Blændende flot og farvestrålende grafik
Masser af kreativt hovedbrud
Humor og charme i spandevis
3D perspektiv ikke uden udfordringer
Meget kort historie

Overflødighedshorn, nu også i 3D
I Trine og Trine 2 er vi blevet stopfodret med et overflødighedshorn af overvældende og farvestrålende grafik, så hvad ville være mere naturligt end at skrue endnu en tak op for wauw effekten ved at lave Trine 3 endnu flottere og samtidigt tage springet fra flad 2D til næsten fuld 3D?

I sin grundform er Trine 3 egentlig et ganske almindeligt platformspil, hvor der bare er gjort langt mere ud af grafikken end vi er vant til i denne type spil. Trine 3 er simpelthen bare så vanvittigt flot, at det er svært ikke bare at stoppe op og nyde synet af alle herlighederne for hver ny scene, der udfolder sig.

Det er endnu en gang de tre velkendte men umage helte, Pontius, Zoya og Amadeus, som du skal styre gennem spillet. Pontius er trioens muskelmand og bamsefar med en særlig kærlighed til får(!). Du kan bruge Pontius til at slå ting til pindebrænde og til at skubbe rundt på tunge ting og endelig kan han komme over afgrunde ved at bruge sit skjold som en slags hangglider. Amadeus er den distræte troldmand der ikke kan finde ud af at lave ildkugler, men må nøjes med at bruge sine telekinetiske evner til at flytte rundt på ting. Når han da ikke ligefrem fremtryller kasser, som kan bruges til at klatre op på for at nå op til ellers utilgængelige steder. Endelig er der den snusfornuftige og adrætte tyv, Zoya, som primært brillerer ved at kunne fastgøre reb ved hjælp af sin bue og pil og på den måde både kan klatre eller svinge sig over forhindringer, trække rundt med ting og placere pile midt mellem øjnene på spillets modstandere.

Teamwork og hovedbrud
Med dette umage hold skal du klare dig gennem spillets otte missioner, hvor du hele tiden er tvunget til at skifte mellem de tre deltagere for at overvinde de forhindringer af varierende kompleksitet, som spillet har stillet i vejen for dig. Oftest findes der flere løsninger til hver forhindring og din stil i spillet vil næsten med sikkerhed være en spejling af hvilken af personerne, der er din personlige favorit. Ud over spillets otte lange hovedmissioner, er der et tilsvarende antal minimissioner hvor du er tvunget til at klare dig igennem ved kun at bruge en bestemt af spillets tre karakterer. I velkendt platform tradition kan du desuden vælge at støve rundt for at finde alle spillets ”trineangler” op og dermed skaffe dig adgang til de førnævnte minimissioner.

Skridtet fra 2D til 3D har været ambitiøst og har et langt stykke af vejen givet et super godt resultat. Men træerne vokser ikke ind i himlen og det har i bogstaveligste forstand haft sine omkostninger. Spillets omkostninger er løbet ud af kontrol for udviklerne undervejs og de har været nødt til at skære spillets længde ned til under halvdelen af det planlagte. Det giver også nogle problemer at der, det meste af tiden, ikke er tale om ægte 3D, men en slags 2D hvor det i begrænset omfang også er muligt at bevæge sig i dybden eller om bag ting. Her er det ikke altid lige til at opdage hvornår det er muligt at bevæge sig i dybden og hvornår det ikke er. En følelse der bliver forstærket af, at det ikke er muligt at bevæge kameraet i forhold til den karakter du styrer for dermed at få en bedre synsvinkel på udfordringerne undervejs.

Mere kvalitet end kvantitet
Det vil sikkert blive diskuteret livligt, hvor god en ide det var at gå fra 2D til 3D med Trine 3. Det er forståeligt hvis nogle er skuffet over den begrænsede mængde indhold i Trine 3 i forhold til det enorme omfang af forgængeren. Men 3D perspektivet har til gengæld også fået pustet noget nyt liv i serien, hvor det nok er tvivlsomt hvor interessant det havde været med endnu en 2D version, som ikke ville bibringe ret meget, der ville føles som andet og mere end blot en forlængelse af Trine 2. Efter vores overbevisning er operationen lykkedes og Trine 3 leverer stadig rigeligt med hovedbrud, udfordringer og underholdning i forhold til prissedlen.