Genialt enkelt koncept
Hurtigt og intenst
Masser af levetid
Halvdårlig matchmaking
Køb Splatoon hos vore partnere:

Inklings i turf-war
Det burde være klart for enhver, at Nintendo ikke agter at lave et traditionelt skydespil med soldater, terrorister, lemlæstelse og forskellige bunker af militært isenkram. Det kunne de sikkert godt, men det er slet ikke deres stil. I stedet har de lavet Splatoon, der sender to hold af fire ”Inklings” i krig mod hinanden. Hver Inkling kan skyde med farve, hvilket gør spillet til en form for avanceret Paintball. Men da farverne kan bruges til mere og andet end at sende modstanderne tilbage til deres base, får spillet samtidig også en lidt de Blob-agtig atmosfære.

Inklings er små charmerende væsner, der har en forkærlighed for hip street-påklædning og supersoakere med maling. De har desuden evnen til at forvandle sig til en form for blæksprutter, der kan svømme uset gennem malingen og dermed nå steder eller skjul, som de ikke kan komme til i deres normale Inkling form. De kan sågar ”svømme” op af lodrette flader, eller glide igennem små åbninger, så længe de blot er sprøjtet til med maling i den rette farve. Dog kan nemlig kun ”svømme” i maling, der har samme farve som deres hold, så spillerne kan anvende farverne ganske taktisk, til f.eks. at snige sig bagom modstanderne.

Udover fire mod fire Turf-War kampe (der er Splatoons absolut bedste spilmode) kan spillet også spilles i en mod en mode, der kan spilles lokalt (fire mod fire spilles naturligvis online) og der er også mulighed for at prøve kræfter med en single player kampagne. Single player kampagnen er dog mest af alt en forlænget tutorial, der skal lære dig hvordan spillet fungerer og vise dig de mange finesser spillet byder på. Så efter et par timer er du med sikkerhed tilbage i de underholdende Splat Zone eller Turf-War online modes igen.

Forfriskende og farverigt
Ideen med Turf-War er faktisk ganske genial og forfriskende. I stedet for ”bare” at skyde fjendens spillere, skal holdene kæmpe om at få malet slagmarken i deres farve – dem der får farvet mest på tre minutter vinder. Alle kan således bidrage konstruktivt til holdets sejr – hvad enten de er veteraner eller nybegyndere i genren. Alle kan være med til at sprøjte farve på bygninger og landskabet, men da fjenden forsøger det samme er kampe og krig om kortvarigt at få det numeriske overtal uundgåeligt. Denne simple og let tilgængelige præmis er i høj grad med til at gøre Splatoon underholdende og anderledes at spille, for selvom den er ganske enkel har den alligevel masser af dybde, der sikrer varierede og underholdende kampe.

Hver kamp tjener dig penge, som du efterfølgende kan bruge på et regulært hav af opgraderinger til dine våben (som der i forvejen er en bred vifte af) og nyt street-kluns til din Inkling. Der er masser af ting at spare op til, hvilket sikrer spillet en lang levetid. Men det er nu ikke drømmen om en ny smart hat eller en opgradering af dit våben, der skal holde dig fanget i Splatoon – det er spillets hurtigt action, festlige præmis og farverige grafik, der skal få dig til at vende tilbage kamp efter kamp.

Som de fleste andre nye Wii U spil understøtter Splatoon Amiiboer (der er sågar kommet en række Amiibo Inklings) og spillet anvender Wii U gamepadden som sin primære controller. Det er i realiteten både godt og skidt, i hvert fald indtil du får indstillet kontrollen, som du gerne vil have den, for den er uhensigtsmæssigt sat op fra starten af. Det er dog ikke noget, som du ikke selv kan rode bod på.

Skal man finde et kritikpunkt eller to ved Splatoon, er det spillets temmelig svage lokale indhold, der må stå for skud. Spillet er, som de fleste andre skydespil, et onlinespil, så vil du bare hygge dig med en flok venner hjemme i sofaen, er du henlagt til en ret trist en mod en mode. Dertil kommer at spillets matchmaking lader en del tilbage at ønske – det kan f.eks. være ret besværligt (læs: tilfældigt) om du kan komme på samme hold som dine online venner. Men det er i det samlede hele kun kosmetiske småting.

Samlet set er Splatoon en herlig og forfriskende oplevelse. Selvom spillet handler om farvesprøjtende blæksprutte-mutanter, så er der stadig masser af intensitet og action i kampene. Nintendo har bevist at et godt skydespil ikke behøves handle om krig, død og elendighed. Med intelligent spildesign, en god portion fantasi og masser af maling, kan man sagtens skabe både let tilgængeligt gameplay med bredde og dybde nok til at underholde genre-veteranerne. Så selvom der ikke kommer mange spil til Wii U, så er der stadig lækre godbidder at komme efter og en af dem er helt klart Splatoon!