Bowser Party har et spændende potentiale
Alt for lidt nyt under solen
Alt for få og kedelige spilleplader
Mario Party mode er allerede ved at være slidt
Køb Mario Party 10 hos vore partnere:

It's my party, and I'll cry if I want to
Vi var ikke udelt begejstrede for Mario Party 9 – det udkom næsten fem år efter Mario Party 8 og vi havde forventet, at den lange pause var blevet brugt til at genopfinde serien. Det havde de nye udviklere hos Nd Cube, der havde overtaget serien fra Hudson, da også forsøgt, men slutproduktet viste sig at være skuffende – forventningerne taget i betragtning i hvert fald. Nu har Nd Cube så haft tre år til, til at forbedre konceptet og vi kan hermed konkludere, at de stort set ikke har foretaget sig noget som helst i den periode.

Mario Party 10 har tre forskellige spilmodes, der alle er designet til at fungere i multipayer. Gameplayet i den ”centrale”, der blot hedder Mario Party, er stort set identisk med det du måske husker fra Mario Party 9, hvor fire spillere sammen bevæger sig rundt på spillepladen i et køretøj. Spillerne skiftes til at slå en terning og flytte køretøjet. Det samlede mål er at besejre en boss i slutningen af den lineære bane, så spillerne skal arbejde sammen for at klare forhindringerne, samtidig med at de dyster om at tjene flest stjerner. Der er kun fem spilleplader (der var syv i Mario Party 9) og spillet er både lineært og føles allerede fra starten af lidt tyndslidt – især hvis du har spillet forgængeren.

Udover den genbrugte Mario Party mode, byder Mario Party 10 heldigvis også på noget nyt i form af Bowser Party og Amiibo Party. Bowser Party er en en-mod-fire multiplayer mode, hvor en spiller kontrollerer Bowser med gamepadden, mens fire andre spillere forsøger at undvige Bowser. Der skal stadig rulles terninger og flyttes på en spilleplade, men når Bowser fanger spillerne afgøres deres skæbne i et minispil. Minispillene er som regel så vanvittigt ubalancerede at Bowser har en kæmpe fordel, men det er netop det humoristiske ved denne spilmode, der faktisk fungerer ganske godt. Desværre er levetiden relativ kort og er du uheldig med terningerne eller minispillene, kan Bowser have vundet spillet, før det overhovedet er kommet i gang.

Hvis du vil opleve det mere klassiske trækbaserede Mario Party, bliver du nød til at spille Amiibo Party – og som titlen antyder, så skal du ud og erhverve dig en eller flere af Nintendos Amiibo figurer for at kunne spille. Desværre er Amiibo Party en noget amputeret version af det regulære Mario Party gameplay. Banen er kun en simpel firkant, så selvom man skiftes til at slå terninger, rykke sin brik og samle mønter, som i de gode gamle Mario Party spil, så virker Amiibo Party bare kedeligt og tungt. Desuden er denne spilmode enormt langsom, da spillerne hele tiden skal skiftes til at bruge Gamepadden og sætte deres Amiibo på.

Kvaliteten i de mange minispil er for det meste ganske god. Der er enkelte helt genialt morsomme, en række der er rigtig sjove og så er der en broget masse, der ikke rigtig efterlader noget varigt indtryk. Om minispillene er bedre eller dårligere end de plejer at være er umiddelbart svært at blive klog på.

Selvom Marip Party 10 er et nydeligt og indbydende spil at se på, så er det stadig en tynd kop the sammenlignet med nogle af de ældre spil i serien. Der mangler variation, indhold og noget helt nyt. Bowser Party har bestemt potentiale, men i den nuværende form, er der ikke levetid nok i den spilmode til at den alene kan bære Mario Party 10. Derfor ender spillet også med at blive en middelmådig oplevelse, der dog stadig kan underholde i kontrollerede doser – hvis du vel og mærke har en stor flok venner på besøg og controllere nok. Men hold dig fra Amiibo Party – den er den direkte vej til gab, kedsomhed og en tom tegnebog.

Der er stadig et kæmpe uforløst potentiale i Mario Party, når man tænker på Wii U konsollens muligheder, så mon ikke vi når at se et nyt Mario Party inden der er gået tre år igen?