Shelter 2

Steam

Flot grafisk udtryk
Interessant ide
Manglende afveksling
Alt for kort

Helt grundlæggende, så handler livet ikke om andet end at spise, sove og formere sig for at sikre artens overlevelse (det gør mit i hvert fald ikke). Ved et af naturens luner, har den menneskelige race så udviklet hjerner tilstrækkeligt avancerede til at vi har været stand til at sætte livets helt fundamentale ting godt og grundigt i system. Vi spiser et antal gange om dagen på faste tidspunkter, arbejder så få timer om ugen som muligt og har henlagt parringsakten til onsdag og lørdag. Den overskydende tid fylder vi op med aktiviteter og kvalitetstid i en sådan grad, at det efterhånden er gået hen og blevet hele meningen med tilværelsen.

Tilbage til livets centrale mening
Den slags luksus har de vilde dyr ikke. Det har du nu chancen for at opleve på egen krop i Shelter 2, som tager dig helt tilbage til urinstinkterne. Her får du nemlig rollen som en højgravid los, der på flugt fra et kobbel ulve søger ly i en hule og føder fire unger. Herfra skal du spise og jage og sørge for at dit afkom overlever længe nok til at vokse op og forlade dig og selv videreføre arten.

Spillets eneste formål er at sikre overlevelse for dig selv og dine unger indtil de forlader dig og du kan vende tilbage til din hule for at læse rulleteksterne. Heldigvis forsøger udviklerne ikke at trække dig ved næsen gennem spillet, men lader det være helt op til dig hvordan du vil spille spillet. Men desværre finder du lynhurtigt ud af at livet som et lille rovdyr er ekstremt ensformigt, for der er reelt ikke noget som helst andet at foretage sig end at jage, spise og udforske omgivelserne.

Livet udspillet i et maleri
Grafisk set er Shelter 2 utraditionelt holdt in noget der ligner en mellemting mellem papirklip og et maleri i pastelfarver. Det giver et flot og interessant artistisk udtryk, der ikke minder om noget andet vi har set. Men det giver på den anden side også en masse udfordringer, fordi det ikke altid er til at se hvad der egentlig foregår på skærmen. Hvorfor man har valgt at lave grafikken på denne måde står hen i det uvisse, men måske er det et forsøg på at vise at vilde dyr ikke nødvendigvis ser verden på samme måde som vi gør.

Du styrer din los i tredje person perspektiv, eller tredje los perspektiv om du vil, med ganske få og enkle kommandoer, der begrænser sig til at gå eller løbe, springe, samt at sniffe efter bytte og farer. Det sidste får eventuelle andre dyr i nærheden til kortvarigt at lyse rødt på skærmen. Hele spillet er nemt overstået på under to timer og der er (bortset fra det faktum, at det kan gøres hurtigt) ikke rigtigt nogen grund til at vende tilbage efter en runde mere. Der er forskellige områder du kan udforske, men risikoen ved at bevæge dig for langt er, at du både risikerer at rende ind i områder med ulve, samt at dine unger dør af sult og udmattelse, hvis du ikke kan finde føde. Den sikreste vej gennem spillet er derfor at holde dig til et velkendt og sikkert område gennem hele spillet.

Som et los i .....
Der er ikke rigtigt noget Shelter 2 gør specielt dårligt. Men der er egentlig heller ikke noget det gør specielt godt. Måske er livet som en los bare for uinteressant til at man kan oversætte det til et meningsfyldt spil, eller også har udviklerne bare ikke formået at finde ud af hvordan man får gjort det interessant for spilleren. Men mest af alt virker det som en rigtigt god ide som ikke har fået nok afveksling og indhold til at kunne bære et helt spil.