Virkeligt fængende
Utroligt givende
Fremragende tematisk præsentation både grafisk og lydmæssigt
Lange loadtider
Køb Bloodborne hos vore partnere:

En stærk efterfølger fra udfordringernes mestre
From Software er lykkedes med at grave deres helt egen niche ud indenfor spildesign. I en tid, hvor tendensen i en længere periode har været, at spillene skulle være mere brugervenlige og pædagogiske valgte de at slå op i banen. Væk er leflen for laveste fællesnævner, i stedet erstattet med en respekt for den seriøse gamer. Det har resulteret i en række spil, som alle er blevet taknemmeligt modtaget – f.eks. Dark Souls og Dark Souls II. Nu er turen så kommet til en eksklusiv titel lanceret til Playstation 4. En titel, der omfavner konstant nervepirrende udfordring.

I modsætning til tidligere vender From Software denne gang lidt ryggen til den klassiske sorte Fantasy. I stedet transporteres du til den mørke gotiske by Yharnam. Et utilgivende sted, hvor en mørk sygdom er skyllet ind over gaderne, transformerende de stakkels beboere til groteske uhyrer. Inspirationen er denne gang meget mere rettet over mod Lovecrafts univers, hvor både tidspunkt, stemning og miljø virker løftet fra. Du bliver smidt ned midt i denne herlighed. En tom skal, som langsomt får historiebidder serveret. Fra første spæde skridt er du på hælene, i en verden hvor overmagten virker helt og aldeles overvældende.

I Bloodborne er formatet stadig ikke hevet fra filmens verden, med store set-pieces og lange mellemsekvenser. I stedet nikker udviklerne mod spilformens barndom, hvor fokus ligger meget mere på selve styringen og spiloplevelsen. Det er et action adventure, hvor du ikke får serveret meget hjælp eller retning. Du er byttet, og kun øvelse vil hjælpe dig til at få vendt lykken. Et utal af dødsfald og deraf kommende genspil af samme sekvenser er resultatet heraf, og det vil ikke falde i god jord hos gamere uden den store tålmodighed.

Vælger du dog at hænge i, så vil spillet langsomt indhylle dig i sine magiske fangarme. Det taler til din samlermani, din ærgerrighed og ikke mindst til din personlige ære. En kort forstyrret intro sætter scenen, og efterlader dig bogstaveligt talt på gulvet. Du får samlet dig op, men der går ikke længe inden det første monstrøse bæst forsøger at sætte tænderne i dig. Sekunder senere er du højst sandsynligt død, og så giver spillet alligevel dig en hjælpende hånd. Dødsriget byder nemlig på lidt assistance i form af våben, som du kan tage med dig tilbage til det levende mareridt. Kombinationen hedder skydevåben samt klinge, og egenskaberne vil langsomt blive skubbet op af bedre udstyr.

En af de ting som gør Bloodborne specielt, at selv om det på overfladen er et actionspil, så er det også et spil som trækker veksler på dine små grå. Det er lige så ofte et spørgsmål om at manipulere omgivelserne bedst muligt, som det er et spørgsmål om at kæmpe. Faktisk er den bedste løsning på rigtigt mange opgør at tage benene på nakken så hurtigt som overhovedet muligt – for så at vende tilbage, når du har nået et niveau som matcher udfordringen. Det er et spørgsmål om at huske omgivelserne, huske hvor fjenderne er placeret og ikke mindst om at holde øje med flugtveje.

Hektisk action uden nåde
Bloodborne er mere hektisk end sine forgængere. Man har nemlig valgt at fjerne muligheden for at blokere, og det gør det essentielt konstant at holde sig i bevægelse, imens du studerer modstanderen og finder eventuelle svagheder. Din pistol giver dig dog muligheden for, at uskadeliggøre modstanderen for en kort stund – noget du hurtigt finder ud af at kombinere med et hurtigt ekstra angreb, inden du kaster dig ud af rækkevidde. Det er aggressivt, tempofyldt og med hjertet helt oppe i halsen nærmest konstant, imens du desperat forsøger at få helbredsmåleren ned hos modstanderen samtidig med at du skæver mod den zombielignende tingest, der kommer stavrende i baggrunden.

En speciel anerkendelse skal gå til designet af fjenderne. Variationen er slående, og der er et godt spænd mellem langsomme hårdtslående fyre, lynhurtige jægere og mastodontiske bæster. Især bosserne er skræmmende originale, og deres udformning er med til få kampene til at fremstå vitterligt mindeværdige. Stilen er ond og dyster, og omgivelserne troner i deres grå, gotiske fortabelse. Man føler desperationen og opgivelsen ulme. Noget som blot bliver mere udtrykt af en fremragende lydside, hvor jagede, klagende toner omgiver dig.

Bloodborne er et virkeligt fremragende, gennemført spil. Skal man hive nogle negative sider frem, så er der nogle ærgerligt lange loadtider, som især er fremtrædende når du nu dør så ofte. Samtidig er multiplayerdelen stadig lidt haltende, og vi havde vores udfordringer med at blive matchet op når vi havde brug for co-op hjælp. Det er dog små ting, som ikke ødelægger en af de helt åbenlyse årsager til at anskaffe sig en Playstation 4.