Oser af kærlighed for Nintendo og Mario
Gradvis åbning af nye bane-objekter
Ingen mulighed for at manipulere gameplayet
Kan ikke tegne andre sprites.
Køb Super Mario Maker hos vore partnere:

Super Mario Byggeland
Play eller Create? To knapper foran mig vægter forholdet mellem to følelser: Vil jeg spille eller skabe? Ingen gør-det-selv spil har tidligere vundet min langsigtede interesse til længere end et kortvarigt kreativt afbræk. LittleBigPlanet eller ModNation forsøgte sig, men tabte overfor min glæde ved kompetente forhindringsbaner, som spilproducenterne har skabt. Så hvorfor skal jeg skabe? Er udviklerne blevet så dovne at de outsourcer byrden til spillerne? Men i Super Mario Maker står der ikke Play eller Create. Der står Create eller Play. Bøtten er vendt. Nintendo vil have mig til at skabe som det første. Ikke efter Bowser er banket og jeg er løbet tør for baner. Først må den indre skabertrang vækkes til live, og det starter med en nyrestaureret rejse tilbage til 1985.

Jeg ekspederes direkte til datidens 8-bit grafik, med en groft pixeleret Mario i NES-format, uden andre valgmuligheder end at gå fremad. En veteran som mig kender hver en klods i begyndelsen af Super Mario Bros. Hop op i klodsen med spørgsmålstegnet, snup mønterne, hop på fjenderne, tag svampen. Mario vokser og kan smadre mursten. Barneleg - men hov... Efterhånden som Mario løber fremad, er der flere og flere huller i banen. Tingene er ikke helt hvor de plejer. Den velkendte bane er gået op i sømmene med eskalerende mangler, indtil Mario slet ikke kan hoppe over til flagstangen.

Stop. Editoren åbner og sætter mig på arbejde, drevet af en lyst til at genopbygge den klassiske Mario-bane. Det er dælme smart tænkt af Nintendo. Indlæringen er smertefri. Følelsen for projektet og formel brugervenlighed har allerede aktiveret min indre Mario Maker, klar til at skabe nye oplevelser af gamle artefakter. Editoren har interiøret som barndommens naivistiske atmosfære: Undo er en hund. Delete er en raket. Load/save er en robot. Det er ikke logisk men det er rart, for grænsefladen er skabt med samme playfullness som selve spillet. Så længe det ikke føles som arbejde.

Press start to make
Den svære start føles umådelig let i Mario Makers gennemtænkte introduktion, men næste trin er vedholdenhed. Sidste gang Nintendo bad mig lave spil, var i WarioWare: Do It Yourself, som krævede en solid indsats for fem sekunders gameplay. D.Y.I. var åbent og fleksibelt men alt, alt for svært og tidskrævende. Nintendos har lært lektien, for Mario Maker er stik omvendt. Som skaberen bæres jeg gennem forhindringer og faldgruber mod hurtigere succesoplevelser, men, med reduceret frihed som kompromis. Du kan bygge vilkårlige baner, men du kan ikke bryde gameplayets regelsæt. Målet er at løbe fra venstre til højre - sådan er Mario.

Efter den smertefrie og intuitive intro lægger brikkerne klar til dine kreative konstruktioner, dog med et af Nintendos mere kontroversielle valg: Frem for at åbne op for hele butikken, så drysser valgmulighederne ned over spilleren i et reguleret tempo. Des længere tid du spiller Super Mario Maker, des flere muligheder ankommer med Mario-transporten. Flere klodser, flere fjender, flere skins, flere muligheder for kombinationer. Årsagen er indlysende tilpasset nybegyndere og yngre spillere, som ikke kan magte for mange valgmuligheder i indlæringen og derfor skal holdes til ilden, men rutinerede Mario-fans og 8-bit veteraner kan bide sig i læben over Nintendos styrende pædagogik. Hvis du åbner ballet med høje skaber-ambitioner, er der først en boot camp som skal overstås.

