Serveret med glimt i øjet
Fine mellemsekvenser som er tro mod ophavet
Gammel vin på nye flasker
Den grafiske motor har sine begrænsninger og udfordringer
Køb LEGO Jurassic World hos vore partnere:

22 år gamle dinosaurer i Lego
Det er svært ikke at blive ramt af en anelse nostalgi, når John Williams ekstremt kendetegnende soundtrack toner frem i højttalerne. Forventningerne bobler imens vi træder ind i den verden, som første gang så dagens lys tilbage i 1993. Dengang skabte de computergenererede kæmpemæssige dinosaurusser nærmest lige så meget forundring for de mange millioner af biografgængere, som de gjorde for personerne i filmen. Jurassic Park blev til en trilogi og nu er der så en ny film, Jurassic World, og det har fået Lego op af stolen. Endnu en serie får således sin ”LEGOlisering”, og selv om man efterhånden kan rette lidt skyts mod konformiteten af Lego titlerne, så er det stadig svært at benægte, at der er masser af underholdning for hele familien i spillene.

Efter et par korte introduktionsbaner, som tager sin inspiration fra den første film i serien, kommer du til spillets egentlige omdrejningspunkt. Her får du mulighed for at kaste dig over den oprindelige trilogi, alternativt har du faktisk også muligheden for at gå direkte til den nye Jurassic World. Årsagen herfor er åbenlyst, at sidstnævnte er relevant grundet sin aktualitet i biografen og for det unge publikum sikkert også det primære trækplaster. Det er et fornuftigt træk. Datteren og jeg kastede os dog ud i den kronologiske rækkefølge, og det varede ikke længe inden de første begejstrede lyde kom fra den anden lænestol.

Genkendelsens glæde skal man nemlig ikke kimse af, og selv om Travellers Tales efterhånden har mere end tærsket langhalm i deres opbygning af Legokonceptet, så kommer man ikke udenom, at det altså bare fungerer. Med skærmen delt i to var vi begyndt opdagelserne, og gammelkendte figurer som Dr. Alan Grant, Dr. Ian Malcolm og Dr. Ellie Sattler – og ikke mindst John Hammonds to nævenyttige børnebørn byder sig til. Puzzle niveauet er som det plejer; ting skal slås i stykker, der er en type karakter, som kan hoppe ind i dinosaurgødning og rekvirere ting, der er en anden som kan manøvrere i mørke og en tredje som kan følge spor på jorden. Det er helt simpelt et spørgsmål om at vælge den rette karakter på det rette tidspunkt – og det er ikke gjort for kompliceret.

Første gang, hvor der dog virkelig kommer begejstring, er efter at vi har hjulpet en syg Triceratops, og den efterfølgende bliver befriet, så den kan bruges i frit spil. Endelig noget du kan låse op for, som virkeligt kan bruges til noget. Der er et bredt udvalg af alle de mest kendte dinosaurer, samt et par mere odiøse. Fælles for dem alle er, at det ganske enkelt er god underholdning at trampe rundt med dem. Pludselig bliver det mindre trivielt at smadre ting for at få adgang til spillets møntenhed. Negativt så er det ikke altid tydeligt, hvad du reelt skal gøre for at åbne for en given dinosaur - det var noget der gav skuffede udmeldinger i lokalet.

Solidt børnespil
En anden børnevenlig feature er, at der er væsentligt færre kampe i LEGO Jurassic World end det er tilfældet i de fleste andre LEGO spil. Det er meget rart, eftersom netop kampene ofte har været lidt tunge og klodsede. Figurernes bevægelser er for sløve og stive, og det gør at det mest af alt bare er et spørgsmål om at tampe løs på tasten. Man har samtidig fjernet de tidsfølsomme sekvenser, hvilket datteren også var taknemmelig for. Til gengæld er hopperiet stadig lige så tosset som altid. Det er ikke lykkedes for udviklerne at tøjle kameraet, og det resulterer ofte i hop ud i blinde, hvor du trykker på hop og håber det bedste.

Kameraet er generelt største anke i spillet, kombineret med at du til tider godt kan mærke, at der efterhånden køres lidt frihjul, når det kommer til spiltestningen. Der er nemlig en del tekniske problemer, såsom folk der sidder fast i omgivelserne og grafiske tåbeligheder som trækker lidt i den samlede oplevelse. Det kan du så kombinere med en lidt letkøbt lydside, hvor du hurtigt får et lidt anstrengt forhold til temamelodien, da den nemlig er presset ind som kort sample alle steder udviklerne har kunnet finde plads (og det er mange steder). Dertil er stemmerne løftet direkte fra filmen, og kvaliteten er vildt varierende både når det gælder volumen samt baggrundsstøj.

Samlet set er Jurassic World stadig en fængende oplevelse, som det meste af vejen er tro mod filmene. Det hele er serveret med det klassiske glimt i øjet, som sørger for at spillet er tilgængeligt for hele familien – selv om inspirationen her ellers er ganske voldelig. Muligheden for at rende rundt som dinosaurus er et klart plus, og de føles helt rigtige både størrelses- og tyngemæssigt. Negativt så er der nul nytænkning her, det er det samme spil vi har set et hav af gange bare med ny indpakning. Samtidig så viser spilmotoren klare ældningstegn, hvor især kamerastyringen er vældigt irriterende.