Steam

Overkommelig pris
Minder om RISK
Alt for simpelt
Regler for nemme at udnytte

Lav din PC om til et brætspil
Ved første øjekast kan Colonial Conquest ligne endnu et historisk strategispil i stil med Europa Universalis, Rise of Prussia, Hearts of Iron, Victoria og andre titler sædvanligvis associeret med Paradox Interactive. Men lad os slå helt fast fra starten; det er Colonial Conquest ikke. Colonial Conquest er et remake af et præcist 30 år gammelt spil fra SSI (Strategic Simulations, Inc.) og som mest af alt minder om en PC version af brætspillet RISK.

Baggrunden for Colonial Conquest er kolonitidens højdepunkt fra den sidste fjerdedel af 1800 tallet og frem til efter Første Verdenskrig. Du kan vælge at spille som en af verdens seks daværende koloni- og stormagter, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Rusland, USA og Japan og dit mål er at blive dominerende i Verden.

Men den historiske indpakning bliver aldrig til andet end en tilfældig baggrund, for spillet kunne lige så godt have foregået i år 1400 før Kristus, år 2525 eller på månen. Spillet er nemlig så simpelt at det kunne være spillet med legoklodser på en ternet dug og går mest af alt ud på at bygge en gigantisk hær du kan teleportere rundt på jordkoden indtil du har erobret hele verden.

Blitzkrieg forud for sin tid
Colonial Conquest foregår på et verdenskort, der visuelt minder om spillepladen til et brætspil. Det er inddelt i ca. 130 områder, der i grove træk svarer til lande, men hvor Danmark for eksempel er reduceret til at være en del af Nordtyskland. På pladen kan du se oplysninger om dine egne områder, mens alle oplysninger om områder du ikke kontrollerer er skjult.

Hvert kalenderår i spillet er inddelt i fire sæsoner, hvor det kun er om foråret du kan bygge nye hære, befæste områder du besidder og spionere eller bestikke dine naboer, mens du i alle fire sæsoner kan flytte rundt på dine hære og gå i krig. Men lad dig ikke narre af at spillet tilbyder simple diplomatiske muligheder, for det er kun ligegyldige parenteser i forhold til hvad det virkelig handler om, nemlig at gå i gang med at rulle din hær henover planeten som en damptromle (det, der i diplomatiske kredse, kendes som ”Putin-modellen”).

Annonce – anmeldelsen fortsætter under billederne

Der er tre forskellige scenarier du kan vælge at spille, men der er ikke nogen nævneværdig forskel og i alle scenarier er formålet det samme: at erobre så mange områder som muligt. Selve spillet foregår ved at du flytter dine hære ind i områder, der er kontrolleret af en af de andre stormagter eller af en neutral nation. Til lands kan du kun flytte ind i områder tilstødende dine egne, men du kan snyde spillet og bruge din flåde som teleporter og flytte din hær rundt til hvilket som helst område med en kystlinje i et enkelt træk. På den måde kan den samme hær for eksempel snildt angribe i Canada om foråret, Australien om sommeren, Sydamerika om efteråret og Europa om vinteren.

Spillets simple mekanik betyder desværre at det lynhurtigt vil gå op for selv den tungeste i klassen, at den sikre måde at vinde på i en fart, er at opbygge en gigantisk hær, der kan smadre enhver modstand og så fræse rundt fra område til område i et tempo hvor computermodstanderne ikke kan nå at følge med. På den måde ender Colonial Conquest med at være en tilfældig rodebutik og endnu mere simpelt end brætspillet RISK.

Colonial Conquest kan også spilles som multiplayer, men kun ved hjælp af en såkaldt ”hotseat” funktion, hvor flere spillere skiftes om at have tur på den samme computer, hvilket er så håbløst, som man overhovedet kan forestille sig, hvilket i praksis begrænser spillet til en ren single player oplevelse.

Ikke alt, der er gammelt, er klassikere
Med Colonial Conquest har vi fået en genudgivelse af et for længst glemt spil, som vi klør os i nakken for at forstå meningen med. Hvorfor har man valgt at udgive et spil, der ikke en gang var særligt populært for 30 år siden og som i dag drukner i mængden af langt mere omfattende og komplekse spil i samme genre?

Colonial Conquest er ikke noget decideret dårligt spil, det er bare utroligt simpelt og banalt og med et regelsæt, der bare skriger efter at man udnytter hullerne i spillets design. Med en prisseddel på omkring de 70 kroner på Steam burde det til gengæld være overkommeligt for enhver, der skulle være frisk på en gang strategi i den absolut letteste vægtklasse.