Masser af historier at udforske
Fantastisk visuel oplevelse
Gwent
Problemer med stemmesynkronisering
Køb The Witcher 3: The Wild Hunt hos vore partnere:

Eftermiddag, torden og regn, et sted nær Midcopse
Jeg trækker hård i tømmerne og begynder at galoppere ned af den træklædte skråning. Græsset her er så højt og træerne står så tæt, at jeg har svært ved helt at kunne orientere mig. Men de fire kronhjorte jeg har fået skræmt op viser vejen i deres paniske flugt foran mig. Jeg ved ikke længere hvor mange timer jeg har spillet The Witcher 3. Jeg ved knapt nok hvilken dag det er, men jeg ved jeg har travlt. Jeg har travlt hvis jeg skal redde de forældreløse børn i Crookback Bog, for Johnny vil bebrejde mig det til evig tid hvis det ikke lykkedes. Børnene først - og så må jeg bekymre mig om de konsekvenser det eventuelt får for indbyggerne i Downwarren senere.

Efter lang tids venten og mange forsinkelser er The Witcher3: The Wild Hunt omsider ankommet og vi kan trække et lettelsens suk. For ikke alene har spillet været værd at vente på, det er intet mindre end et mesterværk af et rollespil, i en gigantisk åben og detaljeret verden. Det er et spil der suger dig ind og konstant leder dig på afveje med næsten uendelige mængder af sidehistorier og det er et spil der på alle områder er på højde med eller endda bedre end klassens tunge drenge Skyrim og Grand Theft Auto V.

Spillet der giver belønning for at købe en prostitueret
Hvis der er nogen der ikke kender til The Witcher i forvejen (eller til The Witcher 2 eller originalen), så er det et rollespil i tredje person perspektiv, som foregår i et middelalderligt fantasiunivers. Her spiller du rollen som witcheren Geralt af Livia, en muteret lejesoldat, som tjener til dagen og vejen ved at rejse rundt og udrydde monstre, uhyrer, genfærd og zombier for penge. Det er også et spil, der er udviklet i Europa, nærmere præcist i Polen, hvilket betyder, at spillet er helt fri for de sædvanlige puritanske og moralske begrænsninger vi er vant til fra amerikanske spil. The Witcher 3 er således et spil fyldt med groft sprogbrug, sexscener og racisme og det er et spil hvor du konstant skal træffe valg hvor konsekvenserne er umulige at forudse og overskue og der er stort set aldrig er et simpelt valg mellem en ”god” eller en ”ond” beslutning. Det hele foregår i et univers så dystert og mangfoldigt at det får Tolkiens verden til at ligne et afsnit af Bamse og Kylling og i en verden der er så levende og åben at Skyrim kommer til at ligne kulisserne til en spøgelsesby.

Jeg udfører opgaver, simpelthen fordi jeg ikke kan lade være
Selvom spillets hovedhistorie aldrig kommer til at vinde Nobelprisen i litteratur, så er det i høj grad historiefortællingen der er med til at løfte Witcher 3 op over alle konkurrenterne. Men det er historiefortællingen i de tusinder af skæbner, der befolker spillet. Hver en lille flække har sin egen historie, tragedie eller forbandelse, som bare venter på at der kommer en witcher forbi og begynder at udrede trådene. Nogle gange er det problemer du enkelt kan løse med dine evner med et sværd, som når en varulv har voldtaget og ædt af landsbyens unge piger. Men lige så tit er det komplicerede og forgrenede mysterier, der har konsekvens ikke bare for lokalsamfundet, men for hvordan hele spillet udvikler sig. Faktisk har Witcher 3 formået at knække koden, hvor du ikke føler du udfører opgaver for at tjene point og stige i niveau, men i stedet gør det fordi du bliver fanget af historien og er drevet af nysgerrighed og hvor de XP du tjener bare er en bonus.

Rollespilsmodellen i Witcher 3 er en direkte fortsættelse fra de to foregående spil, hvor du bruger de erfaringspoint du tjener på at forbedre dig indenfor forskellige discipliner af sværdkamp og magiske tegn. Du kan også stadig brygge trylledrikke og olier til dit sværd, men det hele har fået en overhaling og er blevet langt lettere at håndtere, så du ikke længere skal finde en bålplads at meditere ved hver gang du skal forberede dig på en vanskelig kamp. Sværdkampene er også gjort lettere at håndtere, hvor du kan kombinere let og tung sværddisciplin og enkelt kan skifte mellem de forskellige magiske tegn.

Det sidste søm i en perfekt oplevelse
Spillets grafik er et kapitel for sig; det er fabelagtigt flot og detaljeret og vi har gang på gang været forbløffet over den ekstreme detaljerigdom, der er i spillet, som samtidigt er helt uden loadtider mens du spiller. Når du første gang rider over en bakkekam og får strålerne fra solopgangen direkte i øjnene, så du må kigge væk fra skærmen, kan du ikke undgå at blive forbløffet over hvor detaljeret og gennemført det hele er. Spillets lydside er kompetent udført og er med til at skabe den rigtige stemning, men især stemmeskuespillet er i særklasse professionelt og overbevisende udført. Det eneste der kan virke forstyrrende er at synkroniseringen med personernes mundbevægelser ofte er smuttet ved oversættelsen fra polsk til engelsk.

The Witcher 3: The Wild Hunt er et af de spil, der sætter overliggeren for andre spil at følge. Vi ville ønske, der var flere europæiske firmaer der, på samme overbevisende måde, kan udfordre de langt mere forudsigelige amerikanske produktioner og skabe nogle flere spil med så varieret, nuanceret indhold beregnet til et voksent publikum. Men er her og nu må vi bare glæde os over at polakkerne fra CD Projekt Red har givet os en klassiker der fortjener en plads på harddisken hos enhver passioneret computerspiller i lang tid fremover.

Og så i nåede vi endda ikke engang at fortælle om det geniale kortspil Gwent som har afløst forgængerens dødsyge ”terning poker”.