En formel der stadig holder
Stabilitet
Svingende kvalitet
Manglende introduktion og tutorial
Køb Might & Magic: Heroes VII hos vore partnere:

En rustning på gummifødder
Seriens nye udviklere fra Limbic Entertainment havde på forhånd sat overliggeren højt ved at love et spil, der var mere tro mod seriens rødder end det var tilfældet med Heroes VI og Heroes VII giver da også i sine bedste momenter nostalgiske tilbageblik til første gang du oplevede Heroes III udfolde sig. Men i sine værste stunder får det dig tilsvarende til at undre dig over, hvordan spil nummer syv i serien på alle områder kan være nummer seks underlegen. Og så bliver det bestemt ikke bedre af at spillet er latterligt ustabilt og bliver ved med at crashe i tide og utide.

Spillet er i store træk stadig skåret efter samme skabelon som alle forgængerne. Det er et turbaseret strategisk spil hvor du på det strategiske verdenskort sender dine helte ud for at udforske (og erobre) verden. Hver gang du møder fjender skifter spillet over til et taktisk skakbræt hvor selve slaget skal afgøres. Det er en formel, der har virket i alle seriens spil indtil nu og som heldigvis stadig holder denne gang.

Men det ser ud til at mere af det samme også har været en sovepude for udviklerne, for der gøres rystende lidt for at forklare noget som helst om spillets regler og forskellige funktioner. Det er som om udviklerne på forhånd har opgivet at få nye deltagere med på legen og udelukkende skabt spillet for dem der allerede er fortabt til serien og allerede har alle reglerne inde under huden.

Krig og Fred som pixibog
Historien har aldrig været seriens stærkeste punkt og heller ikke denne gang er der lagt op til en handling, der kommer i nærheden af en Nobelpris i litteratur. I grove træk handler spillet om en række tilbageblik i historien, som hver af grev Griffins rådgivere fortæller og som på den måde danner baggrunden for at du kan kaste dig ud i at udforske hver af spillets seks forskellige faktioner.

Mantraet for udviklerne har været at give fansene mere af det de forventer og der er derfor ikke taget de store chancer. Der er atter skruet op på antallet af ressourcer du kan samle og karavanerne er tilbage i spillet efter vedholdende protester fra fansene over de var blevet fjernet i sidste spil. De nye ting, der virkede i sidste version, er bibeholdt i Heroes VII, hvor det især er værd at bemærke at din helts støtterolle i de taktiske slag, som blev introduceret sidste gang, stadig er der.

Vanen tro er der også forskellige former for multiplayer muligheder i spillet hvor det dog primært er den hurtige ”Duel” der udelukkende handler om de taktske spil, der virker interessant. De øvrige spilformer virker for langsomme og besværlige til at kunne blive en succes.

I tråd med oplevelsen i øvrigt, er det visuelle udtryk også en gang blandede bolsjer. De strategiske oversigtskort er levende, farverige og detaljerede og klart de bedste hidtil i serien, mens de taktiske skakspil modsat ofte er kluntede og markant dårligere udført end forventet. Spillet har både nogle bizarre forsøg på 3D mellemsekvenser og nogle håndtegnede stationære billeder til at illustrere handlingen, men ingen af dem er særligt imponerende eller mindeværdige.

Heroes VII ender med at blive en mærkelig vaklende størrelse hvor udviklerne med den ene hånd forsøger at bringe serien tilbage til rødderne og mens de med den anden hånd drukner oplevelsen i simplificeringer. Tilbage står vi med en oplevelse af et spil, der er tro mod seriens værdier og som leverer mere af det som fansene kræver. Men det er også ustabilt som et badekar i havsnød og teknisk set når det ikke op på niveau med Heroes VI. Med Might & Magic Heroes VII har udviklerne valgt at ignorere muligheden for at tiltrække nye interesserede til serien og blandt de eksisterende følgere skal der nok blive diskuteret heftigt om hvorvidt Heroes VII er et fremskridt eller et tilbageskridt for serien.