Mildt underholdende online-del
Forældet grafik
Klichéfyldt historie
Teknisk skuffende
Køb Devil’s Third hos vore partnere:

The Devils Turd
Devil's Third er det første spil, der er blevet udviklet af Tomonobu Itagaki, efter han forlod Tecmo i 2008. Hvis navnet virker bekendt, så er det fordi han er manden, der stod bag titler som Dead or Alive og genoplivningen af Ninja Gaiden. 2008 er efterhånden længe siden, og Devil's Third har da også været længe undervejs. Det er desuden et af de spil, der blev påvirket, da THQ gik konkurs i 2013. Nu er det her så, og på papiret ser det jo ud til at være lige, hvad Wii U har brug for. Det er et mere voksent actionspil, med blod, skydevåben, kæmpe eksplosioner og en onlinedel, hvor op til 16 spillere kan dyste imod hinanden. Altså stort set alt det, der normalt er sjældent at finde på Nintendos ellers så børnevenlige maskine.

Lad det være slået helt fast med det samme, at Devil's Third ikke er noget godt spil. Det er ikke engang et middelmådigt spil. Devil's Third er faktisk virkelig ringe. Undervejs i udviklingen har spillet været annonceret til Xbox 360 og PS3, men selv i forhold til de maskiner, der blev lanceret for snart 10 år siden, er grafikken ringe. Det er nogle enkelte småting her og der, der afslører, at Devil's Third ikke er et spil til Playstation 2 eller den første Xbox.

Bevares, uimponerende grafik behøver ikke stå i vejen, hvis spillet har en solid historie, men også der skuffer Devil's Third fælt. Historien følger den fåmælte Ivan, der er dækket af tatoveringer. Han sidder ganske vist i fængsel, men det viser sig heldigvis at være en smal sag at bryde ud, da verdensfreden er truet, og Ivan bliver nødt til at konfrontere sine tidligere kumpaner. Historien er sjov på en lidt kitchet måde, men det virker ikke altid som om det har været hensigten.

Gameplayet er lige så mangelfuldt som historien og den tekniske side. Udviklerne har forsøgt at kombinere en cover-baseret shooter, som Gears of War, med et spil med masser af nærkamp, som det førnævnte Ninja Gaiden, men med det resultat, at begge dele fungerer halvt så godt – og det er måske endda lidt gavmildt sagt. Skydedelen føles for simpel, og alligevel for svært. Det er svært at sigte, for spillets “aim assist” virker ikke som tilsigtet. De mange forskellige våben føles alt for ens, og de mangler i den grad tyngde. Nærkampdelen er også lidt for enkel. I Ninja Gaiden havde du en masse forskellige kombinationsangreb, og det var vigtigt, at du vidste, hvilket angreb, der var bedst at bruge, i en given situation. Det var vigtigt, at du havde fod på timingen, for ellers kom du ikke videre i spillet. Devil's Third er slet ikke så sofistikeret. Du skal bare hamre løs på knapperne længe nok, så bliver modstanderne hurtigt til blodige pletter på gulvet.

Annonce – anmeldelsen fortsætter under billederne

Er vist ikke bagt færdig
Kombineret med uforudseelige dødsfald, et intetsigende leveldesign, ligegyldige mellemscener, der fratager dig styringen på de mærkeligste tidspunkter, er singleplayerdelen af Devil's Third faktisk et rigtig godt eksempel på, hvordan spil IKKE skal laves. Det mangler ikke bare den polering, der gør gode spil til fantastiske spil, det fejler også på nogle helt grundliggende områder, og er ikke sjovt at spille.

Det er til gengæld noget sjovere at spille online. Det er som om, der er brugt flere kræfter på at få den tekniske del til at fungere, når du tager spillet online, men der er stadig nogle ting, der irriterer. Hver gang du køber noget udstyr skal spillet eksempelvis snakke med serveren. Det er ikke samlet, så maskinen kan nøjes med at uploade ændringer på én gang, og det virker fjollet, specielt fordi den kommunikation tager længere tid, end den slags normalt tager. For at købe ting skal du desuden være i besiddelse af enten Dollen, der er den udbredte møntfod efter verden er gået under, eller også kan du bruge guldæg, som du enten finder i spillets singleplayerdel (som er uudholdelig) eller køber online. Spillet er under udvikling til PC, hvor det vil være “free to play”, og den del lader til at være med på Wii U også, hvor spillet så ikke er gratis. Det er klamt, også selvom du kan være heldig at få guldæg smidt i nakken, hvis du logger på i særlige perioder. En sidste irritation ved at spille online i dette spil er, at der ikke er andre at spille med. Du kan godt være heldig, at finde 2-3 andre spillere efter flere minutters ventetid, men det er kun nok til at spille “alle mod alle”. Det er ikke lykkedes os at samle nok spillere til en ordinær omgang Team Deathmatch, når vi har forsøgt, og med spillets kvalitet taget i betragtning er det også tvivlsomt at der kommer mange flere spillere til.

Alt i alt kan Devil's Third kun frarådes det på det kraftigste. Vil du have en shooter til Wii U, der bruger rigtige våben, så må du finde det gamle Call of Duty: Black Ops 2 frem. Kan du leve med farvestrålende maling og nuttede blæksprutter i stedet for varm bly og camouflagemalede soldater, så er det nyere spil Splatoon også et langt bedre bud.

Gamesector Frarder