Simpelt, men vanedannende
Let at gå til
Lidt kluntet at bruge editoren
Bestemt ikke for alle
Kan være nådesløst svært til tider

Tough but fair. But tough.
N++ er, som navnet jo så tydeligt understreger, baseret på N+, der i 2008 udkom til Xbox Live Arcade, Nintendo DS og Sony PSP. N+ var i sig selv et remake af spillet N, der udkom som et online flash spil i 2005. Så har vi fået det på plads. Spillet har fået lidt af en kultstatus, så det er med stor spænding at vi nu oplever N++ på PlayStation 4.

Hvis du slet ikke er bekendt med spillet, så får du lige en hurtig introduktion her. N++ er vel det man kunne kalde en ”puzzle platformer”, hvor du som en sort pindemands-ninja-aktobat-agtig-tingest skal forcere baner fyldt med fælder og andet morderisk kravl. Fem baner udgør et kapitel og hver bane fylder kun et enkelt skærmbillede. Spillet er grafisk lidt nollert at se på, men det giver spillet et simplistisk og rent udtryk, der faktisk fungerer godt.

Nu kan du jo så spørge dig selv hvor svært det kan være at gennemføre en bane på et enkelt skærmbillede – og svaret er virkelig svært. Banerne er ondskabsfuldt designet med masser af fælder, forhindringer og fjender, som du skal undgå med millimeter præcision, samtidig med at du holder dig under tidsgrænsen og febrilsk forsøger at nå alle de knapper, der skal trykkes ind for at åbne udgangen – som du efterfølgende skal nå hen til i live, alt imens fjender, målsøgende missiler og eksploderende miner suser omkring dig. Det er vildt, hektisk og super underholdende, især hvis du er modig nok til også at forsøge at nå nogle af de guldmønter, der altid er placeret i de fjerneste og farligste hjørner af hver bane. Da du har uendelige liv kan du forsøge dig igen og igen med hver bane og før du ved af det har du spillet N++ i timevis. Det er fantastisk underholdning – i hvert fald hvis du ikke har noget imod at blive udfordret.

Skarp kontrol og solid Co-op
En af de vigtigste grunde til at N++ fungerer så godt som det gør, er den knivskarpe kontrol. Din lille tændstik-figur er godt nok yderst skrøbelig og du vil se ham både kvast, mast, knust og sprængt til atomer tusindvis af gange – men han er samtidig også utrolig hurtig og bevægelig. Den skarpe kontrol gør det muligt at lave imponerende lange og præcise spring og på den måde elegant svæve hen over fjender og miner. Da din lille pindemand ikke er bevæbnet, er hans eneste forsvar et højt tempo og massevis af spring hen over fjender og fælder.

Der er et utal af baner og mulighed for at designe dine egne, hvis du kan overskue den noget kluntede editor. Bliver du træt af at spille alene, kommer N++ desuden med to former for multiplayer – et versus race, hvor du kan dyste med op til tre andre spillere, eller den absolut anbefalelsesværdige co-op mode, hvor du skal samarbejde med en ven om at gennemføre banerne. Co-op banerne er ofte designet specifikt, så en spiller skal ofre sig for at den anden spiller kan nå igennem banen eller også skal de to spillere udføre hop og bevægelser fuldstændigt synkront for at overleve – det er fantastisk udfordrende og kræver god koordination hjemme i sofaen.

N++ er på alle måder større, bedre og skarpere at spille end sine forgængere. Det er måske ikke den store visuelle oplevelse, men der er en stilistisk renhed over grafikken, der går igen i spillets simple, men vanedannende og udfordrende gameplay. Det er let at forstå hvorfor N+ opnåede kultstatus og der er ingen tvivl om at det nok skal gå N++ lige så godt på PlayStation 4, selvom spillet helt åbenlyst ikke er for alle.