Ni år efter holder spillet stadig
Visuelt både fornyet og helt tro mod originalen
De ekstra kapitler fra pc-udgaven er med
AI'en skulle også have været justeret lidt
Kører kun 30 frames i kampagnen
Køb Gears of War: Ultimate Edition hos vore partnere:

Vi er nået til den ottende generation af spillekonsoller, og ikke overraskende er spil dyrere at producere end nogensinde før. Der ligger en betydelig økonomisk risiko i hver eneste AAA-titel, og vi ser da også færre af de helt store, polerede produktioner, end vi har været vant til de sidste mange år. Til gengæld ser vi også en god mængde remakes, og det er næppe noget tilfælde. De indebærer en markant lavere økonomisk satsning, og de sælger stadig til det marked, der søger de store produktioner.

Gears of War: Ultimate Edition er nyeste prestige-remake til Xbox One, og det er første gang, at The Coalition, der har overtaget serien fra Epic, står i spidsen for et Gears-spil, mens Microsoft selv som sædvanlig udgiver det. Indtil videre tyder alt på, at serien er i gode hænder, for det er et flot, kompetent remake – det hersker der slet ikke nogen tvivl om trods enkelte skønhedsfejl.

1080p
Gears of Wars grafik har fået en 1080p-overhaling og fremstår nu knivskarp og detaljeret. Ens første oplevelse af Gears of War i 2006 var også sådan, men selvom spillet var imponerende flot ved udgivelsen, begyndte det allerede teknisk at blegne sammenlignet med efterfølgerne i serien. Den nye udgivelse virker ret meget som det, man oplevede dengang, men som man godt ved, man ikke helt ville opleve, hvis man satte originalen i igen.

Det, man oplever, er en mørk fremtidsshooter med en stram og gennemført visuel stil. Visse steder er spillets udtryk næsten monokromt, og de store, tunge soldater, man spiller, er iført støvler, der får et par New Rocks til at ligne tennissko. Der er mere end blot et par referencer til horror – lidt ligesom i Half-Life 2, der også have en ren horror-bane. Spillets skala er lidt mindre og lidt mere ”nær” end efterfølgerne, der virkelig kommer op i stor skala.

Man følger Marcus Fenix og hans Delta Squad. Det er ikke fordi, man lærer dem vildt godt at kende i løbet af spillet, men vi, der har spillet hele trilogien kender dem allerede, og selvom historiefortællingen er begrænset, så er den på en gang enkel og effektiv. Et godt eksempel er første gang, men kommer til en lille by eller måske snarere fæstning, hvor man bare går langsomt igennem, mens indbyggerne smækker vinduer og døre i. Det er et narrativ lige som jeg ønsker det i spil. Enkelt og visuelt. Gears of War har flere stemningsmættede scener, hvor tempoet sættes ned, selvom action er i fokus det meste af tiden.

Fem nye missioner
Det første Gears of War udkom også på pc med fem nye baner, hvor man skal kæmpe sig frem til Timgad Station og besejre en Brumak. De er naturligvis med her, så det svarer lidt til en omgang dlc. Hvad angår sværhedsgrad og spilkontrol, er remaket også strømlinet med efterfølgerne i serien, og det er kun fint, for det giver flere muligheder at vælge imellem.

Stadig bedst i co-op
Gears-serien er kendt for at have meget velintegreret co-op, der på ingen måder virker påklistret. Spillet er helt klart optimeret til to personer, og der er nu drop-in/drop-out co-op og individuel sværhedsgrad. Men fokus ligger også så meget på co-op, at The Coalition desværre ikke har brugt tid på at optimere ens makkers AI, til når man spiller alene. Det virker lidt underligt her i 2015, at skulle ind og vælge ’reload checkpoint’ i den første potentielt episke kamp mod en berserker, fordi ens AI-makker har stillet sig i en position, der låser kampen. Men sådant sker altså et par gange. Samtidig er det kun spillets multiplayer, der er sparket op i 60 frames i sekundet, mens kampagnen bliver på de 30. Det er ikke nogen stor ulykke, men når man nu var i gang, kunne det godt have været optimeret. Multiplayer har i øvrigt ikke mindre end 19 klassiske maps samt et helt nyt. Det er guf for fans, men Gears of Wars’ multiplayer har aldrig sagt mig noget videre. Det har til gengæld horde, der kom med i toeren, men horde er ikke tilføjet remaket.

Godt i 2006, godt i 2015
I 2006 gav jeg originalen er rent 10-tal. Det var et af de spil, der virkelig rykkede, og cover-systemet blev lånt af andre og genbrugt talrige gange som årene gik. I dag får remaket et flot 8-tal. Det er svært at blive imponeret på samme måde ni år efter, og de kunne måske også godt have smidt et spil eller to mere fra serien med eller tilføjet horde. Men den hjælpeløse AI er største kritikpunkt, og den skulle have været i orden, hvis vi skulle have været højere op på skalaen. Ikke desto mindre en klar anbefaling af Gear of War: Ultimate Edition. Det er stadig rigtig godt – og nu er det igen rigtig flot.