Det er simpliciteten i retrospillets substans som gør det sjofelt nemt at bygge baner, for arenaen består af et grid og kvadratiske blokke. Rent teknisk ikke mere avanceret end et stykke ternet papir. Samme bane kan uden hindring skifte skin fra 8-bit Mario Bros til nutidens Super Mario Bros WiiU, for trods mere pragt, pynt og grafisk styrke, så er de nyeste Super Mario Bros spil loyalt baseret på samme ternede grid-layout, hvor du kan teste elementernes indbyrdes relationer og opdage hvilken effekt de har på hinanden. For eksempel en kanon på otte trampoliner?

Annonce – anmeldelsen fortsætter under billederne

Mario Maker har skam sine begrænsninger, for du kan ikke selv tegne nye sprites, skabe nye dynamikker eller nye blokke. Farver, design og programkode er fastlagt af Nintendo, som så til gengæld leverer et arsenal af elastiske gimmicks, features og easter eggs. Hvis du udfordrer rammerne vil du opdage en overflod af nye effekter. Sprites får andre egenskaber hvis du ryster dem med pennen, og samlingen af Amiibo-figurer tilføjer nye, uventede optrædener. Eller hvad med en kattepote som cursor i editoren? Mario Maker slipper tøjlerne, præget af Wario Wares nihilistiske og absurde mentalitet, og mon ikke der kommer mere spas i fremtidige opdateringer.

Skab. Spil. Del.
Sidste led i fødekæden er den sociale faktor. Super Mario Maker åbner sluserne både for indgående og udgående aktiviteter. Det er nemt at kaste sit værk ud i Nintendos virtuelle rum, og det er lige så nemt at suge baner til sig fra et internationalt netværk af skabere over hele Planet Mario. Der gives ratings og sendes udfordringer, hvilket får delingen til flyde naturligt - præcis den faktor som stimulerer levedygtigheden. Allerede i skrivende tidspunkt gløder nettet af myter om verdens sværeste baner og andre påfund som deles på kryds og tværs. Som dedikeret Mario-fan vil man aldrig længere føle sig alene.

Får du skriveblokade i skabelsens stund, eller opdager du hvor svært et kompetent level-design rent faktisk er, kan du abstrahere fra problemet i et uendeligt rum af brugerskabte kreationer fra Super Mario Makers selvforsynende energikilder, eller gå på YouTube og se fanskabte tutorials. Eller bedre: Sluk for spillet og lad idéerne spontant komme til dig på de mest uventede tidspunkter.

Momentets styrke i Super Mario Maker kan ikke anfægtes. Efter en dag, en uge, en måned er der stadig næring til skaberens påfund, men spørgsmålet er hvor levedygtigt Mario Maker vil være gennem en årrække. En konstruktion som Minecraft er simpel, mens spillets sjæl lever videre i dets uforanderlighed, som en organisme der vokser i uventede retninger og opdager ny anvendelse. Nintendo har derimod et større forældreansvar for væksten af Super Mario Maker, og hvor mange proteiner de kontinuerligt vil pumpe i projektet er uvist, men kender man forretningen ret, har japanerne sikkert langsigtede planer og kontinuerlige opdateringer til sit flagskib.

Efter lang tids annoncering er Super Mario Maker hermed ankommet, i et iøjnefaldende gult cover, og for de dedikerede fans; en lækker samler-udgave med artbook, eller en pixel-mario amiibo figur for markedets feinschmeckere (og dem skal der nok være nogen af). Det virker simpelt, men Nintendo har åbnet hjertekammeret og pøset sin sjæl ind i projektet, fokuseret på at appellere til både gamle og nye spillere. Tendensen var moden, for genskabelsen af retro ser ud til at peake for tiden. Old school er blevet new cool, og Nintendo har været både ambitiøse og tålmodige med lanceringen. Mario Maker har potentialet, men som ethvert community-baseret spil, er det mest spændende at se, hvor Nintendo og deres Mario-fans vil bære spillet hen i fremtiden.

Om Torben Andersen