Multiplayer holder stadig
Masser af zombier
Call of Duty som man husker det
Multiplayer er næsten det samme som før
Er zombier stadig interessante?
Køb Call of Duty: Black Ops III hos vore partnere:

I skrivende stund er der præcis en uge til, at det er tre år siden, at vi anmeldte Black Ops II. Dengang skrev jeg, at Call of Duty-serien var godt på vej til at nå samme status som sportsserierne, der med militær præcision udkommer i en ny let justeret udgivelse ud op til julehandlen år efter år efter år. Og sådan er det også endt. Ghost, der kom et år senere, spillede jeg end ikke en eneste gang efter anmeldelsen. Sidste års Advanced Warfare hoppede jeg helt over. Det kan simpelthen ikke blive ved med at føles frisk – heller ikke selvom man kan hoppe lidt højere og løbe på vægge denne gang.

En halvnær fremtid
Vi er i 2054, og plottet omhandler AI-problematik, robotter og sammensmeltningen af menneske og maskine. Det kunne med andre ord have været helt postmodernistisk, hvis det havde haft nogen litterær værdi, men det har det ikke. Selvom der er flere cutscenes end nogensinde før, er historien meget rodet fortalt, og ret hurtigt begynder man at tune ud og koncentrere sig om at skyde. Men man får det, man forventer af en Call of Duty-kampagne. Spektakulære actionsekvenser, klamme torturscener og godt med militær patos.

Så der er en del afveksling i spillets kampagne, og den er ikke specielt lang. Alligevel går der ikke lang tid, før man sætter multiplayer på i stedet for. Jeg kender flere, der endnu ikke har rørt kampagnen. Det er i multiplayer, seriens styrke altid har ligget, og Black Ops III er ikke nogen undtagelse. Hvis man har erfaring med serien, føler man sig meget hurtigt hjemme.

De store konsol-shooters
Hvordan man end vender og drejer det, er Call of Duty en af standarderne inden for online konsol-shooters. Velsagtens sammen med Halo, Battlefield og opkomlingen Destiny, der på rekordtid har fået etableret sig blandt de store. Treyarch er smarte nok til, at de ikke piller for meget ved den formel, der netop har skabt en standard, og selvom vi er i 2054, og soldaterne er forstærket af kybernetiske anordninger, i en grad så de på nogle punkter minder mere om Master Chief end et menneske, så er der slet ingen tvivl om, at man spiller Call of Duty.

Det skyldes ikke kun karakteropbygningen, der på sædvanlig vis sender dig i kamp uden ret meget udstyr, men efter hver kamp tildeles du points, du kan låse udstyr op for, så du er bedre rustet næste gang. Nej, det er også det grundlæggende gameplay, spillets motor, der føles genkendelig, selvom man kan løbe på vægge og har nye futuristiske våben til rådighed.

Cotton Club
Den populære zombie-variant vender naturligvis tilbage. Sammen med op til tre andre spillere bliver man kastet ind i, hvad der ligner forbudstidens USA, eller måske mellemkrigstiden. Der er i hvert fald swing-musik fra bigband, vintage-tøj og man tænker straks, at en Tommy-gun ville være det mest passende våben her. Settingen er helt surrealistisk på en eller anden måde. Den er perfekt valgt. Det vælter frem med zombier, og det kan blive ganske hektisk. Sjovest at spille med venner, men man kan også spille det med tilfældige fra Xbox Live.

En god grund til at gennemspille kampagnen er i øvrigt, at man låser op for en speciel zombie-variant af kampagnen fra Black Ops II. De normale fjender er erstattet af zombier, og det ændrer oplevelsen en del. Hvis man ikke kan få nok af zombier, kan det i hvert fald anbefales.

Multiplayer trækker læsset
Når Black Ops III opnår karakteren otte, skyldes det den solide multiplayer (og at zombies stadig er sjov). Zombie-remaket af toeren skal heller ikke undervurderes som flot bonus. Selve kampagnen trækker snarere ned end bidrager med noget som helst – og på Xbox 360 og PS3 er den faktisk udeladt af tekniske årsager. Det gør ikke det store. Men hvis det er årets Call of Duty-multiplayer, du vil have, så er der ingen grund til at springe over årets udgivelse, selvom det er gammel vin på nye flasker. For det er stadig sjovt.