Let at gå til
Elendig rytme i kampene
Ensformige omgivelser
Mangler et godt taktisk kort
Køb Code Name S.T.E.A.M. hos vore partnere:

Kamp i røg og damp!
Historien i Code Name S.T.E.A.M. starter lige på og hårdt: rumvæsner invaderer London, hvor der er stor festivitas over åbningen af den nybyggede ”steamgate bridge”. Heldigvis er der en flok ærkeamerikanske heltetyper parat til at redde verden fra de grumme rumvæsner (faktisk hedder spillet ”Lincoln vs. Aliens” på japansk).

Under alle omstændigheder skal du i et trækbaseret strategispil styre soldaterne fra S.T.E.A.M. (der står for noget så sexet som ”Strike Team Eliminating the Alien Menace”) igennem en række missioner, hvor de skal udrydde forskellige typer af rumvæsner. Hvert træk har dine soldater en vis mængde ”steam” til rådighed, som de kan bruge til at affyre våben, bevæge sig eller udføre andre handlinger – det er meget simpelt og det er en sjov måde at erstatte de klassiske ”movement points” eller ”action points” på.

Synsvinklen, som du ser dine soldater fra, leder øjeblikkeligt tankerne hen på Valkyria Chronicles og PSP efterfølgeren Valkyria Chronicles II og i nogen grad også på de nye X-Com spil. Præcis som i de spil har du kontrol over en lille gruppe soldater, der hver især bringer noget unikt til slagmarken. Den korrekte og taktiske anvendelse af hver soldats styrker er naturligvis vejen til sejr og en blanding mellem angreb og defensive placeringer af soldater i dækning eller på overwatch er en konstant nødvendighed. Udviklerne fra Intelligent Systems har tidligere lavet bl.a. Advance Wars: Dark Conflict , Advance Wars: Dual Strike, Advance Wars 2 Black Hole Rising og ikke mindst det originale Advance Wars - så de ved en ting eller tre om håndholdte strategispil og det viser de til fulde i S.T.E.A.M.

I starten er det ganske simpelt, for der har du kun en enkelt soldat at flytte med hvert træk, men som du får flere under din kommando bliver der flere taktiske muligheder og fjenderne bliver flere og sværere at håndtere – men det sker lige så langsomt og spilleren introduceres langsomt og gradvist til de nye muligheder.

Mens de taktiske kampe måske ikke byder på store spilmæssige landvindinger, så er spillets historie og persongalleri værd at dvæle lidt ved. For den fantastiske steampunk setting (og de mange herlige dampdrevne dingenoter) danner en sjov ramme om spillets action. Historien fyldes med sjove historiske og fiktive karakterer – f.eks. optræder Abraham Lincoln (endda i en kæmpe dampdreven kamprobot), General Grant og Dronning Victoria. Af mere fantastiske og fiktive karakterer kan nævnes alle hovedpersonerne fra Troldmanden fra Oz, Mark Twains karakter Tom Sawyer og H.P. Lovecrafts karakter Randolph Carter – for blot at nævnt nogle få. De bibringer masser af kulør og humor til fortællingen, der bliver mere og mere mærkelig som den skrider frem.

Tegneserie action
Historien i spillet præsenteres som en tegneserie og udover at involvere en invasion af rumvæsner, får den også hurtigt viklet Lovecraft ind i billedet med The Necronomicon og nogle onde oldgamle guder. Det er noget af en fortælling spillet får rodet sig ud i, men det er underholdende fortalt og indbyder til at du lige skal spille en mission (bestående af tre kampe) til, for at se hvilke nye tosserier som spillet finder på. Eller måske bare til at samle penge nok til at du får råd til en ny våbenopgradering.

Men der er desværre også nogle ting, der kan gøre Code Name S.T.E.A.M. til en frustrerende spiloplevelse. Den komplette mangel på et regulært taktisk oversigtskort betyder, at du ofte famler dig langsomt fremad for at undgå at gå i alt for mange baghold. Det gør missionerne langsommelige og giver dem et ensformigt præg. Det samme gør spillets lidt trivielle og ikke alt for ophidsende omgivelser – omgivelser som du kommer til at se igen og igen, mission efter mission. Selvom Nintendo har arbejdet med at nedbringe ventetiden, mens computeren flytter sine enheder, så er det stadig en temmelig lang pause du skal tage dig efter hvert træk. Det sikrer i hvert fald at du aldrig får et godt flow og en god rytme når du spiller.

Men de fejl som S.T.E.A.M. har, er i virkeligheden småting set i forhold til den solide og underholdende historie og de fine taktiske muligheder spillet tilbyder. Erfarne strategispillere vil med sikkerhed føle sig hjemme i spillet fra første færd, også selvom de måske gerne så endnu flere taktiske facetter, mens nybegyndere i genren får et godt spil der er relativt let at gå til og som tager spilleren i hånden og guider dem igennem de forskellige aspekter af kampene i ro og mag.

Samlet set er Code Name S.T.E.A.M. et glimrende strategispil, der formår at præsentere solide taktiske kampe begravet under en god bunke humor, masser af steampunk, skøre karakterer og sære H.P. Lovecraft referencer. Det lyder mærkeligt, men det fungerer bare når det bliver blandet sammen. Det fungerer rigtig godt endda!