Fantastisk mange muligheder
Godt community
Føles som de klassiske (og gode) SimCity
Mangler måske lidt forklaringer her og der
Kunne godt bruge scenarier

Build it and they will come
Finske Colossal Order har tidligere stået bag Cities in Motion og Cities in Motion 2, så de ved en ting eller tom om at lave simulationer af bymiljøer og ikke mindst af realistisk trafikflow. Og det kan mærkes i deres ”SimCity killer” Cities: Skylines. Spillet er på stort set alle områder som snydt ud af næsen på de klassiske (og bedste) SimCity spil og er med andre ord guf for fans af den klassiske serie.

Som i SimCity begynder du i Skylines med et stykke ubeboet land, som du skal udvikle til at være en livlig metropolis. Du placerer zoner (beboelse, industri og forretninger) og forbinder disse med et vejnet. Du desuden skal sørge for vand og el, men også alle de andre fornødenheder en by skal have for at vokse – politi, brandvæsen, skolevæsen og så videre. Præcis som i SimCity. Du vælger selv om du vil vælge støjende vindmøller (ja spillet holder sågar øje med støj-forurening) eller du vil have et regulært kulkraftværk, der forpester luften for dine indbyggere – hver eneste beslutning har som regel en konsekvens for de omkringboende, der gør dine indbyggere enten glade eller sure.

Efterhånden som din by vokser, åbnes der op for flere og flere muligheder i form af nye bygninger, zoner med større befolkningstæthed og så videre. Du får også mulighed for at lave lovgivning og pille ved skatterne, men det er der i realiteten ikke meget nyt ved heller. Nu lyder Skylines umiddelbart som en stor klon af SimCIty, så hvorfor ikke bare spille et af de gamle SimCity-spil?. Fordi Skylines rigtig nok låner alt det gode fra SimCity, men samtidig udbygger det med mange nye og super interessante ideer, der gør Skylines til en større og mere varieret oplevelse end andre ”city sims”.

Større, bedre og sjovere
Det grundlæggende gameplay virker velkendt, men der er alligevel nyheder og ændringer nok til at få Skylines til at fremstå som et større og mere sammentømret spil end andre spil i genren. Dine muligheder for at bygge veje er for eksempel stort set ubegrænsede og du kan vælge at gøre det hele i fri hånd eller lade computeren hjælpe dig med lige linjer (det vil sige, at spillets vejnet og zoner ikke er fastlåst på et underliggende grid map). Mulighederne for at bygge komplicerede motorvejsnet, rundkørsler, busruter, undergrundsbaner og så videre er imponerende og næsten overvældende – heldigvis er spillet relativt let at gå til og nemt at lære, til trods for at Skylines ikke er det mest hjælpsomme når det kommer til at forklare hvad alting gør. Da Colossal Order har en del erfaring med simulation af trafikflow fra deres tidligere spil, er et fungerende design af vejnettet og den offentlige transport en stor del af udfordringen i Skylines – især når din by begynder at vokse sig stor og de små veje bliver overbelastede.

En anden velfungerende feature er muligheden for at tilkøbe yderligere land til din by. Du starter med et vist antal kvadratkilometer, men kan så købe de omkringliggende områder, så du kan udvide din by yderligere (og nej det koster ikke rigtige penge – tag den Maxis og EA!). Du kan navngive din bys kvarterer eller du kan skabe hele distrikter, hvor der er et specifikt fokus – f.eks. landbrug. En smart måde at definere hvordan din by skal udvikle sig i specifikke zoner.

For alle med en lille byplanlægger i maven
Der er et regulært overflødighedshorn muligheder i Skylines og mindst lige så mange data at få præsenteret. Spillet er på engang utroligt detaljeret og lader dig nørde med at plante enkelte træer og lave stisystemer, samtidig med at det dækker et enormt makromiljø med op imod en million digitale indbyggere i din storby. Det kan virke overvældende og Skylines er da heller ikke for helt nybegyndere – dertil er spillets for mangelfuldt, når det kommer til hjælp og tutorials. Men har du lidt erfaring med spil i genren, så er Skylines en regulær perle af et spil.

Spillet har allerede fået et meget stærkt community online, hvor der udvikles nye bygninger, som nemt via Steam kan anvendes i dit eget spil. Du kan således selv designe nye typer af huse og dele dem i spillets Steam community. En glimrende funktion, der er med til at give variation til din bys udseende.

Men det er naturligvis ikke lutter lagkage det hele – i modsætning til SimCity, så er der i Skylines ikke nogen pointe med at bygge – udover at få en større og større by og på et tidspunkt har du set og gjort alt hvad der er at opleve i spillet og så ender det let med at køre i frigear. Der er ingen scenarier, der er ikke mulighed for at slippe et hav af katastrofer løs på din storby, der er kun stræben efter den næste indbygger-milepæl. Men husker man på at Skylines er udviklet af et team på under 10 mennesker og at det sælges til en særdeles gavmild pris, så er det stadig en værdig konkurrent til Maxis’ etablerede fuldpris serie.

Samlet set er det imponerende hvor meget det lille firma Colossal Order har formået at proppe ind i deres spil. Hvis jeg var Maxis ville jeg kigge dem godt og grundigt over skulderen inden de begynder på deres næste SimCity. Okay der er da mangler i Skylines og grafisk kan det ikke helt bide skeer med de store mainstream udgivelser, men det er stadig den absolut bedste city builders vi har spillet i rigtig rigtig lang tid.