Score: 8
Xbox Live Arcade
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 12+PEGI Violence
PositivtNegativt
Dragende og underholdende
Glimrende dynamisk destruktion
Fin underspillet humor
Tre sjove minispil
Ikke så langtidsholdbart
Variationen mangler
Køb Screamride hos vore partnere:
 

Rollercoaster Tycoon minus Tycoon
Rollercoaster Tycoon var for os et af de absolut stærkeste Tycoon spil. Muligheden for at designe sine egne vilde rutsjebaner, og ikke mindst se folk stå og kaste op efter at være slynget rundt i dem, var ekstremt underholdende. Med Screamride har Frontier Developements kommet med en spirituel aftager. Man har tydeligt suget inspiration, men det er samtidig et helt andet bæst på mange områder. Det her er langt mere om at nyde nuet, end et spørgsmål om at bygge noget længerevarende. Det er underholdning og adrenalin leveret direkte fra første sekund.

Screamride er delt op i to hovedenheder: Den ene er en fri form for kampagne, hvor du kan hoppe mellem tre forskellige discipliner, mens den anden form er sandkassedelen. Hvis vi starter med spillets kampagne, så gemmer der sig reelt en form for historie under overfladen. Vi er i en nær fremtid, hvor du repræsenterer et selskab, der skaber forlystelser. Det hele er præsenteres med klinisk overflade og dialog talt med stringent computerstemme. Overstadige mennesker er villige forsøgskaniner, imens de fyres igennem den ene ekstrem efter den anden. Ofre forekommer – men det er jo, hvad der sker.

Første stop er en tur i vognen på en rutsjebane. Det er vitterligt ”gaming on rails”, imens du skal forsøge at score så mange point som muligt ved at køre vovet, men stadig kontrolleret. Vejen frem er boost på det rigtige tidspunkt, balance på to hjul samt ret veltimet knaptryk efter endnu et loop passeres. Det er ganske hektisk, men umiddelbart også meget imødekommende. Sværhedsgraden er velbalanceret, så vi havde en fem årig til at teste, og hun morede sig fyrsteligt imens hun manøvrede sig vej gennem kurverne. Perfektion er dog sværere, og skal du opnå de eftertragtede seks stjerner, som er det højeste du kan belønnes med, skal banerne forsøges flere gange.

Næste stop er en intelligent version af Angry Birds. Her afløses fuglene i stedet af en kuppel (indeholdende mennesker naturligvis), som du skal fyre afsted. Denne er fra start spændt på en metalarm, der cirkulerer. Du bestemmer hastigheden og retningen samt timingen for hvornår den skal slippes. Nu er det så ellers bare at destruere så meget som overhovedet muligt. Det går ud over bygninger, køretøjer og hvad der nu ellers er stillet op. Alle banerne er relativt små, og du får samtidig kastet en række udfordringer i ansigtet, som gør at du skal tænke lidt over hvordan du udøver mest skade. Alt sker i realtime, og det er sært dragende samt tilfredsstillende at lave et perfekt kast, ramme nogle eksplosive tønder og ellers se fundamentet på en skyscraper smuldre fuldstændigt.

Sidste stop i kampagnedelen er så lidt mere fri, og minder på overfladen meget om sandkassedelen. Her skal du nemlig konstruere dine egne rutsjebaner, og det er ganske underholdende. Den store forskel i forhold til den helt frie version er, at du i kampagnedelen tildeles nogle udfordringer, som lidt målretter din kreativitet. Sandkassedelen giver dig på den anden side helt frie tøjler, og du kan bruge alle de lækre dele, som du har åbnet for i kampagnen.

Skal man være krakiler, så er Screamride ret beset tre ret forskellige minispil samlet i en pakke. Der er ikke rigtigt noget der binder dem sammen, og du kan desværre ikke skabe din egen forlystelsespark, som tilfældet var i Rollercoaster Tycoon. Så ingen muligheder for at skabe et nye Disney World her. Den økonomiske og langsigtede planlægning er altså lagt på hylden, og fokus er i stedet lagt på action samt adrenalin. Heldigvis er alle tre minispil ganske underholdende, men du mangler alligevel noget, som kan holde dig fanget i længere tid.

Den tekniske front er helt i orden. Hastighedsfornemmelsen er god, og især den dynamiske destruktion er noget som virkeligt benytter hardwarets kræfter. Det er alt sammen med til at skabe en kulisse til et spil, der fra starten er dragende og underholdende. Langtidsholdbarheden er dog ikke overvældende da variationen desværre bliver et tema efter lidt tid. Absolut fin underholdning i små doser, som hele familien kan deltage i.

Gamesector Anbefaler

Om Alan Vittarp Rasmussen