God multiplayer
Varmt og charmerende
Lidt for få baner
Kontrollen tager lidt tid at blive klog på
Køb Kirby and the Rainbow Paintbrush hos vore partnere:

Tegn dig vej!
Japanske HAL Laboratory har i en årrække leget med konceptet for deres populære Kirby karakter. GameSector anmeldte Kirby spil helt tilbage i 2003 (ja vi er nogle gamle nisser) da Kirby: Nightmare in Dream Land udkom, men karakteren har mange flere år på bagen. Dog var udgivelsen af Kirby: Canvas Curse i 2005 til Nintendo DS, særligt interessant i forhold til The Rainbow Paintbrush. Man kan nemlig kalde det nye spil til Wii U en form for spirituel efterfølger til Canvas Curse, så har du spillet den gamle sag, så ved du allerede hvad du kan forvente af Rainbow Paintbrush.

I Rainbow Paintbrush leger HAL Laboratory igen med 2D platformskonceptet – forstået på den måde, at spillet på en gang er et traditionelt sidescrollende platformspil, men samtidig er det ikke spor traditionelt alligevel. Forvirret? Så læs videre. Kirby er nemlig fanget i en kugleform og din opgave er at guide ham sikkert gennem banerne ved hjælp at stylussen. Med den kan du tegne regnbuefarvede snore på skærmen, som Kirby kan bevæge sig på. Du kan således manipulere omgivelserne på skæmen og få Kirby til at nå op til mønter, platforme eller ligefrem til at undgå fjender ved at placere dine regnbuefarvede streger på skærmen. Dine streger kan også bruges til at blokere for fjender, for fælder eller til at aktivere genstande på skærmen - mulighederne er mange og variationen er forfriskende!

At du selv kan tegne nye platforme og streger på skærmen giver spillet en fantastisk variation og dine muligheder for at løse forskellige puzzles virker da også stort set uendelige. Godt nok kan du få Kirby til at lave et simpelt angreb så han kan håndtere de mange fjender på banerne, men du kan også forsøge at guide ham udenom fjenderne, hvis det er den tilgang du vil tage. Valget er dit og den store metodefrihed er en del af spillets charme.

Som i flere af de foregående spil kan Kirby fra tid til anden skifte form og blive til f.eks. en kampvogn eller en ubåd. Det sker nok mest af alt for at skabe noget variation i spillets banedesign og give dig nogle anderledes udfordringer, og det fungerer efter hensigten og det holder spillets udfordringer og puzzles friske og underholdende. I hvert fald hvis du er glad for platformere og ikke mindst den specielle Kirby stil.

Fantisk visuel stil
Friheden til at tegne på skærmen kommer dog med en beklagelig pris, som de fleste Wii U ejere med sikkerhed allerede har regnet ud. Kontrollen med Kirby sker nemlig på gamepaddens touchskærm og det er også på den du kan tegne dine regnbue-streger. Det betyder, at du for det meste sidder og glor på den lille skærm og slet ikke kigger på fjernsynet – og det er en skam for The Rainbow Paintbrush er et visuelt helt fantastisk flot og farverigt spil. Grafikken er holdt i noget, der mest af alt ligner modellervoks, hvilket giver fjenderne og omgivelserne et sjovt stop-motion-agtigt præg. Det ser overraskende godt ud og kombineret med de mange varme og venlige farver, der jo normalt kendetegner et Kirby spil, er grafikken i The Rainbow Paintbrush i absolut topklasse.

Den specielle kontrol med stylus og gameplad tager godt nok lidt tid og lære og den er langt fra intuitiv. Men når du først har fået den ind under huden og alting kører per automatik, så vil du opleve at spillet bare suser forbi. Der er godt nok kun ca. 30 baner i spillet, men de er betydeligt længere end ”normale” 2D platforms baner og der er masser af sjove puzzles og mulighed for udforskning undervejs. Men selv med lange baner, kan vi ikke lade være med at føle at spillet måske er lige kort nok – især sammenlignet med DS forgængeren. Heldigvis har du mulighed for at invitere tre venner med på sjov og ballade i spillets multiplayer, hvor de tre ekstra spillere med hver deres WIimote styrer en Waddle Dee, der kan hjælpe Kirby ved bl.a. at angribe fjender. Samarbejdet mellem spillerne, hvor de tre Waddle Dees forsøger at holde Kirby i live, mens Kirby spilleren sidder og tegne platforme, som de andre spillere kan bruge, fungerer rigtig godt – men kan dog bliver noget kaotisk

Kirby and the Rainbow Paintbrush er et opløftende og flot platformspil, der byder på masser af underholdning og kaotiske øjeblikke. Spillet kunne umiddelbart godt være lidt længere og kontrollen kan godt virke lidt bøvlet i starten, men samlet set er der et spil, der har så megen charme og personlighed at du umiddelbart tilgiver det alle dets små fejl og mangler. En solid investering til din Wii U, hvis du da ikke for længst har sat den på loftet.