Mange spilmuligheder
Et stort og ambitiøst spil
Laaaange loadtider
Kedelig og generisk grafik og lyd
Køb Ride hos vore partnere:

Fra SBK til MotoGP til Ride til ???
Før vi hopper op på kværnen, er det måske værd lige at dvæle lidt ved udviklerne Milestone S.r.l.. Det Milano-baserede spilfirma er nemlig ikke ligefrem nybegyndere, når det kommer til racerspil og da slet ikke når det handler om racerspil på to hjul. Firmaet har for nyligt stået bag spil som MXGP, MotoGP 14 og MotoGP 13 og før dem spillene i SBK serien (og før dem faktisk flere Moto GP spil... phew). De er med andre ord specialister på området og den titel lever de op til i det ambitiøse Ride.

Lad os lige knuse nogle tal – Ride er nemlig en stor mundfuld. Spillet byder på mere end 100 virkelige motorcykler fordelt på fire forskellige klasser. Motorcyklerne kommer fra 14 forskellige producenter, herunder Triumph, Ducati Kawasaki, MV Agusta, Yamaha, Honda, Suzuki og Bimota og spillet dækker over motorcykler fra 1980'erne op til ca midten af 2014. Du kan køre alle disse herlige maskiner på 15 forskellige baner spredt over hele verden – herunder virkelige GP baner, men også mere utraditionelle gadebaner.

Sammenligningen med Gran Turismo opstår primært i mængden af tilgængelige motorcykler og ikke mindst i den brede vifte af muligheder, som du har for at modificere dem med nye komponenter – som du naturligvis skal låse op for igennem spillet. Der er ligeledes mulighed for at designe din helt egen kører, som du kan bruge i spillets centrale kampagne. Mulighederne er mange, men i realiteten er der ikke noget her, som vi ikke har set mange gange før.

Spilmulighederne er ligeledes mange, med simple Quick Races og lignende hurtige udfordringer, til den store og omfattende World Tour, hvor du kan skabe din egen racerkører og starte i den letteste klasse af motorcykler. Ved at vinde løb kan du befri nye komponenter og motorcykler og dermed langsomt arbejde dig hele vejen op til toppen af poppen og blive verdens bedste Superbike kører – hvis du altså er god nok og ikke mindst har tid nok. Gider du ikke World Tour er der masser af multiplayer muligheder, så du kommer ikke til at mangle noget at lave.

Det centrale i spillet er naturligvis selve raceroplevelsen og den har Milestone ret godt styr på. Kontrollen er let og nem at gå til og med en solid fysik og en rigtig god fartfornemmelse giver spillet en god fornemmelse af hvordan det er at køre motorcykel. Et absolut plus må man sige og jeg vil endda gå så langt at jeg vil påstå, at det er sværere at genskabe en troværdig motorcykeloplevelse end det er at gengive hvordan det er at køre stærkt i en bil. Så hvad angår selve ”simulations delen”, er der ikke meget at klage over – men alligevel fejler Ride på en række centrale områder, der er med til at trække ned i den samlede bedømmelse.

Først og fremmest er spillet laaangsomt. Altså ikke når du først på ude på din kværn og fræser asfalt op, men mens du venter på at alting loader. Spillet loader i hvad der føles som en evighed. Desværre er det ikke kun før løbene, at du må væbne dig med tålmodighed – det er selv når du hopper rundt i menuerne, at spillet okser løs og du får ufrivilligt tid til at lave kaffe, hente øl og lufte hunden et par gange.

Hvad angår grafikken så er den en blandet pose bolcher. Menuerne er flotte og stilrene og motorcyklerne og ikke mindst rytterne og deres meget detaljerede animationer, ser fantastisk godt ud. Det samme kan desværre ikke siges om resten af grafikken – omgivelserne er simple og ser generiske og kedelige ud og langt under den standard, som vi forventede i et racerspil til PlayStation 4 (eller XboxOne for den sags skyld).

Sidst, men ikke mindst, er der lydsporet. Det er ved at være et Milestone varemærke, at det skal have en klage eller to med på vejen. Lydsporet er både ensformigt og irriterende. Men det er nok noget fans af Milestones tidligere motorcykelspil efterhånden har værret sig til.

Men selvom der er fejl og mangler, så er Ride stadig et flot og ambitiøst projekt. Det er ikke en komplet simulation af alle aspekter af motorcykelsporten, men det er stadig kompliceret nok til at udfordre selv erfarne MotoGP spillere og det tilbyder masser af muligheder for at modificere og variere dine motorcykler. Spillet kan virke svært i begyndelsen og løbenes sværhedsgrad kan fremstå som nådesløs, da en enkelt fejl sender dig på en længere flyvetur – men det er en del af sporten og når du først har fået bæstet under kontrol og lært nogle af spillets finesser, bliver det en fornøjelse at køre løb efter løb. Nu mangler vi så bare at Milestole lige strammer op hvad angår grafik, lyd og loadtider inden de laver Ride 2 – så vil vi være dem evigt taknemmelige!