Tre banebrydende PS3-spil for ét spils pris
Har aldrig set pænere ud
Forbedret kontrol og nye sværhedsgrader
Onlinedel er fjernet
Køb Uncharted: The Nathan Drake Collection hos vore partnere:

Tre af Sonys trumfkort
2007 var året, hvor verden for første gang blev introduceret for Nathan Drake. Spillet hed Uncharted: Drake's Fortune, og udviklerne hed Naughty Dog. På det tidspunkt var de mest kendt for at lave nuttede platformspil, efter at have lavet Crash Bandicoot-serien til den første Playstation, og derefter Jak & Daxter-serien til Playstation 2. Uncharted var dog noget helt andet. Det var mere virkelighedstro, mere voksent og meget mere filmisk.

Den titulære Nathan Drake er en skattejæger og han har et talent for at rode sig ud i problemer. Det er nok ikke helt tilfældigt at udviklerne har baseret hans udseende på bl.a. Harrison Ford, for både Nathan Drake og hans eventyr leder tankerne hen på filmene om arkæologen Indiana Jones. Opskriften var i grove træk klar allerede i det første spil. Der var en rundhåndet portion actionscener, med store våben, slagsmål, biljagter og lignende. Hvis det kan høre hjemme i en stor Hollywood produktion, så kan det også høre hjemme i et Uncharted spil – eller sådan har udviklerne i hvert fald tydeligvis tænkt.

Mellem de mange actionscener har du som spiller kunnet få pulsen lidt ned i små sekvenser, hvor fokus bliver flyttet mere over på opdagelse og udforskning af spillets mange smukke og eventyrlige områder. En sjælden gang imellem er der et puzzle, som måske ikke vil give dig grå hår i hovedet, men mere kan give dig et pusterum. Det første spil var en succes, og det holder faktisk stadig i dag, selvom det falmer en smule ved sammenligning ved de to andre titler.

Hvor Drake's Fortune havde imponeret både anmeldere og det spilkøbende PS3-publikum, så blæste efterfølgeren folk omkuld i 2009. Spillet hed Uncharted 2: Among Thieves, og alt hvad der fungerede i det første spil, blev poleret så det skinnede. Der blev også introduceret nogle snige-elementer, som fans af det første spil havde været nervøse for, men som heldigvis passede ganske godt ind i universet. Det andet spil startede med en sekvens, hvor Drake hang ud fra en togvogn, der var på nippet til at styrte i en afgrund. Det var en mindeværdig scene, og spillet bød efterfølgende på mange af den slags. Det var endnu tættere på at være en spilbar actionfilm end det første spil, og endda en lidt bedre af slagsen.

Annonce – anmeldelsen fortsætter under billederne

Det tredje spil kom i 2011 under navnet Uncharted 3: Drake's Deception. Spillet var mere af det samme, og det var noget af det eneste negative, der var at sige om spillet. I det tredje spil kunne du opleve flere smukt iscenesatte actiondele, og du kunne få de seneste historier om ikke bare Nathan Drake, men også hans venner, journalisten Elena og den ældre pilot Sully.

De tre spil er her samlet, og selvom antallet af genstande på skærmen måske er lavere, så holder spillene alligevel godt ved sammenligning med mange nyere spil, fordi designet er så solidt. Der er ikke blevet pillet ret meget ved spillene, men der er ændret lidt her og der. Opdateringshastigheden er sat godt op, så billedet er mere roligt og klart. Kontrollen er blevet ændret en smule, så den er lidt skarpere og samtidig mere ensartet igennem de tre spil. Der er også kommet nye sværhedsgrader, både en meget lettere sværhedsgrad for dem, der bare vil have historien, men også en ”Brutal” sværhedsgrad, der giver endnu mere udfordring end det tidligere har været muligt. For en god ordens skyld er der også smidt en Photo Mode med, så man kan tage billeder af spillets betagende lokaliteter.

Til gengæld er alt multiplayer blevet fjernet. Samlingen er kun singleplayer, selvom de fleste udgaver af spillet kommer med en kode, der giver adgang til betatesten af Uncharted 4, der løber af stablen i december i år. Det er imponerende, at udviklerne ved Bluepoint Games har fået klemt tre spil ned på én blu-ray skive, og det kan måske forklare, hvorfor der ikke er gjort mere ud af at smide ekstramateriale med i samlingen. Hvis du havde håbet på en masse nyt om tilblivelsen af Uncharted-spillene, så bliver du skuffet, men for alle andre er denne opsamling tre (mere eller mindre) legendariske spil for ét spils pris. Så enkelt kan det egentlig siges, og hvis du stadig har dit første Uncharted til gode, så er The Nathan Drake Collection et must.