hero Van Halen og Guitar Hero Metallica samme vin på nye flasker, og fans gav efterhånden op over for manglen på fornyelse.

Denne gang tager Activision og udviklerne Freestyle Games (som vi kender fra DJ Hero-spillene) skeen i den anden hånd og byder på flere nytænkte tiltag. Som erfaren Guitar Hero-spiller vil du straks bemærke den noget anderledes plastikguitar, der følger med spillet. I stedet for 5 knapper ned langs halsen, byder den nye Guitar Controller på 2 rækker med hver 3 knapper. Hvis du har spillet rigtigt meget Guitar Hero tidligere, vil du muligvis skulle bruge rigtigt lang tid på at vænne dig til den nye controller, da det er markant anederledes at skulle flytte sine fingre på den nye måde. Men når du har spillet nogle timer, føles det faktisk ret naturligt og er ikke decideret sværere end at lære at spille på den gamle guitar. Ellers er guitaren udstyret med den sædvanlige strumbar og whammy bar, og guitaren har sædvanen tro også en tilt-funktion, hvormed du kan aktivere Hero Power, som får publikum til at juble ekstra højt og pointene til at rulle ind på kontoen med dobbelt hastighed.

Guitar Hero Live kan spilles på 4 sværhedsgrader, hvor man på laveste niveau blot skal bruge sin strumbar, mens sværhedsgraden - også sædvanen tro - stiger markant fra niveau 2 til 3 og igen fra niveau 3 til 4. De fleste nybegyndere vil nok kunne klare sig hæderligt på niveau 2, mens det tog mig noget tid at komme nogenlunde hæderligt igennem en sang på niveau 3.

Denne udgivelse deler oplevelsen op i 2 dele; Guitar Hero Live og Guitar Hero TV. Guitar Hero Live er din karrieredel, hvor du skal føre forskellige bands gennem forskellige gigs på forskellige spillesteder og med forskellige numre. Hvad man især bemærker er, at de tåbelige karikerede figurer nu er erstattet med rigtige skuespillere, og sørme om ikke også publikum er et live-publikum. Dette bidrager i særdeleshed til, at hele oplevelsen føles lidt mere som 'the real deal', og de forskellige optagelser af publikum især er rigtigt godt mixet ind i seancen, afhængigt af, hvordan du klarer spilleriet. Hver gang, du har klaret et set, låser du samtidigt op for at kunne spille de sange, der indgår i settet, nårsomhelst. Der er således ikke fra start mulighed for bare at vælge blandt de ca. 40 sange, der følger med på skiven (se listen nederst i anmeldelsen).

Desværre er karrieredelen ikke vildt ophidsende og heller ikke specielt lang, og før man ved af det, er man igennem, og der er ikke de store motivationsfaktorer til stede til, at man gider forsøge sig forfra lige pånær oplevelsen af, at man spiller foran et rigtigt publikum. Det er så her, at Guitar Hero TV tager over og forlænger spillets levetid!

I Guitar Hero TV kan du vælge forskellige sange afhængigt af, hvornår på døgnet, du spiller. Du vælger en af de sange, der er tilgængelige på det pågældende tidspunkt og går i gang. Det store kick kommer, når den originale musikvideo spiller samtidigt med. Det fungerer fremragende og er velsagtens den feature, der mest af alt bør kunne sælge Guitar Hero Live her op til julen. Man kan vælge mellem flere forskellige tematiserede musikkanaler - en med nyligt tilførte sange til kataloget, en med rock fra 90'erne osv. osv. Når en sang er afsluttet, har du ikke mulighed for at spille den igen, før den indlemmes i en cyklus igen. Med mindre selvfølgelig, at du bruger spillets in-game-currency til at betale dig til at spille den igen. Og ja, løber du tør for disse mønter, indfører Activision på det skammeligste microtransactions. Dvs. du kan for rigtige penge købe ekstra mønter til at benytte i spillet. Mønter kan i øvrigt også anvendes til at købe forskellige power-ups for - eks. score boosters, så du nemmere kan placere dig på spillets leaderboard, hvor du bliver sammenlignet med resten af verden.

Det er virkeligt en ærgerlig retning, Guitar Hero Live tager med disse mikrobetalingssystemer. Og når der kun er 40 sange med som standard og samtidigt ikke, som i de gamle spil, er mulighed for bare at købe bestemte sange, som man så bare kan spille nårsomhelst, så ligner det virkeligt en "turistfælde", hvor du bliver nødt til at betale dig for spille det spil, du lige har købt i dyre domme. Det er sgu en ommer, Activision! Man kan selvfølgelig bare spille en hel masse og optjene mønter, men det føles uhyre malplaceret, den måde, Activision har valgt at monetize sit spil på.

Samlet set er der dog flere ting, der trækker op. Den nye controller er et interessant tiltag, Guitar Hero Live med de originale musikvideoer er også fedt, og de filmede live-publikummer i live-delen er også en rigtigt fed oplevelse. Men til gengæld må man især pege på micro transactions, en lidt for kort karrieredel og et generelt ret smalt genremæssigt udvalg af sange med fokus på især larmende, høj rockmusik, hvilket helt klar kan få nogle til at stå af.

Er du i forvejen fan af musikspil, så går du næppe helt galt i byen med Guitar Hero Live, som bestemt viser gode takter, men også byder på features, der trækker så meget ned, at vi ikke kan udtrykke udelt begejstring for det.

Disse sange følger med Guitar Hero Live:

The 1975, Girls
Arctic Monkeys, R U Mine?